کد خبر: 18423 A

بهترین کتاب سال رنگین‌پوستان بریتانیا معرفی شد

بهترین کتاب سال رنگین‌پوستان بریتانیا معرفی شد

جایزه ادبی جالاک به نویسنده 28 ساله بریتانیایی رسید.

ایران آرت: نی ادو-لاج برای «چرا دیگر با سفیدپوستان درباره نژاد حرف نمی‌زنم» برنده جایزه کتاب سال جالاک ویژه نویسندگان رنگین‌پوست ساکن بریتانیا شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، داوران جایزه ادبی جالاک کتاب نویسنده 28 ساله را «بسان آینه‌ای مقابل بریتانیای امروز و یک هشدار» توصیف و آن را تحسین کردند. «چرا دیگر با سفیدپوستان درباره نژاد حرف نمی‌زنم» مجموعه چند مقاله است که ادو-لاج نگارش آنها را از سال 2014 در یک وبلاگ آغاز کرده بود. پس از فراگیر شدن مطالب وبلاگ، نویسنده بیش از چهار سال برای تنظیم کتاب وقت صرف و آن را منتشر کرد.

جایزه ادبی جالاک سال 2016 به همت دو نویسنده هندی‌تبار به نام‌های سانی سنگ و نیکش شوکلا بنیان نهاده شد و قرار است هر سال به بهترین کتاب یک نویسنده سیاهپوست، آسیایی یا اقلیت بریتانیایی یا ساکن بریتانیا اهدا شود. نخستین جایزه جالاک سال گذشته در حالی به جیکوب راس برای نوشتن رمان جنایی The Bone Reader اهدا شد که ابتدا تنها 51 کتاب وارد گود رقابت شده بودند و پس از انتقاد برگزارکنندگان از غیبت ناشران بزرگ، تعداد کتاب‌ها به 121 مورد رسید.

ادو-لاج که روزنامه‌نگار و دانش‌آموخته ادبیات انگلیسی از دانشگاه لنکشایر مرکزی است، از مادری نیجریه‌ای در لندن به دنیا آمده و «چرا دیگر با سفیدپوستان درباره نژاد حرف نمی‌زنم» نخستین کتاب اوست که توجه بسیاری از کارشناسان و چهره‌ها را جلب کرده و مارلون جیمز، برنده جایزه بوکر 2015 آن را کتابی ضرروی دانسته که می‌بایست زودتر از اینها نوشته می‌شد. داوران جایزه جالاک هم معتقدند همه باید این کتاب را بخوانند.

تمام گونه‌های ادبی می‌توانند بخت خود را برای بردن جایزه جالاک بیازمایند. امسال یک کتاب داستانی نوشته مشترک ندیم اسلام و مینا کنداسامی، یک کتاب شعر از کایو چینگونی، یک کتاب خاطره از ژیائولو گو و داستانی جوانانه از کایران میلوود هارگریو برای بردن جایزه رقابت کردند که در نهایت یک تندیس و هزار پوند پول نقد به ادو لاج رسید.

نی ادو-لاج جایزه کتاب سال جالاک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین