کد خبر: 14738 A

انتشار نخستین نمایش‌نامه‌ ابزورد جهان با برگردان زهرا طهماسبی

انتشار نخستین نمایش‌نامه‌ ابزورد جهان با برگردان زهرا طهماسبی

"شاه اوبو" که معمولا از آن به عنوان نخستین نمایش‌نامه ابزورد جهان از آن یاد می‌شود به ترجمه زهرا طهماسبی منتشر شد.

ایران آرت: "شاه اوبو" که معمولا از آن به عنوان نخستین نمایش‌نامه ابزورد جهان از آن یاد می‌شود با برگردان زهرا طهماسبی نمینی (مهتاب) منتشر شد. این نمایش‌نامه را همچنین نخستین اثر سوررئالیستی می‌دانند که دامنه‌ی تاثیر گذاری آن بر خیل نمایش‌نامه‌نویسان و نویسندگان بعد از خود بسیار وسیع بوده است.

"شاه اوبو" شامل مقدمه‌ای است به قلم محمد مفتاحی، شاعر و پژوهشگر، در باب آلفرد ژاری، اندیشه او، هنر ابزورد و نمایش‌نامه "شاه اوبو" و همچنین سال‌شمار کامل ِزندگی و آثار آلفرد ژاری به همراه پیشگفتارهایی از مترجمان انگلیسی و فارسی این اثر.

در مقدمه این اثر به قلم محمد مفتاحی می‌خوانیم: "وقتی دهم دسامبر سال 1896 نخستین اجرای شاه اوبو به صحنه رفت، این نمایش‌نامه نقطه‌ عطف و شروع نمایش‌نامه مدرن به شمار آمد. روایت پادشاهی که زندگی را به تمسخر گرفته و در واقع تلاش می‌کند تا اشیا و انسان در خدمت او باشند."

"از زندگی آلفرد ژاری، دانستن همین نکته کافی است، که گویا وی در همه کارها تعجیل داشته است. در نوشتن شاهکار قابل ستایش‌اش و حت یدر سرودن غزل خداحافظی. در سی و چهارسالگی، وقتی که بیماری سل در وجودش، به دلیل مصرف بیش از اندازه الکل و مواد مخدر، ریشه دوانده بود درگذشت."‌

مترجم این کتاب، زهرا طهماسبی نمینی (مهتاب) نیز در پیشگفتار برگردانش نوشته است: "آلفرد ژاری جزو آن دسته از نمایش‌نامه‌نویسانی است که کمتر از او نام برده می‌شود؛ اما تاثیر فراوانی بر بسیاری از نمایش‌نامه نویسان داشته است. برای نمونه، بعدها ساموئل بکت و اوژن یونسکو تاثیراتی از او دریافت کرد‌ه‌اند. مهم‌ترین اثر او شاه اوبو اغلب به عنوان نختسین اثر در تئاتر ابزورد شناخته می‌شود."

آلفرد ژاری در هشتم سپتامبر سال 1873 در لاوال به دنیا آمد. از سنین نوجوانی و سال‌های مدرسه روحیه‌ای طناز داشته است و در مدرسه و زندگی اجتماعی او را با طنازی‌هایش می‌شناختند. سال 1894 نخستین کتاب او یعنی "لحظاتی از تذکره شنی" منتشر می‌شود. سال 1896 "شاه ابو"ی ژاری منتشر می‌شود و دسامبر همان سال به کارگردانی لونیه پو روی صحنه می‌رود. ژایر چند رمان دارد از جمله  "شب‌ها و روزها"، "عشق دیدنی"، "ابَر نر" و "کارهای بزرگ و عقاید دکتر فاسترول پاتا پزشک" که این کتاب آخر در زمان حیات او منتشر نمی‌شود. از او نمایش‌نامه‌های بسیاری هم به جا مانده است از جمله مجموعه‌ نمایش‌نامه‌های "شاه اوبو" نظیر "اوبوی بی غیرت" ، "اوبو در بند" و "اوبو بر تپه یا نمایش‌نامه سه پرده‌ای "اپرت بوف، ظرف خردل پاپ".

Alfred_Jarry

ژاری در اول نوامبر سال 1907 درگذشت. می‌گویند در آخرین لحظه زندگی و زمانِ موت از او می‌پرسند چه چیز می‌خواهد، و او می‌گوید: یک خلال دندان!

مجموعه کامل اشعار آلفرد ژاری با ویراش هانری پاریسو و مقدمه آندره‌ای فردریک در سال 1945 منتشر می‌شود.

کتاب"شاه اوبو" اثر آلفرد ژاری با برگردان زهرا طهماسبی نمینی (مهتاب)  در 139 صفحه و با قیمت 15 هزار تومان توسط انتشارات گل آذین منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

 

محمد مفتاحی شاه اوبو آلفرد ژاری زهرا طهماسبی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین