کد خبر: 8564 A

چرا باید سریال فارگو را ببینیم؟/ منبع لایزال قتل‌های تاریخ

چرا باید سریال فارگو را ببینیم؟/ منبع لایزال قتل‌های تاریخ

بهتر است قبل از دیدن، نقد فلانی و یادداشت بهمانی را در رد یا تایید این سریال نخوانید چون یکی می نویسد که این سریال کجا و فیلم مشهور فارگو کجا؛ دیگری هم می نویسد که ای بابا، این همه قتل و غارت هیچی به هیچی؟

ایران‌آرت: داستان سریال هایی که بر اساس واقیعت ساخته می شوند، حکایتی دارند؛ آدم نمی داند کجایش را باور کند ولی خب، از آن جا که ابتدای سریال و در تیتراژ قید می کنند که داستان بر مبنای رویدادهای واقعی ساخته شده ، انگار کسی تحریکت می کند که نعبل بعل داستان را دنبال کنی. بعد ناگهان جوری می روی در کنه روایت قصه که بدت نمی آید دست به قلم شوی و چند صحنه را تعییر دهی تا با عقل سلیمت جور درآید. اگر تماشاگر عادی باشید داستان "فارگو" چنین معجونی به نظر می رسد: ظاهرا بر مبنای واقعیت ساخته شده و حالا حالاها هم تمام شدنی نیست . فوق فوقش اول این سریال از خودت می پرسی مگر گروه سازنده به منبع لایزال تمام قتل های سال های اخیر در داکوتا و فلان جا دسترسی داشته و بعد اینجوری خودتان را قانع می کنید که سریال است دیگر اما راستش این یک شوخی درجه یک با واقعیت و سینما و جهان داستان است؛ تمام ذهن تماشاگر را به بازی می گیرد و ایده هایش را به هم می ریزد. فارگو واقعی نیست، یک شوخی بزرگ و دیدنی است.

حالا اما تمام این حرف ها را بگذارید کنار. فارگو آنقدر ارزش دارد که خوب تماشا کنید و بعد به این نتیجه برسید که ارزش داشته یا نه. بهتر است قبل از دیدن، نقد فلانی و یادداشت بهمانی را در رد یا تایید این سریال نخوانید چون یکی می نویسد که این سریال کجا و فیلم مشهور فارگو کجا؛ دیگری هم می نویسد که ای بابا، این همه قتل و غارت هیچی به هیچی؟ واقعیت اما اینطور نیست. داستان فارگو جذابیت های خاص خودش را دارد و سرمایه گذارانش هم اینقدر نفهم و بدوی نیستند که روی فصل های متعدد آن سرمایه گذاری کنند و بدانند آب در هاون می کوبند. فارگو اما در هر فصل این حس را دارد که یک بازیگر خوب و یک اجرای خوب را به بیننده معرفی کند. در فصل های اول و دوم که چنین بود و فصل سوم هم که اخیرا به پایان رسده، از این رسم مالوف، مستثنی نیست . داستان های مثل فارگو هیچ حسنی نداشته باشند به بیننده یاد می دهند که هر جا نام قتل و غارت دیده شد، لزوما پای یک سریال بزن در رو در میان نیست و می شود کاری را تهیه کرد که عوام بفهمند و خواص بپسندند.

این را هم در پایان اضافه کنیم که فصل سوم فارگو از یک داستان مجزا سرچشمه گرفته و داستان هایی است که در سال 2010 در آمریکا رخ داد و بسیاری را در ماتم و اندوه فروبرد. فارگو گرچه طنز و شوخی های خاص خودش را دارد ولی هرگز به سمت هجو و مزخرف گویی کشیده نمی شود و این شاید نقطه قوت آن باشد.

فارگو

طراح : نواهاولی

بازیگران: ایوان مک گریگور، ماری الیزابت انستید 

 

 

فارگو سریال فارگو ماری الیزابت انستید
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین