کد خبر: 8834 A

السا فیروزآذر: کارم این بود که در بازار آدم‌ها را تماشا می‌کردم!

السا فیروزآذر: کارم این بود که در بازار آدم‌ها را تماشا می‌کردم!

حتماً قصد دارم که با سایر کارگردان‌ها همکاری داشته باشم و هدفم این نبود که صرفاً با خانم میلانی کار کنم.

ایران‌آرت: السا فیروز آذر بازیگر سینما و تئاتر به‌زودی با فیلم سینمایی "ملی و راه‌های نرفته‌اش " به سینما می‌آید.

او درباره نقش خود در این فیلم سینمایی به کارگردانی تهمینه میلانی گفت: در "ملی و راه‌های نرفته‌اش " نقش زنی رادارم که تاکنون ایفای آن را تجربه نکرده بودم. نقش زن شوهرداری را بازی می‌کنم که دچار بحران و مشکلات بسیار است. پیش از مرحله فیلمبرداری تحقیقات بسیاری در این زمینه داشتم و خصوصیات رفتاری افراد مختلف را موردنظر قراردادم. نقشی که بازی کردم دچار یک پارادوکس رفتاری است و نوع رفتارش نشان می‌دهد که متعلق به چه قشری است. تجربه خیلی خوبی بود و آن را دوست داشتم.

ملی و راه های نرفته اش

 وی در ادامه، درباره ما‌به‌ازای بیرونی این شخصیت نیز اظهار کرد: افرادی چون کاراکتر زن فیلم "ملی و راه‌های نرفته‌اش " در جامعه بسیار زیاد است. به شکل دانشگاهی وقتی نویسنده از واقعیت بهره می‌گیرد و می‌نویسد، قصه ملموس می‌شود. وقتی یک فیلمنامه‌نویس درباره موضوعات به جزئیات می‌پردازد و کارش شاهکاری می‌شود مثل "ابد و یک روز " که دیده می‌شود، قطعاً از نزدیک این موضوعات را دیده و لمس کرده است، اما نویسنده‌ای که به سراغ این موضوعات نمی‌رود و صرفاً به قوه تخیل خودبسنده می‌کند کارش کلیشه می‌شود و جذابیتی هم به همراه ندارد. بازیگر هم اگر در بازی تحقیق نداشته باشد قطعاً بازی خوبی نمی‌تواند ایفا کند. ما بازیگران هم خیلی از جزئیات رفتاری را نمی‌دانیم و با تحقیق می‌توانیم به آن‌ها دست‌یابیم. من هم برای ایفای این نقش از دوستانم کمک خواستم و با افراد واقعی که رفتاری مشابه داشتند صحبت و معاشرت کردم و این آشنایی‌ها بسیار لازم بود و برای تأثیرگذاری بیشتر به کمکم آمد. روزهایی از هفته می‌رفتم به بازار و بدون اینکه کاری کنم، آدم‌ها را تماشا می‌کردم و از رفتار آن‌ها الگو برمی‌داشتم. درواقع در سطح شهر می‌چرخیدم و اقشار مختلف را مدنظر قرار می‌دادم. حتماً قصد دارم که با سایر کارگردان‌ها همکاری داشته باشم و هدفم این نبود که صرفاً با خانم میلانی کار کنم. ممکن است کمی به خاطر ترس‌هایم بوده باشد اما فیلمنامه خوبی هم در این مدت ارائه نشده است. پس از پایان تحصیلاتم تصمیم گرفتم تغییر ایجاد کنم و تجربه‌گرا باشم و فضاهای مختلف را تجربه کنم و راه دیگری را امتحان کنم.

 

السا فیروزآذر

بازیگر "تقاطع " درباره تجربه کارگردانی و حضور در آثار سایر کارگردانان بیان کرد: اگر کسی بخواهد کارگردان شود تئوری یک بخش است، ولی در بخش عملی و در رابطه با افراد انعطاف‌پذیر بودن و تجربه داشتن باعث می‌شود در کار موفق باشی. معمولا بازیگری برای تامین انعطاف‌پذیری خوب نیست و انعطاف پذیری دقیقا چیزی است که یک کارگردان به آن نیاز دارد. برای این منظور تجربه‌های مختلف دستیاری و ایجاد ارتباط با افراد بسیار تاثیرگذار است. کارگردانی فقط دانستن یکسری فرمول نیست بخش اعظم آن روان است و اینکه بتوانی با افراد مختلف ارتباط برقرار کنی و مدیریت داشته باشی؛ بنابراین ترجیح می‌دهم فضاهای مختلف را تجربه کنم و روابطم را با آدم‌ها گسترده‌تر کنم.

 فیروز آذر که پیش‌ازاین با نمایش "مأنوس" به روی صحنه رفته است، درباره دلایل ورودش به این عرصه نیز اظهار کرد: دلیل ورود من به تئاتر در درجه نخست ارتباط آن با رشته تحصیلی‌ام بود و در درجه بعدی شناخت میزانسن‌های درست و چیدمان درست صحنه بود. من تصورم این بود که در سینما همه‌چیز دکوپاژ محور است، اما پس از تجربه فیلمبرداری یکی از کارهایم، متوجه شدم آنچه در کارم کم دیده می‌شود میزانسن است و این موضوع را در تئاتر می‌توانستم به‌درستی درک کنم، چراکه در سینما ازآنجایی‌که شما با دوربین کار می‌کنید این تجربه برای شما به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد، اما در تئاتر به دلیل عدم وجود دوربین و حس دم به دمی که با مخاطب دارید می‌توانید وارد این فضا شوید و میزانسن را به‌درستی درک کنید. تئاتر خود زندگی است و به همین دلیل تصمیم گرفتم به شکل جدی وارد این فضا شوم. پس از ارائه پایان‌نامه دانشگاهی نیز قصد دارم خودم کارگردانی کنم و سال آینده برای من سال تمرین کارگردانی است.

وی در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود عنوان کرد: فیلم سینمایی "اعترافات " ساخته آرش سنجابی را برای گروه هنر و تجربه آماده اکران دارم و مشغول کار در گروه سلو هستم که قرار است با یک تئاتر جدید به روی صحنه برویم.

 

 

السا فیروزآذر فیلم ملی و راه های نرفته اش
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین