کد خبر: 15083 A

مراسم پایانی دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد با حاشیه‌هایی همراه بود

حرف‌های برندگان یک جایزه ادبی دولتی درباره حصر، سانسور، مجوز و اعتراض به واژه «ارشاد»؛ برای حصر میرحسین بغض دارم/هیچ‌گاه جایزه مادی ارشاد را نمی‌پذیرم

حرف‌های برندگان یک جایزه ادبی دولتی درباره حصر، سانسور، مجوز و اعتراض به واژه «ارشاد»؛ برای حصر میرحسین بغض دارم/هیچ‌گاه جایزه مادی ارشاد را نمی‌پذیرم

کم‌تر کسی انتظار داشت این سخنان در اختتامیه یک جایزه دولتی به میان بیاید...

ایران‌آرتمراسم پایانی دهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌احمد»  دیروز شنبه، ۱۶ دی‌ماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و تعدادی از اهل قلم در تالار وحدت برگزار شد.

در زمان اهدای جوایز به برگزیدگان بخش‌های مختلف این جایزه برگزیدگان اجازه داشتند دقایقی سخن بگویند که برخی از سخنان جنجالی شد.
میکائیل عظیمی نویسنده کتاب «میر نامیرا؛ زمانه و کارنامه مصطفی عالی‌نسب» در سخنان کوتاهی که داشت گفت: در دهه ۶۰ استاد عالی‌نسب مشاور میرحسین موسوی بود. الان به خاطر وضعیتی که او دارد بغض دارم. آقای وزیر از شما می‌خواهم این مسئله را به آقای رئیس‌جمهور منتقل کنید.
 
همچنین رضا امیرخانی نویسنده کتاب «نفحات نفت» در سخنانی گفت: چیزی که من به آن علم حضوری دارم این است که مجوز با جایزه هم‌خانواده نیست. من تا آخر عمرم همیشه دنبال مجوز خواهم دوید، اما هیچ‌گاه از ارشاد جایزه نمی‌گیرم. الان هم قسمت معنوی جایزه را می‌پذیرم اما از پذیرش قسمت مادی آن معذورم.
 
 
میرجلال‌الدین کزازی که برای کتاب «آنک پاریس» در بخش مستندنگاری شایسته تقدیر اعلام شد نیز گفت: سخنی ندارم جز این‌که بگویم آقای وزیر فرهنگ خوش نمی‌دارم دنباله این نام را به زبان برانم زیرا باورم این است که ایرانیان مردمانی‌اند فرهیخته، فرهنگ‌مند و اندیشه‌ور. حتی آن ایرانیانی که دانش نیاموختند.
او افزود: سرزمین ما همواره سرزمین فر و فرزانگی بوده است. آوازه ما در پهنه گیتی به پاس فرهنگ است. از همین رو جایگاه وزیر فرهنگ والاترین جایگاه در میان دولتمردان است.
او همچنین گفت: در شگفت می‌افتم هنگامی که در چنین بزم‌هایی ما در فرهنگ و سرود و اندیشه و داستان خود را فروتر از دیگران می‌دانیم که باید بکوشیم که هم‌تراز شویم.
 
برگزیدگان را بشناسیم
در ادامه برگزیدگان دهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» به شرح زیر معرفی شدند.
*در بخش رمان هیئت داوران کتاب‌های «این خیابان سرعت‌گیر ندارد» اثر مریم جهانی و «بی‌کتابی» اثر محمدرضا شرفی خبوشان را به عنوان برگزیده و مشترکا برنده ۳۰ سکه معرفی کرد. ابراهیم زاهدی مطلق، محمدرضا بایرامی و علی چنگیزی اعضای هیئت داوران این بخش بودند.
*در بخش داستان کوتاه هیئت داوران اثر برگزیده معرفی نکرد و با تجلیل از داریوش احمدی (نویسنده «خانه‌ کوچک ما»)، مجموعه داستان کوتاه «اسم شوهر من تهران است» اثر زهره شعبانی را به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی کرد. محمد حنیف، محمد کشاورز و مصطفی جمشیدی اعضای هیئت داوران این بخش بودند.
*در بخش نقد ادبی جایزه «جلال آل‌احمد» هیئت داوران هیچ کتابی را شایسته دریافت عنوان برگزیده ندانست و «بلاغت از آتن تا مدینه» نوشته داوود عمارتی مقدم و «درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی» اثر حسین صادقی پیرلوجه» تقدیر شدند.  دکتر سرور مولایی، دکتر امیرعلی نجومیان و دکتر علیرضا نیکویی اعضای هیئت داوری این بخش بودند.
*بخش مستندنگاری نیز برگزیده نداشت و «سفر دیدار» محمدرضا توکلی و «آنک پاریس» میرجلال‌الدین کزازی به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی شدند. مرتضی سنگری، مریم برادران و مصطفی رحیمی اعضای هیئت داوران این بخش بودند.
 
*همچنین منتخبین بخش ویژه‌ دهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی «جلال آل‌احمد»؛ بزرگداشت یک دهه پویایی اقتصاد مقاومتی، با عنوان «یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار» به شرح ذیل و به ترتیب حروف الفبای آثار معرفی شدند:
برج سکوت، حمیدرضا منایی، پنجره‌ای به گذشته، متین غفاریان  و بهراد مهرجو (خاطره‌نگاری رییس اتاق بازرگانی ایران، علاءالدین میرمحمدصادقی)، سایه‌ اژدها، نوشته محمدعلی گودینی سرگذشت‌نامه کارآفرینان ایرانی، رضا یادگاری، مهشید سنایی‌فرد (دو مجموعه صدجلدی با موضوع سرگذشت‌نامه‌ کارآفرینان ایرانی)، شازده حمام، محمدحسین پاپلی یزدی (روایت کار و زندگی دکتر پاپلی یزدی)، میرنامیرا، میکائیل عظیمی (مستندنگاری زمانه و کارنامه میرمصطفی عالی‌نسب؛ از بنیان‌گذاران صنعت نوین در ایران)  و نفحات نفت، رضا امیرخانی (تک‌نگاری درباب فرهنگ نفتی و مدیریت دولتی).
بخش ویژه‌ دهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی «جلال آل‌احمد»؛ بزرگداشت یک دهه پویایی اقتصاد مقاومتی، از بین آثار داستانی و مستندنگاری با عنوان «یک دهه ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعی کار»، با توجه به نام‌گذاری سال ۱۳۹۶ به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با تأکید بر پیوند ادبیات داستانی با زندگی فردی و اجتماعی مردم به‌ویژه مسئله‌ کار و تولید در نظر گرفته‌ شده است.

 

 

iranart

 

جایزه جلال آل احمد حصر میرحسین موسوی حصر میر حسین موسوی حصر خانگی جوایز ادبی رضا امیرخانی جایزه ادبی دهمین جایزه جلال آل احمد میکاییل عظیمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین