کد خبر: 18612 A

جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برای نویسنده منزوی

 جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برای نویسنده منزوی

توماس پینچون نویسنده آمریکایی به عنوان نویسنده برنده جایزه ۱۰۰ هزار دلاری کریستوفر لایت‌فوت واکر برای ادبیات انتخاب شد.

ایران آرت: آکادمی هنر و ادبیات آمریکا از توماس پینچون به عنوان برنده جایزه سالانه کریستوفر لایت‌فوت واکر ۲۰۱۸ نام برد.

به گزارش مهر به نقل از آرت لترز، این جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برای تجلیل از نویسنده‌ای که مشارکتی تاثیرگذار در ادبیات آمریکا داشته باشد، هر دو سال یک بار اهدا می‌شود.

این جایزه از سوی امبر لایت‌فوت واکر از کهنه‌کاران عرصه هنر به یاد پسرش ایجاد شده است. پینچون را گروه داوری این جایزه متشکل از آنتونی آپیا، راسل بنکس، لوییس بگلی، امی همپل و جوی ویلیامز انتخاب کردند.

این گروه پینچون را از میان نامزدهایی انتخاب کرد که از سوی ۲۵۰ عضو آکادمی متشکل از هنرمندان، آرشیتکت‌ها، نویسندگان و آهنگسازان انتخاب می‌شوند.

گروه داوری درباره پینچون گفت: حتی اگر «رنگین کمان جاذبه» را به عنوان تنها رمان وی به حساب آوریم، نقش این رمان در ادبیات آمریکا از نظر تاثیر بی‌نظیر سیاسی، بامزه بودن ویرانگرانه‌اش و نویسنده درخشانی که آن را ساخت، انکار ناشدنی است.

ریچارد پوریور در سال ۱۹۷۳ در نقد این رمان نوشته بود:‌ «رنگین کمان جاذبه» بیش از هر اثر دیگری جنبش‌های درونی نویسنده‌اش را در تظاهرات بیرونی هنر و تکنولوژی به خواننده‌اش منتقل می‌کند، چنانکه از نظر تاریخی او به طرز خارق‌العاده‌ای غریب به نظر می‌رسد.

راسل بنکس نیز درباره اولین تاثیرات نوشته‌های پینچون که به اوایل ۱۹۶۰ بازمی‌گردد اشاره کرد و تاکید کرد که از همان زمان آثار پینچون برای جدیت سیاسی و تاریخی‌شان، برای جاه‌طلبی ادبی و برای طیف فوق‌العاده هوش و توانایی نویسنده‌شان تحسین شدند.

توماس پینچون ۸۰ ساله از برجسته‌ترین نویسندگان آمریکایی است و آثارش به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند. او به خاطر نوشتن رمان‌های سخت و پیچیده مشهور است. نوشته‌های داستانی و غیرداستانی او مجموعه‌ گسترده‌ای از موضوع‌ها و ژانرهای مختلف از تاریخ، موسیقی، دانش و ریاضیات را در بر می‌گیرد.

وی نخستین رمانش را با عنوان «.V وی» سال ۱۹۶۳ نوشت و از همان زمان در انزوا نویسندگی را ادامه داد. «رنگین‌کمان جاذبه» سال ۱۹۷۴ برای پینچون جایزه‌ ملی کتاب آمریکا را به ارمغان آورد. «حراج جنس شمارهٔ ۴۹»، «تاکستان»، «ماسون و دیکسون»، «علیه روز» و «خبث ذاتی» دیگر آثار وی هستند. جدیدترین رمان وی که سال ۲۰۱۳ با عنوان «لبه خونین» در ۵۱۲ صفحه منتشر ‌شد، به رویدادهای سال ۲۰۰۱ در نیویورک می‌پردازد.

توماس پنیچون کریستوفر لایت فوت
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین