کد خبر: 20827 A

ببینید: زمان عجیبی که صرف نوشتن کتاب‌های مشهور شد

ببینید: زمان عجیبی که صرف نوشتن کتاب‌های مشهور شد

نوشتن "اتود در قرمز لاکی" سه هفته زمان برد؛ "بینوایان" 12 ساله و "ارباب حلقه‌ها" 16 سال!

ایران آرت: رمان‌های معروفی وجود دارند که نوشتن آن‌ها سال‌ها زمان برده است ولی در عوض رمان‌های معروفی هم توسط نویسندگان سرشناس در مدت زمان کوتاهی نوشته شده است، در ادامه این مطلب که توسط روزنامه هفت صبح گردآوری شده با هر دوی این رمان‌ها آشنا خواهید شد.  

اتود در قرمز لاکی؛ سه هفته
آرتور کانن دویل


1669962_870

مجموعه آثار شرلوک هلمز اولین بار در ایران به همت زنده یاد کریم امامی ترجمه شد. با این حال خانم مژده دقیقی در سال 85 این کتاب را با عنوانی ترجمه کرد که به همین نام معروف شده: «اتود در قرمز لاکی». نام این رمان برگرفته از بخشی از صحبت های شرلوک هلمز درباره قتل است که می گوید: «طناب لاکی رنگ قتل دور پوست بیرنگ زندگی پیچیده و وظیفه ما باز کردن، جدا کردن و کشف وجب به وجب آن است.» این کتاب، اولین کتابی بود که در آن آرتور کانن دویل، شخصیت های معروف مجموعه آثار کارآگاهی اش یعنی شرلوک هلمز و دکتر واتسون را معرفی کرد. نوشتن این کتاب که در سال 1888 به چاپ رسید، تنها سه هفته زمان برد و خب در ازای این سه هفته عوایدی هم برای نویسنده نداشت.

گور به گور؛ شش هفته
ویلیام فاکنر


1669966_319

عنوان رمان «گور به گور»، ابداع نجف دریابندری است چون نام این رمان در واقع این نیست. اگر ترجمه ای تحت الفظی بخواهیم ارائه بدهیم باید بگوییم «در حالی که افتاده می میریم» یا «همانگونه که دراز کشیده ام و در حال مردن هستم» (Az I Lay Dying) در واقع جمله ای است که یکی از کاراکترهای «ادویسه» هومر، آگاممنون، خطاب به ادوسئوس می گوید و دلیل انتخاب چنین نامی هم همین بوده است. حالا جالب است بدانید نوشتن آن وقت زیادی از فاکنر نگرفت. او رمان «گور به گور» را ظرف شش هفته تمام کرد. این کتاب در سال 1930 منتشر شد و با اقبال زیادی هم بین مردم مواجه نبود.

شازده کوچولو؛ شش ماه
آنتوان دوسنت اگزوپری


1669963_359

وقتی اگزوپری تصادف راوی داستان در صحرای بزرگ آفریقا را در ابتدای کتاب طراحی کرد، در واقع از تجربه ای می نوشت که به شکلی واقعی آن را زیسته بود. با اینکه امروز او را عمدتا با «شازده کوچولو» می شناسند اما او پیش از جنگ جهانی دوم یک خلبان و نویسنده اشرافی بود که مسیرهای پستی آفریقا و آمریکای جنوبی را پرواز می کرد و حتی به عنوان خلبان آزمایشی فعالیت می کرد. به این ترتیب بعدها توانست کتابی بنویسد که همچنان پرفروش ترین داستان تاریخ ادبیات است. آنتوان دوسنت اگزوپری، نویسنده فرانسوی برای نوشتن «شازده کوچولو» شش ماه وقت گذاشت. این رمان سالانه دو میلیون جلد در جهان به فروش می رسد.

آرزوهای بزرگ؛ هشت ماه
چارلز دیکنز


1669961_757

«آرزوهای بزرگ » ظرف مدت هشت ماه نوشته شد. البته جالب است بدانید این هشت ماه محصول هشت سال کار چارلز دیکنز بود؛ نه کار نوشتن. دیکنز در کارخانه ای کار می کرد که مجبور بود روزانه هشت ساعت، برچسب قوطی بچسباند! برای همین فوران اندیشه و احساس ناگهان در جایی دیگر سرریز کرد و در قالب یکی از مشهورترین رمان های جهان تجسم یافت. البته این سیزدهمین رمان دیکنز بود. پیش از آن هم کتاب های دیگری نوشته بود که یکی از معروف ترین شان «دیوید کاپرفیلد» است.

بر باد رفته؛ 10 سال
مارگارت میچل


1669965_294

«بر باد رفته» از آن رمان هایی است که به خاطر شهرت فیلمی که بر اساس آن تولید شد، ماندگار شده. در واقع رمان هرگز به کیفیت اثر سینمایی نیست اما به هر حال به خاطر شهرت فیلم ماندگارش هم شده، یکی از معروف ترین رمان های عاشقانه جهان است. مارگارت میچل، 10 سال برای نوشتن این رمان وقت صرف کرد. این رمان در سال 1936 چاپ شد و شهرتی را برای میچل به ارمغان آورد که فکرش را هم نمی کرد. چندسال بعد هم جایزه ادبیات داستانی پولیتزر 1957 را گرفت. «بر باد رفته» یکی از پرفروش ترین کتاب های تاریخ ادبیات جهان است که نسخه سینمایی آن با بازی ویوین لی و کلارک گیبل، از جمله بهترین اقتباس های سینمایی محسوب می شود.

ناتور دشت؛ 10 سال
جروم دیوید سلینجر


1669960_532

تنها رمان جروم دیوید سلینجر، «ناتور دشت» با فروش بیش از 5 میلیون نسخه از تاریخ انتشارش به یکی از تاثیرگذارترین رمان های آمریکایی دوره مدرن تبدیل شد. در پی موفقیت این رمان، سلینجر چند مجموعه داستان کوتاه دیگر نیز به چاپ سپرد اما از سال 1965 دیگر چیزی منتشر نکرد. او پس از آن از انظار عمومی هم کناره گرفت و به نویسنده ای منزوی و گوشه گیر مشهور شد که جز دوستان نزدیکش، کسی از او خبر نداشت. سلینجر، 10 سال تلاش کرد تا «ناتور دشت» را بنویسد. رمان سال 1951 نوشته شد و تاکنون تقریبا به تمام زبان های زنده دنیا ترجمه شده، این داستان نویس آمریکایی تا پیش از مرگش، یعنی در 17 ژانویه 2010 هرگز اجازه ساخت اثری سینمایی براساس این کتاب را نداد.

بینوایان؛ 12 سال
ویکتور هوگو


1669967_430

در مشهورترین کتاب ویکتور هوگو، نویسنده برجسته فرانسوی، «بینوایان»، بارها در قالب آثار سینمایی و تلویزیونی اقتباس شده است. او 12 سال از عمر خود را برای نوشتن این رمان صرف کرد و توانست وضعیت جامعه فرانسه را در قرن نوزدهم روایت کند. چهره چند قهرمان در بینوایان برجسته تر ترسیم شده است که از جمله آنها ژان والژان است. مردی میانسال و خسته که با نیم تنه کهنه و شلوار وصله دارش پس از گذراندن 19 سال زندان با اعمال شاقه، جایی برای رفتن ندارد و کسی پناهش نمی دهد. او در اوج درماندگی به خانه اسقفی پناه می برد اما نیمه شب ظروف نقره اسقف را می دزدد. ساعتی بعد هم به دست ژاندارم دستگیر می شود ولی بزرگواری اسقف مسیر زندگی اش را تغییر میدهد.

ارباب حلقه ها؛ 16 سال
جی.آر.آر. تاکلین


1669964_636

جی. آر. آر. تا کلین، رمان نویسی است که به خاطر رمان «ارباب حلقه ها» مشهور است؟ رمانی که شاید بتوان آن را جزو اولین رمان های فانتزی جهان به شمار آورد. او این رمان حجیم را طی 16 سال نوشت. «ارباب حلقه ها» بعدها به کارگردانی «پیتر جکسون» جزو پرفروش ترین چندگانه های سینمایی شد. این فیلم ها با بودجه ای 291 میلیون دلاری ساخته شد و در گیشه بین المللی دو میلیارد و 917 میلیون دلار فروش داشت. از دیگر کتابهای مشهور تالکین می توان به «هابیت» اشاره کرد. نوشتن رمان «هابیت» کمتر از ارباب حلقه ها» وقت برد؛ دوسال. بر اساس این رمان نیز طی سال های 2012 و 2014 سه فیلم با نام های «سفر غیرمنتظره»، «برهوت اسماگر» و «نبرد پنج سپاه» روی پرده رفت.

رمان ویکتور هوگو چارلز دیکنز ویلیام فاکنر آرتور کانن دویل
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین