کد خبر: 12749 A

زندگی کدام نویسندگان به سینما آمد؟/ از لئون تولستوی تا سیلویا پلات

زندگی کدام نویسندگان به سینما آمد؟/ از لئون تولستوی تا سیلویا پلات

فیلم‌های زیادی با تمرکز بر زندگی نویسندگان مشهور جهان شکل گرفته است و بازیگران مشهور در قالب آن‌ها روی پرده سینما ظاهر شده‌اند.

ایران آرت: زندگی نویسندگان منبع ساخته شدن فیلم‌های متعددی بوده و موجب شده تا فیلم‌هایی که با تمرکز بر زندگی آن‌ها ساخته می‌شود، نیز به فیلم‌های محبوب کتاب‌دوستان و کتاب‌بازان بدل شوند.

 

شماری از مهمترین این فیلم‌ها عبارتند از:

«سیلویا» فیلمی با بازی گوینت پالترو در نقش سیلویا پلات است. این فیلم که سال ۲۰۰۳ ساخته شده، زندگی این شاعر آمریکایی را تصویر کرده است. فیلم بر روابط  ناشاد بین پلات و همسرش شاعر مشهور انگلیسی تد هیوز متمرکز است.

 

نقش این شاعر مشهور را دنیل کریگ بازیگر بریتانیایی ایفا کرده است.

2632931

«مردی که کریسمس را دعوت کرد» فیلمی محصول ۲۰۱۷ با بازی دن استیونز و کریستوفر پلامر است. این فیلم زندگی چارلز دیکنز را تصویر کرده و استیونز در نقش نویسنده مشهور بریتانیایی در آن جلوی دوربین رفته است. فیلم بر داستان ساخته شدن داستان کلاسیک دیکنز با عنوان «سرود کریسمس» استوار است.

 

در فیلم دیگری که بر مبنای زندگی چارلز دیکنز ساخته شده، رالف فاینس در نقش نویسنده مشهور ظاهر شده است. این فیلم با عنوان «زن نامرئی» محصول ۲۰۱۳ است و با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته کلر تومالین ساخته شده است. در این فیلم داستان رابطه عاشقانه بین دیکنز با بازیگری به نام نلی ترمن تصویر شده است.

 

نقش این بازیگر را فلیسیتی جونز ایفا کرده است. 

2632924

در «خداحافظ کریستوفر رابین» دامنال گلیسن در نقش نویسنده ای. ای. میلن ظاهر شده است. این فیلم نگاهی دارد بر زندگی این نویسنده بریتانیایی که خالق داستان‌های «وینی پو» بود. طبعا حضور پسر کوچک وی که الهام‌بخش خلق داستان‌های وینی و بود، نیز در فیلم پررنگ است. این فیلم محصول ۲۰۱۷ است.

 

جنیفر جیسون لی در فیلم «خانم پارکر و محفل شرور» که فیلمی زندگینامه‌ای از زندگی دوروتی پارکر است بازی کرده است. این فیلم به کارگردانی آلن رودولف محصول ۱۹۹۴ است. دوروتی پارکر، نویسنده و از اعضای میزگرد الگونکوین بود.

 

اعضای این محفل از ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۹، هر روز در هتل الگونکوین منهتن ناهار می‌خوردند و به بحث و صحبت می‌پرداختند. اعضای دیگر این محفل نیز در فیلم حضوردارند از جمله متیو برودریک که چارلز مک‌آرتور در نقش او ظاهر شده است. رابرت بنچلی طنزپرداز، نوئل کوارد نمایشنامه‌نویس و ادنا فاربر نویسنده از دیگر اعضای این محفل هستند.

 

دوروتی پارکر شاعر، نویسنده داستان کوتاه و طنزپرداز بود.

2632926

جانی دپ در فیلمی از زندگی رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس اسکاتلندی جی. ام. باری خالق شخصیت مشهور پیتر پن در نقش وی بازی کرد. این فیلم با عنوان «درجستجوی ناکجاآباد» محصول ۲۰۰۴ بود. این فیلم رابطه دوستانه بری را با خانواده لولین دیویس که الهام‌بخش او برای خلق شخصیت پیتر پن شدند، تصویر می‌کند. کیت وینسلت بازیگر نقش سیلویا لولین دیویس بود.

 

زندگی نویسنده آمریکایی شریل استرید در فیلم «وحشی» محصول ۲۰۰۴ تصویر شده است. رییس ویتراسپون در نقش اصلی بازی کرده است. این فیلم در عین حال تصویرکننده خاطرات این نویسنده از سفری ۱۱۰۰ مایلی است که او با پای پیاده در دل طبیعت بکر پاسیفیک، و به دنبال مرگ مادرش به آن مبادرت کرد.

 

«در جاده» محصول ۲۰۱۲ گرت هالوند چهره سید پارادایز را تصویر کرده است. این شخصیت بر مبنای شخصیت جک کروآک نویسنده مطرح آمریکایی ساخته شد و رمان اوبه نام «در جاده» موضوع اصلی فیلم است. این رمان و به تبع آن فیلم، درباره سفر کروآک و دوستانش با اتومبیل در سراسر آمریکا است. جک کروآک چهره اصلی جنبش بیت آمریکا بود و چهره‌های مطرح دیگری چون ویلیام باروز و آلن گینزبرگ از دیگر اعضای آن بودند.

 

«عزیزانت را بکش» بر اساس داستانی از آستین بان، فیلم درام زندگی‌نامه‌ای آمریکایی به کارگردانی جان کروکیداس و محصول سال ۲۰۱۳ است. در این فیلم بن فاستر در نقش ویلیام باروز و دانیل رادکلیف در نقش آلن گینزبرگ و دین دی‌هالن در نقش لوسین کار بازی کرده‌اند. داستان فیلم در دهه ۱۹۴۰ می‌گذرد و زندگی این نویسندگان و این که چگونه به چهره‌های مشهورادبی بدل شدند را، تصویر می‌کند.

2632921

«زوزه» فیلم دیگری از نسل بیت است که در آن جیمز فرانکو در نقش آلن گینزبرک ظاهر شده است. شعری از آلن گینزبرگ به نام «زوزه برای کارل سالومون» الهام بخش ساخت این فیلم شده است.

 

این شعر را گینزبرگ سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵ سرود و آن را در مجموعه‌ای از اشعارش با عنوان «زوزه و اشعار دیگر» که سال ۱۹۵۶ منتشر شد، جای داده است. این شعر به کارل سالومون تقدیم شده است. در این فیلم ارون تویت در نقش پیتر اورلوسکی شاعر و بازیگر ظاهر شده است.

2632929

در «جولی و جولیا» محصول ۲۰۰۹ ایمی آدامز در نقش جولی پاول نویسنده کتاب «جولی وجولیا: ۳۶۵ روز، ۵۲۴ دستور غذا، یک آشپزخانه کوچولو» بازی کرده است. این فیلم بر مبنای بلاگ جولیا پاول شکل گرفته که سفرش در عالم غذا را از کودکی روایت کرده است. در این فیلم مریل استریپ در نقش جولیا چایلد سرآشپز در دوران اقامتش در فرانسه بازی کرده است.  کتاب «جولی و جولیا» پس از انتشار وارد فهرست پرفروش‌ها شد و ۱۴ هفته در این فهرست باقی ماند.

 

«گوش به زنگ باش» فیلم بریتانیایی محصول ۱۹۸۷ درباره زندگی جو اورتون نمایشنامه‌نویس است. فیلمنامه این فیلم بر مبنای بیوگرافی‌ای که جان لار از این نمایشنامه‌نویس خلق کرده، نوشته شده است. گری اولدمن در این فیلم در نقش اورتون ظاهر شده است.

 

«جین شدن» محصول ۲۰۰۷ فیلمی است که در آن زندگی جین آستن توسط آن هاتاوی در نقش او تصویر شده است. این فیلم بر مبنای کتابی به همین نام نوشته ان هانتر اسپنس ساخته شده و سال‌های اولیه زندگی نویسنده مشهور انگلیسی را تصویر کرده است. این در حالی است که رمان‌های جین آستن نیز الهام‌بخش ساخت فیلم‌های متعددی شده و «غرور و تعصب»، «اما»، «حس وحساسیت» و «مانسفیلد پارک» همه به فیلم‌های سینمایی درآمده‌اند.

 

اما تامپسون در فیلم «نجات آقای بنکس» در سال ۲۰۱۳ در نقش پی. ال تراورس ظاهر شده است. او خالق مجموعه کتاب‌های «مری پاپینز» است و فیلم رابطه او را با والت دیزنی برای فروش امتیاز آثارش به وی تصویر می‌کند.

 

ترومن کاپوتی نویسنده «صبحانه در تیفانی» و «دیگر صداها، دیگر اتاق ها» موضوع دو فیلم در سال ۲۰۰۶ شد. هر دوی این فیلم‌ها درباره زندگی نویسنده و چگونگی نوشته شدن کتاب غیرداستانی او با عنوان «در کمال خونسردی» است که به کتابی پرفروش بدل شد. او دوست تنسی ویلیامز بود اما این دوستی با موفقیت «صبحانه در تیفانی» کمرنگ شد.

 

کاپوتی شش سال را صرف نگارش کتاب «در کمال خونسردی» کرد که برگرفته از خبر واقعی قتل‌عام یک خانواده در کانزاس است. او زمان زیادی را صرف مصاحبه با شاهدان و دو قاتل و بررسی گزارش پلیس کرد و کتاب در سال ۱۹۶۵ با تیراژی میلیونی برای او شهرت، موفقیت و ثروت به همراه ‌آورد. فیلیپ سیمور هافمن برای تصویر کاپوتی در فیلم  «کاپوتی» برنده اسکار شد. توبی جونز نیز در فیلم «نامشهور» این نویسنده را تصویر کرد.

2632930

تصویر لئو تولستوی نویسنده مشهور روسی نیز توسط کریستوفر پلامر در سال ۲۰۰۹ در فیلمی با عنوان «ایستگاه آخر» ارایه شد.

 

این فیلم درباره سفر تولستوی در سال‌های آخر زندگی اوست.

 

منبع: مهر

سیلویا پلات لئون تولستوی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین