کد خبر: 15674 A

صدرنشینی زنان در فهرست پرفروش‌های ادبی سال/ نوبل ایشی‌گورو آمد نداشت

صدرنشینی زنان در فهرست پرفروش‌های ادبی سال/ نوبل ایشی‌گورو آمد نداشت

مارگارت اتوود در 78 سالگی همچنان پرفروش‌ترین نویسنده ادبیات داستانی در بریتانیاست و سال گذشته میلادی 395 هزار نسخه از آثارش به ارزش حدود سه میلیون پوند فروش رفت.

ایران‌آرت: در فهرست 10 نویسنده برتر بریتانیا در سال 2017 (در حوزه ادبیات داستانی) تنها یک مرد حضور دارد که آن هم هاروکی موراکامی است. نویسنده 69 ساله ژاپنی با بیش از 110 هزار نسخه و یک میلیون پوند فروش در جایگاه ششم فهرستی ایستاده که دیگر اعضای آن همگی زن هستند. سارا پری با 222 هزار نسخه و یک میلیون و 600 هزار پوند پس از اتوود دوم است و هلن دانمور با 146 هزار نسخه و یک میلیون 100 هزار پوند در جایگاه سوم قرار دارد. او تابستان گذشته از دنیا رفت اما کتاب‌هایش همچنان پرفروش است.

نائومی آلدرمن، النا فرانته، هاروکی موراکامی، آلی اسمیت، زیدی اسمیت، مگی اوفارل و آورنداتی دیگر اعضای فهرست 10 نویسنده برتر ادبیات داستانی سال 2017 در بریتانیا هستند. نکته جالب در این میان غیبت چهره‌هایی است که بسیاری تصور می‌کنند کتاب‌هایشان هنوز در گوشه و کنار دنیا خواننده دارد. نکته جالب در این میان غیبت چهره‌هایی است که بسیاری تصور می‌کنند کتاب‌هایشان هنوز در گوشه و کنار دنیا خواننده دارد.

جولین بارنز و یان مک‌یوئن هر کدام فقط 855 هزار پوند فروش داشتند و کازوئو ایشی‌گورو با وجود بردن جایزه نوبل در رشته ادبیات، تنها توانست 709 هزار پوند به واسطه فروخته شدن کتاب‌هایش به حساب ناشران پول واریز کند. این در حالی است که معمولا کتاب‌های نویسندگان برندگان نوبل به فروش‌های سرسام‌آور می‌رسند.

با وجود بازار خوب کتاب‌های داستانی در بریتانیا به ویژه در هفته‌های پایانی سال گذشته، نویسندگان این حوزه همچنان برای تامین نیازهای زندگی خود با مشکل‌های جدی مواجه هستند. در این میان، فقط چند نویسنده محدود می‌توانند با دریافت دستمزد نوشتن و انتشار کتاب روزگار بگذرانند.

از سوی دیگر، در فهرست 50 نویسنده بریتانیا از تمام حوزه‌ها سهم زنان کمتر از 50 درصد است و فقط نام سه نفر در 10 صدرنشین جدول دیده می‌شود؛ جی‌کی رولینگ، جولیا دانلدسن و فیونا وات. سال 2017 دیوید والیامز برای نخستین بار صدرنشین شد و جیمی اولیور (آشپز مشهور) در رده دوم ایستاد.

موراکامی نوبل ادبیات مهدی فروتن اتوود ايشي گورو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین