کد خبر: 16862 A

کتاب آقای مجری پشت سد چاپ چهارم گرفتار شد/ باز هم بوی سانسور پیچید

کتاب آقای مجری پشت سد چاپ چهارم گرفتار شد/ باز هم بوی سانسور پیچید

کتاب «سه قصه» ایرج طهماسب که در یک سال گذشته به چاپ سوم و شمارگان 3500 نسخه رسیده بود، در چاپ چهارم به دیوار ممیزی‌های وزارت ارشاد برخورد کرد و آینده و سرنوشت آن در هاله ابهام است.

ایران‌آرت: درست یک سال پیش در چنین روزهایی بود که خبر نویسنده شدن آقای مجری به سرخط رسانه‌های فرهنگی و هنری راه یافت. خالق کلاه‌قرمزی که تقریبا تمام سال‌های عمرش را در سینما و تلویزیون گذرانده، در فراغت حاصل از مشخص نبودن سرنوشت عروسک‌های محبوب برخی نوشته‌های قدیمی و تازه خود کنار هم چید و در قالب کتاب «سه قصه» روانه بازار کرد؛ «بالشی پر از پر سفید»، «خروس سفید»، «ماه بر پیشانی» و «سرگذشت فنچ‌ها».

چاپ اول کتاب در شمارگان 1500 نسخه از سوی نشر چشمه منتشر شد و در کمتر از یک سال دو چاپ دیگر آن در مجموع در دو هزار نسخه درآمد. وقتی نویسنده و ناشر تصمیم گرفتند چاپ چهارم را آماده انتشار کنند، اداره کتاب چند اصلاحیه بر داستان‌ها وارد آورد و خواستار اعمال این موارد شد. طهماسب هم که در فقره کلاه‌قرمزی نوروزی نشان داده بود چندان اهل مماشات نیست، حرف ممیزها را برنتافت تا به این ترتیب مهر «توقیف» روی پرونده «سه قصه» بخورد.

حالا طهماسب مانده و کتابی که فعلا پشت سد اداره کتاب وزارت ارشاد گرفتار است. «سه قصه» که پیش از این در سه نوبت بدون مشکل منتشر شده بود، یا باید تن به ممیزی‌های پیشنهادی بدهد یا منتظر روزی بماند که ممیزها از موضع خود کوتاه بیایند؛ اتفاقی که تجربه و تاریخ نشان داده کمتر می‌افتد یا هرگز نمی‌افتد.

نشر چشمه کلاه قرمزي ایرج طهماسب ممیزی کتاب کتاب سه قصه مهدی فروتن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین