کد خبر: 8431 A

١٠ فیلم‌ مهم ممنوع سینمای جهان را بشناسید

١٠ فیلم‌ مهم ممنوع سینمای جهان را بشناسید

یک اقتباس جنجالی از کتاب آنتونی بورخس که به پیشنهاد پلیس و به خاطر تهدیدهایی که علیه کارگردان و خانواده‌اش انجام شده بود، در انگلستان به نمایش درنیامد.

ایران‌آرت: فقط سینمای ایران نیست که فیلم‌های جنجالی و توقیفی دارد. دنیای سینما از این جور اتفاقات پر است. دلیل این اتفاق نیز البته بیشتر به خشونت یا پرده‌دری‌های مضمونی و تصویری فیلم‌ها ربط دارد. در زیر ١٠ فیلم مهمی که مدتی توقیف بوده‌اند با هم مرور می‌کنیم... منبع: inside out of cinema

 

کشتار با اره‌برقی در تگزاس

(تاب هوپر /١٩٧٤)

این فیلم به دلیل تعدد سکانس‌های خشونت‌آمیز و ترسناک در کشورهای فنلاند، انگلستان، برزیل، استرالیا، آلمان، شیلی، سوئد، نروژ و ایرلند به نمایش درنیامد.  فیلم براساس زندگی واقعی قاتلی به نام ادگین ساخته شده بود که پوست انسان می‌پوشید، اما از اره‌برقی استفاده نمی‌کرد. حقیقت همیشه از داستان عجیب‌تر و صدالبته ترسناک‌تر است. «کشتار با... »، که بر مبنای جنایت‌هایی واقعی و وحشتناک ادگین ساخته شده است، در نگاه نخست مستندی قدیمی  و کم‌هزینه به نظر می‌رسد.  تاب هوپر می‌گوید: «انتخاب این عنوان برای فیلم باعث شد دوستان زیادی را از دست بدهم. فکر می‌کنم آنها کمی زیاده‌روی کردند، شاید هم واقعا دلیلی برای این کارشان داشتند.»

 

آخرین خانه سمت چپ

 (وس کریون/١٩٧٢)

در کشورهای سنگاپور، ایسلند، نیوزیلند، نروژ و آلمان غربی به نمایش درنیامده و برای ١٨‌سال در انگلستان و بیشتر از ٣٢‌سال در استرالیا ممنوع بوده است.  این فیلم را وس کریون ساخت که فیلم «تپه‌ها چشم دارند» او هم در فنلاند ممنوع شده بود. او برای فیلم‌های ترسناکی مثل کابوس در خیابان الم و سری جیغ هم شهرت چشمگیری دارد.

 

پرتقال کوکی  

(استنلی کوبریک /١٩٧١)

در کشورهای ایرلند، سنگاپور، مالزی، اسپانیا و کره به مدت دو دهه ممنوع شد.  یک اقتباس جنجالی از کتاب آنتونی بورخس که خود کوبریک آن را به پیشنهاد پلیس و به خاطر تهدیدهایی که علیه او و خانواده‌اش انجام شده بود، در انگلستان به نمایش درنیاورد و این موضوع را همسرش بعد از مرگ او فاش کرد.  در «پرتقال کوکی» کوبریک با این مشکل روبه‌رو است که تماشاگر را متقاعد کند آنچه در فیلم می‌بیند آینده نزدیک است.  راه‌حل هنری‌اش این است که به مکان فیلم ظاهر و حس‌وحال مکان‌های زندگی روزانه‌مان را می‌دهد، در عین حال که به آن نوعی جلوه غیرعادی می‌بخشد. یکی از صحنه‌های تکان‌دهنده‌تر پرتقال کوکی صحنه قتل یک زن به دست الکس با اثر هنری ساخت خودش -یک مجسمه- است.

 

عجیب‌الخلقه‌ها

(تاد برونینگ /١٩٣٢)

نمایش آن در کشورهای ایتالیا، فنلاند و ایرلند ممنوع شد.  تصمیم عجیب برونینگ برای استفاده از آدم‌های معمولی با شکل و شمایل عجیب و درهم به‌جای بازیگران گریم‌شده حسابی تماشاگران را شگفت‌زده کرد و با این‌که این فیلم حالا یک فیلم کالت به حساب می‌آید، اما برونینگ برای ساختن فیلم بعدی‌اش باید خیلی تلاش می‌کرد.

 

آخرین تانگو در پاریس

 (برناردو برتولوچی/١٩٧٢)

این فیلم در کشورهای ایتالیا، نیوزلند، پرتغال، سنگاپور و کره‌جنوبی ممنوع شد. آخرین تانگو در پاریس نامزد دو جایزه اسکار بود و یکی از مشهور‌ترین فیلم‌های بدنام تاریخ سینماست.  داستان حول محور یک آشنایی اتفاقی بین بیوه مرد ٤٥ساله‌ای دور می‌زند به نام پُل (براندو) و زن جوان ٢٠ساله‌ای به نام جین (اشنایدر). این دو به‌طور تصادفی در آپارتمانی که برای اجاره گذاشته شده، به هم برمی‌خورند.  پل می‌خواهد درد جانکاه ازدست‌دادن همسرش را تسکین دهد. جین که در برابر اصالت این احساس واکنشی توأم با احساس ترحم دارد، رابطه با پل را بهتر از حرافی‌های پوچ و بی‌مغز نامزدش می‌داند.  از لحظه‌ای که این دو اسم‌شان را به یکدیگر می‌گویند، رابطه‌شان رو به افول می‌گذارد. درحالی که در عین سادگی چشم همه به صحنه‌های آخرین تانگوی پاریسی مانده بود. اما آخرین تانگو، راوی داستان رویاپردازان و سیاستمداران نبود.

 

جن‌گیر

(ویلیام فریدکین /١٩٧٣)

این فیلم یکی از ترسناک‌ترین و جنجال‌برانگیز‌ترین فیلم‌های تمام ادوار سینماست و نمایش آن در کشورهای انگلستان، مالزی و سنگاپور ممنوع شد. منتقدان استقبال بسیار گرمی  از فیلم کردند و فیلم نامزد ١٠جایزه اسکار و برنده دوتای آنها (صدا و تدوین) شد. «جن‌گیر» علاوه بر موضوع جنجالی‌اش، یکی از مهوع‌ترین و دلخراش‌ترین فیلم‌هایی است که تابه‌حال ساخته شده است.  هنگام نمایش این فیلم اخبار زیادی از غش، حملات تشنجی و هیستری و حتی در بعضی موارد سقط جنین از تماشاگران گزارش شد. نمایش این فیلم در فنلاند ممنوع شد. این فیلم در انگلستان دو بار رده‌بندی سنی شد.  قسمت‌هایی از آن حذف شد.  جین فوندا و شرلی مک لین نامزد بازی در نقش کریس مک دا نیل (مادر دختر جن‌زده) بودند. جک نیکلسون هم قرار بود در نقش پدر کاراس (کشیش جوان) بازی کند.

 

کالیگولا

 (تینتو براس و باب گوچیونه /١٩٧٩)

در کشورهای کانادا و ایسلند به نمایش درنیامد. داستان جنجالی امپراتوری روم و نمایش خشونت فراوان به همراه مضامین غیراخلاقی دیگر باعث شد این فیلم جنجالی‌ترین آثار سینمایی لقب بگیرد. در این فیلم بازیگران مطرحی مثل مالکوم مک داول، پیشتر اوتول و هلن میرن شرکت داشتند. کالیگولانام امپراتوری است که در سال ٣٨پس از میلاد در روم حکومت می‌کرد. زندگی این امپراتور پس از مرگ خواهرش در وسیلا کاملا تغییر می‌کند. کالیگولا همچنین عنوان نمایشنامه‌ای است که آلبر کامو آن را براساس داستان این امپراتور به رشته تحریر درآورد.

 

زندگی برایان

(تری جونز /١٩٧٩)

این فیلم هم در کشورهای نروژ، ایرلند و سنگاپور ممنوع بود.   «زندگی برایان» از نگاه شهروندان انگلیسی، به‌عنوان بهترین فیلم کمدی تاریخ سینما انتخاب شد. روزنامه گاردین پس از نظرسنجی از شهروندان انگلیسی برای انتخاب بهترین فیلم‌های کمدی سینما، فهرست ٥٠ اثر بر‌تر انتخاب‌شده را اعلام کرد که این  فیلم در رده نخست قرار گرفته است.  

 

در جبهه غرب خبری نیست  

(لوئیس مایلستون/١٩٣٠)

در کشورهای آلمان و اتریش حدود سه دهه ممنوع اعلام شده بود. این فیلم موفق به کسب دو جایزه اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد، اما به خاطر مضامین ضدجنگ و پیام ضدآلمانی‌اش توسط هیتلر و متحدانش ممنوع شد. در نمایش بسیار کوتاه مدتش در سینماهای آلمان نیز نازی‌ها با رهاکردن موش در سالن‌های سینما نمایش را به هم ریختند. «در جبهه غرب خبری نیست» یکی از شکوهمند‌ترین داستان‌هایی است که در رابطه با جنگ جهانی اول نوشته شده است و فیلمی که از روی آن ساخته شد، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان است. این داستان مستقیما به نسلی از مردم آلمان اشاره دارد که زندگی‌شان را برای جنگ فنا کردند.

 

شیطان مرده

 (سام ریمی/١٩٨١)

ممنوع‌شده در کشورهای مالزی، انگلستان، آلمان غربی، سوئد، ایسلند، ایرلند و سنگاپور.  این فیلم از نخستین فیلم‌هایی بود که توسط فعالان مذهبی با عنوان «کثافت ویدیویی»- اصطلاحی که برای انتقاد از نمایش صریح خشونت توسط سازمان‌های مذهبی، منتقدان و رسانه‌ها به کار گرفته می‌شود- مورد شماتت قرار گرفت.

 

جن گیر استنلی کوبریک مارلون براندو پرتقال کوکی آخرین تانگو در پاریس برناردو برتولوچی کالیگولا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین