کد خبر: 19017 A

حافظ‌خوانی نویسنده پرحاشیه در زندان

حافظ‌خوانی نویسنده پرحاشیه در زندان

دیوان حافظ شیرازی یکی از کتابهای موجود در کتابخانه شخصی اسکار وایلد بود.

ایران آرت: اسکار وایلد که در ۱۸۹۵ به دو سال حبس با اعمال شاقه محکوم شده و چند ماه را در زندان‌های مختلف گذرانده بود، سرانجام در زندان ردینگ کتابخانه‌ای کوچک برای خود دست و پا کرد و شعرهای شاعر شیرین‌زبان پارسی را در قفسه‌های آن جا داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، خالق «سالومه» و «تصویر دوریان گری» در ابتدای ورود به زندان ردینگ به شدت از دسترسی داشتن به کتاب منع شده بود اما به تدریج یک کتابخانه کوچک راه انداخت و مدیران این زندان سال 2016 فهرست کتاب‌های موجود در کتابخانه شخصی وایلد را منتشر کردند؛ فهرستی که در آن از دیوان حافظ شیرازی گرفته تا آثار گوستاو فلوبر، تامس هاردی، جان کیتس و بلز پاسکال به چشم می‌خورد.

در آن دوران زندانی‌ها در سه ماه اول ورود می‌توانستند فقط یک کتاب دعا، یک کتاب سرود و یک کتاب مقدس داشته باشند اما پس از مدتی با تلاش‌های ریچارد هلدین، عضو پارلمان بریتانیا اجازه دسترسی به تمام کتاب‌ها را یافتند. به همین دلیل بود که وایلد یک نسخه امضاشده از نمایشنامه «اهمیت جدی بودن» خود را به هلدین هدیه داد. ضمن اینکه در میان تمام زندانی‌ها او اجازه داشت کتاب‌ها را در سلول خود نگه دارد و چراغ سلول را تا هر وقت می‌خواهد خاموش نکند.

نخستین کتاب درخواستی نویسنده نامدار ایرلندی «اعترافات آگوستین مقدس» بود. بعد نوبت به آثار شارل بودلر، کاردینال جان هنری نیومن و یکی از کلیدی‌ترین کتاب‌های زندگی او یعنی «رنسانس» والتر پاتر رسید. جفری چاوسر، «فاوست» یوهان ولفگانگ فن گوته، دانته گابریل روزتی، «جزیره گنج» رابرت لویی استیونسن، آگوست استریندبرگ و ویلیام وردزورث دیگر نویسندگان و کتاب‌های موجود در کتابخانه وایلد در زندان بودند.

اسکار هنری وایلد در 1900 به مرگی دردناک در پاریس دیده بر جهان فروبست، در حالی که گمنام و ورشکسته بود. از این رو، کتابخانه شخصی‌اش حراج شد و فقط 50 نسخه از آن باقی ماند. هنوز هم سرنوشت سه هزار نسخه دیگر از کتابخانه وایلد معلوم نیست. این نویسنده ایرلندی که در روزهای آخر زندگی آرزو کرده بود از سوی مردم درک شود، حالا چهره‌ای نامدار در دنیای ادبیات است و سنگ قبر او در گورستان معروف پرلاشز در فرانسه خودنمایی می‌کند.

کتاب حافظ نویسنده اسکار وایلد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین