کد خبر: 19514 A

گفته‌های جالب شاعر و قصه‌گوی فمنیست / دیکتاتورها از شاعران می‌ترسند

گفته‌های جالب شاعر و قصه‌گوی فمنیست / دیکتاتورها از شاعران می‌ترسند

نویسنده فمینیست سبک علمی-تخیلی می‌گوید در دنیایی که بلایای مختلفی سرش آورده‌ایم، چطور می‌توان شعری درباره طبیعت سرود

ایران آرت: لو گویین یکی از منحصربه‌فردترین نویسندگان و شاعرانی بود که دنیای ادبیات به خود دید. این زن بی‌شک ذهنی متفاوت داشت و دیدگاهش نسبت به جهان پیرامون از دیگران متفاوت‌ بود. او در 22 ژانویه 2018 برای همیشه از میان ما رفت.

به گزارش ایبنا، به تازگی کتاب به نام «اورسولا لو گویین: مکالماتی در باب نوشتن» از او منتشر شده که شامل مصاحبه‌های دیوید نیمون با او درباره هنر، زیبایی‌شناسی، فلسفه در داستان‌ها، شعرها و آثار غیرداستانی‌اش است.

گفت‌وگوی این دو، مشاوره و راهنمایی فراوانی به نویسندگان در تمام سطوح می‌دهد. در ادامه بخشی از این صحبت‌های لو گویین از این مصاحبه که عمدتا درباره شعر است را خواهید خواند. 

** اِی.ای. هاوسمن استاد دوبیتی است. من از ۱۲ یا ۱۳ سالگی با هاوسمن بزرگ شدم.

** در دنیای امروز چطور می‌توان شعری درباره طبیعت سرود بدون آنکه به آنچه بر سر دنیا آورده‌ایم اشاره‌ای کرد؟ خیلی دشوار است که بخواهی سیاست را به کل کنار بگذاری.

** آن معنای عمیق‌تر جایی است که شعر به موسیقی نزدیک می‌شود، زیرا نمی‌توان این معنا را به شیوه‌ای قابل فهم در کلمات گنجاند. معنا آنجاست و شما می‌دانید که هست و این ریتم و موسیقی صداست که آن را به دوش می‌کشد.

** صدای ریتم در نثر بسیار متفاوت از شعر است، زیرا زمخت‌تر است و ریتم طولانی‌تری دارد. البته جملات هم ریتم خودشان را دارند. وولف شدیدا از این موضوع آگاه بود. او در یک پاراگراف توضیح می‌دهد که چگونه ریتم، کتابش را به او هدیه می‌دهد. اما حرف زدن درباره‌اش دشوار است. یکی از آن موارد تجربی است که کلمه مناسبی برایش پیدا نمی‌شود. مثل حرف زدن درباره موسیقی است. می‌توان بسیار درباره موسیقی حرف زد اما سرآخر تنها باید آن را نواخت.

** راینر ریلکه برای من از جایگاه والایی برخوردار است. یک کتاب ترجمه شده از او داشتم که زمانی که روزهای بدی را سپری می‌کردم بسیار به من کمک کرد. من آلمانی بلد نیستم. بنابراین ریلکه و گوته را با یک دیکشنری می‌خوانم. این یک روش دشوار برای خواندن شعر است.

** در واقع دیکتاتورها همیشه از شاعران می‌ترسند. این به نظر خیلی از آمریکایی‌ها عجیب می‌آید که شاعران سیاسی نیستند اما در آمریکای جنوبی یا هر دیکتاتوری دیگری این واقعا عجیب نیست.

رمان شعر نویسنده شاعر لو گویین دیکتاتور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین