کد خبر: 17068 A

توصیه‌های جدی برای کتاب‌خوان‌های تازه‌کار

توصیه‌های جدی برای کتاب‌خوان‌های تازه‌کار

کتاب‌خوان‌های تازه‌کار اگر کمی واقع گرا باشند بهتر است آثار کوتاه را برای کتابخوانی برگزینند.

ایران آرت: به گزارش ایبنا به نقل از لیت‌هاب، بی‌شک همه افراد دوست دارند در بحث‌های مختلف کتابخوانی بگویند کتابی از ویرجینیا وولف، ارنست همینگوی، فئودور داستایوسکی و تونی موریسون خوانده‌اند. نویسندگان مشهور دنیا آثار زیادی نوشته‌اند که یا خواندنشان بسیار سخت است یا تعدادشان زیاد است و خواننده نمی‌داند از کدام اثر شروع کند. قطعاً انتخاب با شماست و می‌توانید از آثار شناخته‌شده آغاز کنید اما اگر کمی واقع‌گرا باشید بهتر است هدفی ساده‌تر برای برنامه کتابخوانی‌تان برگزینید و با آثار کوتاه نویسندگان معروف شروع کنید.
 
در این مطلب تلاش می‌کنیم آثار کوتاه چند نویسنده مطرح در حوزه داستانی را به عنوان نمونه معرفی کنیم:
 
«سولا» نوشته تونی موریسون

تونی موریسون نویسنده معروف کتاب «دلبند» است. آثار خانم نویسنده گاهی بسیار سخت است اما نویسنده مهمی است و همچنان کتاب می‌نویسد. «دلبند» شاهکار موریسون است اما «سولا» نیز از جذابیت بالایی برخوردار و قدرتش بیش از تعداد صفحاتش (192 صفحه)  است.
 
«چشم» نوشته ولادیمیر ناباکوف

ناباکوف، خالق داستان «خنده در تاریکی» برای استفاده از نثر فاخر و بازی با کلمات در آثارش شناخته می‌شود که گاهی درک آثارش را برای خواننده دشوار می‌سازد. به همین دلیل بهتر است از چهارمین رمان نویسنده تحت عنوان «چشم» آغاز کنید که با خودکشی راوی داستان آغاز می‌شود.
 
«نقطه امگا» نوشته دن دلیلو

این رمان کوتاه از دن دلیلو جزء آثار مهم نویسنده نیز به حساب می‌آید. خود دلیلو در توصیف عنوان کتاب گفته است منظور از نقطه‌ امگا رسیدن انسان به نقطه‌ای از ملال ذهنی است. ایده‌ای که دلیلو در آثار دیگر خود نیز مطرح می‌کند و برای درک نقطه‌نظراتش می‌توانید از این داستان کوتاه 117 صفحه‌ای آغاز کنید.
 
«در میان دو پرده نمایش» نوشته ویرجینیا وولف

«در میان دو پرده نمایش» آخرین و کوتاه‌ترین داستان ویرجینیا وولف، نویسنده انگلیسی قرن بیستم است. این اثر نمایشی است که در یک خانه روستایی و پیش از جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. وولف در تاریخ 27 آوریل سال 1941 میلادی،  در پاسخ به نامه‌ ناشرش که از کتاب تمجید کرده بود، گفت: «پیش از اینکه نامه‌ات را دریافت کنم به این نتیجه رسیدم که نمی‌توانم داستان را بدین شکل منتشر کنم زیرا بسیار سطحی و مسخره به نظر می‌آید. به همین دلیل تصمیم گرفتم بازنویسی‌اش کنم. خواهش می‌کنم مرا ببخش. وقتی این داستان را دوباره خواندم دریافتم چقدر بد نوشته‌ام. قول می‌دهم تمام تلاشم را انجام دهم.» روز پس از این ماجرا ویرجینا وولف خود را غرق کرد و از دنیا رفت و این رمان 176 صفحه‌ای چند ماه پس از مرگش به همان شکل سابق منتشر شد.
 
«قلب سگی» نوشته میخائیل بولگاکف

«قلب سگی» آخرین داستان بولگاکف است و پس از این رمان چند مجموعه داستان کوتاه و نمایشنامه منتشر کرده است. داستان 126 صفحه‌ای بولگاکف قطعاً به پای «مرشد و مارگاریتا» نمی‌رسد اما حسی سورئال به خواننده می‌دهد که ویژگی نوشته‌های نویسنده روس است.
 
«چهره مرد هنرمند در جوانی» نوشته جیمز جویس

این کتاب 256 صفحه‌ای در مقایسه با «اولیس» بسیار کوتاه است. البته بهتر است برای خواندن جیمز جویس با «دوبلینی‌ها» شروع کنید، اما «دوبلینی‌ها» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه نویسنده ایرلندی است. به همین دلیل «چهره مرد هنرمند در جوانی»، که در واقع زندگینامه جویس به قلم خودش است، انتخاب بهتری به نظر می‌رسد.
 
«صومعه شمالی» نوشته جین آستن

«صومعه شمالی» نخستین رمان کامل جین آستن است، اما پس از دیگر داستان‌هایش منتشر شد. البته بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند خواندن داستان‌های آستن سخت نیست و بسیاری از خوانندگان بهتر است کتابخوانی را با رمان‌های کلاسیک آستن آغاز کنند، اما «صومعه شمالی» فقط 220 صفحه است و بد نیست برای شروع این کتاب را انتخاب کنید.
 
«پیرمرد و دریا» نوشته ارنست همینگوی

خواندن هیچ کدام از رمان‌های ارنست همینگوی سخت نیست اما «پیرمرد و دریا» با 127 صفحه، کوتاه‌ترین رمانی است که این نویسنده نوبلیست نوشته است. این رمان جایزه معتبر پولیتزر را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد و گزینه مناسبی برای خوانندگان تازه‌کار است.
 
«یادداشت‌های زیرزمینی» نوشته فیودور داستایوسکی

داستان‌های داستایوسکی اغلب بلند و حجیم هستند. علاوه براین، خواندن آثار نویسندگان روس‌ بسیار سخت است. «یادداشت‌های زیرزمینی» فقط 136 صفحه دارد و بی‌شک خواندنش آسان‌تر از «جنایت و مکافات» و «ابله» است.
 
«به آواز باد گوش بسپار» نوشته هاراکی موراکامی

انتخاب یکی از آثار موراکامی سخت است، زیرا نویسنده ژاپنی آثار زیادی دارد و تقریباً همه این آثار در میان خوانندگان و منتقدین محبوب هستند. اگر دوست دارید کوتاه‌ترین مسیر تا درک موراکامی را طی کنید با این کتاب 165 صفحه‌ای شروع کنید.
 
«فرزند پنجم» نوشته دوریس لسینگ

مجموعه آثار دوریس لسینگ مورد تأیید صاحب‌نظران در تمام دنیا است. البته این موضوع اصلاً عجیب نیست زیرا لسینگ برنده جایزه نوبل است. «کودک پنجم» کوتاه‌ترین داستان وی و درباره تربیت کودک است و به زعم بسیاری از منقدین داستان ترسناکی است. زیرا فرزند پنجم یک خانواده آرامش آن را به صورت کامل به هم می‌ریزد.
 
«دوران سخت» نوشته چارلز دیکنز

چارلز دیکنز نویسنده شناخته‌شده‌ای است و رمان‌های زیادی نگاشته شده است. «آرزوهای بزرگ»، «الیور توئیست»، و «داستان دو شهر» هم گزینه‌های مناسبی برای خوانندگان تازه‌کار است اما «دوران سختِ» 321 صفحه‌ای کوتاه‌تر و انتخاب مناسب‌تری است.

تونی موریسون ارنست همینگوی جیمز جویس ولادیمیر ناباکوف ویرجینیا وولف دُن دلیلو میخائیل بولگاکف جین آستن هاراکی موراکامی دوریس لسینگ
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین