کد خبر: 11159 A

کازو ایشی‌گورو، صدوچهارمین برنده نوبل ادبیات شد

نویسنده محبوب ایرانی‌ها، روال نوبل را به هم زد

نویسنده محبوب ایرانی‌ها، روال نوبل را به هم زد

لحظاتی پیش، بنیاد نوبل، برنده جایزه ادبیاتش را معرفی کرد.

ایران‌آرت: کازو ایشی گورو برنده نوبل ادبیات سال 2017 شد.

درحالی که از سویی پیش‌بینی می شد نگوگی وا تیونگو از کنیا یا هاروکی موراکامی از ژاپن، و از سوی دیگر به مانند دو سال گذشته شخصی بیرون از ادبیات محض، برنده امسال جایزه ادبی نوبل باشند، کازو ایشی گورو صد و چهاردهمین نویسنده دریافت کننده این جایزه لقب گرفت.  

به گزارش ایران‌آرت به نقل از سایت آکادمی نوبل، کازو ایشی گورو توانسته بیش از نیمی از آرای اعضای آکادمی را از آن خود کند. آکادمی نوبل همیشه برنده خود را از میان حدود ۳۵۰ نامزد پیشنهادی انتخاب می کند که توسط متخصصان ادبی و برندگان پیشین جایزه نوبل از سراسر جهان معرفی می شوند.

دیروز در گزارشی مفصل از سر بی‌کلام‌مانده بزرگانی چون میلان کوندرا، فیلیپ راث و هاروکی موراکامی نوشتیم در کسب جایزه نوبل نوشتیم و حالا با اعلام نام برنده این جایزه در سال 2017، باز هم می‌توان این سه نفر را ناکام دانست اما دیگر نمی‌توان ادعا کرد نوبل، جایزه‌ای بی‌توجه به نام‌های بزرگ ادبیات است چرا که ایشی گورو، قصه نویسی مطرح در دنیاست و حتی در بین مخاطبان فراسی زبان نیز کاملا شناخته شده است.

در حالی که از چند روز اخیر رسانه‌ها در حال تقویت این گمانه بودند که نوبل به مانند دو دوره گذشته که یک بار جایزه ادبیاتش را به ریویونویس هنری یعنی الکسویویچ و یک ترانه‌سرا یعنی باب دیلن داده، باز هم امسال در صدد برخواهد آمد که جایزه را به فعال حوزه‌ای بدهد که کار ادبی صرف نمی‌کند، ایشی گورو جایزه را برد که نشان بدهد نوبل به رویه سال های دورتر خود بازگشته است. این در حالی است که بسیاری با این رویکرد اخیر نوبل مخالف‌اند و البته برخی این اقدام و تغییر موضع بنیاد را در راستای توجه به حوزه‌های بینارشته‌ای مفید می‌دانند.

گذشته از این‌ها باید گفت از مجموع برندگان‌ نوبل ادبیات تاکنون، تنها ۳۰ نفر غیراروپایی بوده‌اند و حتی کشوری چون سوئد بیش‌تر از همه‌ کشورهای قاره‌ آسیا، سابقه‌ کسب نوبل ادبیات را دارد. اظهارات چند سال پیش «هوراس انگدال»  - دبیر وقت آکادمی نوبل - که اروپا را محور اصلی جهان ادبیات دانسته بود، به ‌نظر توجیهی برای این جهت‌گیری‌های جغرافیایی است. بنابراین، ایشی گورو به عنوان سی‌ویکمین غیر اروپایی، نوبل ادبیات به خانه می‌برد؛ هر چند او نیز خانه‌اش در قلب اروپاست!

 

نوبل ادبیات کازو ایشی گورو
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین