کد خبر: 9743 A

روی مجوز فیلم‌های تلخ حساب نکنید/ وقتی فیلم سه کارگردان رد می‌شود

روی مجوز فیلم‌های تلخ حساب نکنید/ وقتی فیلم سه کارگردان رد می‌شود

تازه ترین فیلم های درخشنده، مهدویان و روستایی به دلیل پرداختن به موضوعات تلخ و اعتراضی رد شد.

ایران آرت: سومین کارت قرمز شورای صدور پروانه ساخت در یکی دو هفته گذشته نصیب پوران درخشنده شد تا حدس و گمان‌ها درباره سیاست‌های نانوشته اما اعمال‌شده سازمان سینمایی درباره پرهیز از میدان دادن به مضامین جنجالی سمت و سویی مشخص‌تر به خود بگیرد.

پیش از این خبر رسیده بود 2 فیلمساز جوان و تحسین‌شده هم برای فیلمنامه‌های تلخ و اجتماعی خود موفق به گرفتن مجوز تولید نشده‌اند و این سه‌گانه با رد شدن «هیس! پسرها فریاد نمی‌زنند» بانوی فیلمساز کامل شد. محمدحسین مهدویان قرار بود «لاتاری» را با موضوع قاچاق دختران به آن سوی آب‌ها بسازد و سعید روستایی هم قصد کلید زدن «متری شیش و نیم» را داشت که پایان راه هر 2 به بن‌بست ختم شد.

 

شورای صدور پروانه تولید در حالی فیلمنامه هیس! پسرها گریه نمی‌کنند را نامناسب تشخیص داده شد که درخشنده برای اعلام نشدن هیچ‌گونه توضیحی برای رد فیلمنامه خود نمی دانست. وی گفت: «متاسفانه من در مقام نویسنده فیلمنامه و کسی که قرار است فیلم را بسازم، حتی نمی‌دانم به چه دلیل نباید آن را بسازم. البته من فیلمنامه را حدود 3 ماه پیش ارائه داده بودم و از مجاری غیررسمی متوجه شدم تایید نشده است.

کارگردان «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» می‌افزاید: «متاسفانه مشکلاتی که در سنین کودکی در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای پسران بروز می‌کند بسیار بیش از مشکلات مشابه برای دختران است و این موضوع را می‌توان با اسناد و پژوهش‌های موجود به اثبات رساند اما ظاهرا ساخته شدن فیلم‌هایی با پیرنگ آسیب اجتماعی دغدغه مسئولان نیست. انگار هنوز عده‌ای باور ندارند که کودکان در دوران کودکی به مراقبت‌های ویژه برای مصون ماندن از آسیب‌ها نیاز دارند.»

جریمه چند میلیاردی وزارت ارشاد برای توقف ناگهانی اکران «رستاخیز» و مشخص نشدن سرنوشت فیلم‌های توقیفی در مهلت 2 ماهه وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی کار را به جایی رسانده که سازمان سینمایی ترجیح می‌دهد از روش پیشگیری بهتر از درمان بهره ببرد. به این ترتیب، پروانه تولید فیلمنامه‌های تلخ در بزنگاه شورای صدور مجوزها به مشکل می‌خورد و اگر فیلمساز تن به شیرین کردن موضوع و داستان ندهد، تولید پروژه از اساس منتفی می‌شود؛ این روشی است که شاید در عمل از تعداد فیلم‌های توقیفی بکاهد و رگه‌هایی از شیرینی و امید به سینما وارد کند اما باید منتظر ماند و دید در درازمدت به کدام نتیجه روشن و مشخص ختم خواهد شد؛ هر چند برخی پیش‌تر و هنگام جایزه‌باران کردن «ابد و یک روز» از جمله سعید روستایی فرارسیدن چنین روزهایی را هشدار داده بودند.

پوران درخشنده محمد حسین مهدویان سعید روستایی مجوز فیلم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین