کد خبر: 19975 A

مورد عجیب چارلز دیکنز و سریال "وست‌ورلد"

مورد عجیب چارلز دیکنز و سریال "وست‌ورلد"

دو قرن پیش از اینکه ایده ساخت سریال پربیننده "وست‌ورلد" داده شود، چارلز دیکنز در یکی از کتاب‌های خود داستان و طرح‌هایی از آن رسم کرده بود

ایران آرت: در کارنامه ادبی چارلز دیکنز، برجسته‌ترین رمان‌نویس انگلیسی عصر ویکتوریا هیچ داستان علمی-تخیلی پیدا نمی‌شود، اما هیچ‌کس نمی‌تواند منکر توانایی دیکنز در نوشتن این‌گونه داستان‌ها شود. جالب است بدانید اگر دیکنز داستان علمی-تخیلی می‌نوشت، اثرش چیزی شبیه سریال «وست‌ورلد» که هم اکنون از کانال اچ.بی.او (HBO) پخش می‌شود و درسراسر جهان بیننده‌هایی دارد، می‌شد.

به گزارش ایبنا، «وست‌ورلد» یا «دنیای غرب» مجموعه تلویزیونی وسترن مهیج در سبک علمی-تخیلی است که توسط جاناتان نولان و لیزا جوی ساخته شده‌است. این مجموعه بر گرفته از فیلمی با همین نام محصول سال ۱۹۷۳ است که نوشته و ساخته مایکل کرایتون، رمان‌نویس آمریکایی است.

داستان در یک شهربازی وسترن خیالی در غرب آمریکا اتفاق می‌افتد که ساکنان آن را انسان‌های مصنوعی که «میزبان» نام دارند، تشکیل می‌دهند. گروهی از انسان‌های واقعی که «تازه‌واردان» یا «مهمانان» نام دارند، با پرداخت مبالغی زیاد می‌توانند وارد محوطه پارک وست‌ورلد شوند و هرکاری که مایل باشند را انجام دهند بدون آنکه ترسی از تلافی توسط میزبانان داشته‌ باشند.

چارلز دیکنز پیش از نوشتن داستان «الیور توئیست» در سال 1837 میلادی کتابی با عنوان «یادداشت‌های مادفوگ» (The Mudfog Papers) نوشت که در آن مجموعه‌ای از تصاویر و طراحی‌هایی وجود داشت. دیکنز نظریه‌ای مشابه در آنجا مطرح کرده بود. این طرح‌ها در مجله بنتلی در طول یک سال چاپ شد. داستان کلی این کتاب بر اساس پارکی نوشته شده بود مثل وست‌ورلد که دارای میزبان و میهمانانی بود.

در داستان دیکنز به جای فرستادن مهمانان به زمان‌های دیگر به آنها مکان‌هایی نمایش داده می‌شد که شبیه خانه‌های خودشان است و در این داستان بر خلاف «وست‌ورلد» دادگاه‌هایی هرچند ساختگی برای محاکمه رفتارهای مهمانان تشکیل می‌شود. در داستان «دنیای غرب» امروزی هیچ تنبیهی برای افراد ثروتمند وجود ندارد ولی مهمانان پارک دیکنز به جای پرداخت پول به خاطر کارهای زشت خود با گوشه و کنایه‌های میزبان روبرو می‌شوند و به مخاطب گفته می‌شود که دنیای واقعی وجود دارد که چنین کارهایی هر روز در آن انجام می‌شود بدون اینکه کسی از این ثروتمندان به خاطر آن کارها مجازات شوند.

 

سریال وست ورلد چارلز دیکنز وست ورلد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین