کد خبر: 8396 A

از سیگارکشیدن در نشست خبری تا شکستن رکوردها در اولین روز اکران/ نگاهی به حال‌وهوای این روزهای مدیری

از سیگارکشیدن در نشست خبری تا شکستن رکوردها در اولین روز اکران/ نگاهی به حال‌وهوای این روزهای مدیری

بسیاری از بازیگرانی که سال‌ها با مدیری همکاری کرده‌اند و حتی چهره‌های عرصه موسیقی در افتتاحیه خصوصی این فیلم حضور داشتند و از این مراسم به‌عنوان بزرگ‌ترین اکران خصوصی سینمای ایران نام برده شد.

ایران‌آرت: هیاهو و حواشی اولین فیلم بلند مهران مدیری در چندروز گذشته آن‌قدر زیاد بوده که بسیاری، حتی آنهایی را که عادت به دنبال‌کردن خبرهای اکران ندارند، متوجه «ساعت ٥ عصر» کرده است؛ حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن که عمدتا ناشی از تقلای بیش‌ازحد این بازیگر- فیلم‌ساز برای تبدیل‌شدن به «مرد اولین‌ها» است.


فیلم‌سازی در ٥٠ سالگی
مهران مدیری بازیگری است که در میان‌سالی قصد کرد نخستین فیلم سینمایی‌اش را مقابل دوربین ببرد؛ مردی که بارها درباره‌اش از صفت «نابغه» استفاده شده است و به‌راستی نبوغش در طراحی آیتم‌ها و سریال‌هایی که طی سالیان توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند، مثال‌زدنی است. همه اینها مدیری را به چهره‌ای آشنا و دوست‌داشتنی برای مخاطبان تلویزیون بدل کرده. شاید به همین دلیل غیبت چندساله او از رسانه ملی و راهی‌شدنش به شبکه نمایش خانگی، جای خالی‌اش را بیش از پیش برای مخاطبانش آشکار کرد. بیراه نیست اگر مدیری را در عرصه طنز این کشور در زمره کسانی دسته‌بندی کنیم که توانست قواعد و چارچوب‌ها و گاه خطوط قرمز را جابه‌جا کند و تماشاگرانش را طی سالیان مختلف با گونه‌های مختلف کمدی آشنا کند و سبک خاص خودش را داشته باشد. این میل به اولین‌بودن همیشه با شخصیت وجودی مدیری آمیخته شده است و در رقابت با خودش، هرازچندگاهی چالشی را آغاز می‌کند و شاید جدی‌ترین آن اجرای برنامه «دورهمی» بود که حواشی بسیاری را به دنبال داشت. برنامه شامگاه جمعه، ۳۰ تیر دورهمی که با حضور روشنک عجمیان برگزار شد، درواقع پاسخی بود به تمام این حاشیه‌ها. در این برنامه، «عجمیان» درخواست کرد این‌بار او از میزبانش؛ یعنی مدیری سؤالاتی را مطرح کند. مدیری در پاسخ به این پرسش که بخشی از حرف‌های شما در قالب پلاتو کاملا سیاسی و هدفمند است، گفت: «من از سال ۸۸ تا سال ۹۳ اصلا در تلویزیون نبودم و هیچ‌جا نقدی مطرح نمی‌کردم. در فضای مجازی هم نبودم، پس چرا به من می‌گویند که تو سال‌هاست انتقاد می‌کنی. من دو سال است که با ساخت برنامه درحاشیه و دورهمی به تلویزیون آمدم. دیگران هم نقد می‌کنند و حرف می‌زنند، اما تا من یک حرفی می‌زنم، هر دو جناح سیاسی به من حمله می‌کنند، درحالی‌که آنچه که من می‌گویم مسائلی است که به ذهنم می‌‌آید». مدیری ادامه داد: «من چیزهای را که درباره مسائل اجتماعی و مشکلات مردم به ذهنم می‌رسد می‌گویم و وظیفه خودم می‌دانم که آنها را بگویم زیرا تریبونی در اختیار دارم و باید حرف مردم را در این تریبون بگویم. اینکه از جایی خط می‌گیرم یا از جایی به من گفته‌اند چنین حرف‌هایی بزنم یا تلویزیون به من گفته این حرف‌ها را بگویم، اصلا صحت ندارد. اینکه من طرفدار یک جناح یا دشمن یک جناح دیگر هستم درست نیست. قرار است که همه تحمل داشته باشیم و انتقادپذیر باشیم، هرچند برخی از کسانی که این حرف‌ها را می‌شنوند، انتقادپذیر نیستند و هرچه از دهانشان درمی‌آید به من می‌گویند، اما اگر قرار باشد من انتقاد کنم و شما انتقادپذیر نباشید، پس فرق بین من و شما چیست؟ من فقط مشکلات مردم را می‌گویم».
هم‌زمان با اکران نخستین فیلم سینمایی مدیری، اینفوگرافی جالبی از او در فضای مجازی منتشر شده که به گوشه‌هایی از فعالیت‌های او اشاره می‌کند:
*علاقه داشته زیست‌شناس شود، اما علت ریاضیات در جهان را نمی‌داند!
*ممنوع‌الکاری در تمام رشته‌های هنری به دلیل محبوبیت ساعت خوش در دهه ٧٠.
*قرار بود در ضیافت و سلطان بازی کند، اما ممنوع‌الکار شد.
*دیدار، اولین تجربه بازیگری او در سینما به کارگردانی محمدرضا هنرمند بود که توقیف شد.
*اولین تجربه خوانندگی او تیتراژ فیلم «هم‌نفس» بود و این تجربه با گروه دارکوب ادامه پیدا کرد.
*اعتراض گسترده نهادهای حامی پزشکان به درحاشیه.
*به مدت شش سال گوینده داستان شب رادیو بود.
*سیگارکشیدن در نشست خبری فیلم ساعت پنج عصر
*انتقاد حامیان دولت از سخنان نیش‌دار او در دورهمی پس از انتخابات ٩٦ و...
تهیه‌کنندگان این اینفوگرافی که جزء تیم کاری مدیری هستند، از این گزاره‌ها تحت عنوان «بخشی از اطلاعات جالبی» نام برده‌اند که از مدیری منتشر شده است.


سیگارکشیدن در نشست خبری
مدیری پس از سال‌ها تصمیم گرفت نخستین فیلم سینمایی‌اش را مقابل دوربین ببرد. صحبت‌هایش در نشست رسانه‌ای فیلم که به‌یک‌باره در مقابل ده‌ها دوربین بدون مقدمه شروع به سیگارکشیدن کرد، مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت و بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. صحبت‌هایش در این نشست خبری تا حدی رویکرد او در ساخت نخستین فیلمش را نشان داد؛ فیلمی که تا حد زیادی از دغدغه‌های این‌روزهایش نشئت می‌گیرد و سال‌ها ایده‌ای در ذهنش برای تبدیل‌شدن به یک فیلم سینمایی باقی مانده؛ فیلمی که طبق صحبت‌های مدیری وسواس بسیاری برای ساختش به خرج داده و در نهایت حاصل زحمت چندین‌ماهه او این روزها بر پرده سینماست. بسیاری از بازیگرانی که سال‌ها با مدیری همکاری کرده‌اند و حتی چهره‌های عرصه موسیقی در افتتاحیه خصوصی این فیلم حضور داشتند و از این مراسم به‌عنوان بزرگ‌ترین اکران خصوصی سینمای ایران نام برده شد، اما ظاهرا رکوردشکنی مدیری به اینجا ختم نشد؛ او و پخش‌کننده فیلمش، علی سرتیپی، برنامه‌های دیگری برای اکران این فیلم در نظر گرفته‌اند.
طبق گفته روابط‌عمومی این فیلم سینمایی، «ساعت ٥ عصر» رکوردهای بیشترین تماشاگر، بیشترین سانس در یک سینما، بیشترین سانس در کشور، بیشترین سانس فوق‌العاده بامدادی، بیشترین فروش اینترنتی و بیشترین فروش روز اول اکران یک فیلم در سینمای ایران را شکسته است.
هرچند که از ابتدای اکران عمومی این فیلم سینمایی حواشی دیگری نیز در فضای رسانه‌ای خبرساز شد، ازجمله اینکه در سینما قدس به خبرنگاران و عکاسانی که قصد تهیه گزارش از حضور مهران مدیری را داشتند به شرط خرید بلیت اجازه ورود داده شد یا اینکه بسیاری از سالن‌های سینما در روز ابتدایی اکران، نسخه‌ای از فیلم برای نمایش در اختیار نداشتند، اما نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، ورود مهران مدیری به دنیای سینما و برداشت‌های مختلف از تجربه نخست کارگردانی او در سینماست. بسیاری تا به امروز «ساعت ٥ عصر» را ادامه آثار تلویزیونی مدیری می‌دانند و برخی دیگر از این فیلم به‌عنوان فیلم شخصی او نام می‌برند؛ فیلمی که نمی‌توان به آن به صرف فیلم طنز نگاه کرد و مدیری این‌بار نیز چالش دیگری را آغاز کرده است. قضاوت درباره این اثر سینمایی در ابتدای اکران کمی زود است و باید تا فروکش‌کردن حواشی اکران فیلم صبر کرد و برداشت‌های مختلف از رویکرد او در این فیلم را با دقت بیشتری مرور کرد، اما نمی‌توان از این نکته هم غافل شد که تأکید بر اولین‌بودن، «رویداد هنر» را مخفی می‌کند و این به نظر، بزرگ‌ترین کابوس این‌روز‌های مهران مدیری است.

این مطلب در روزنامه شرق منتشر شده است.

مهران مدیری فیلم مهران مدیری فیلم ساعت 5 عصر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین