کد خبر: 7930 A

پرونده کارگردانان زن ایرانی [دو]

اولین دستپخت میلیاردی کارگردان زن/ همه آن‌چه می‌خواهید درباره کارگردانان زن ایرانی بدانید

اولین دستپخت میلیاردی کارگردان زن/ همه آن‌چه می‌خواهید درباره کارگردانان زن ایرانی بدانید

فرهاد بهزاد وقتی "حریر" را ساخت 59سال داشت. انسیه شاه حسینی در پنجاه سالگی روی صندلی کارگردانی نخستین فیلمش "غروب شد بیا" نشست.

ایران آرت: در قسمت قبلی که شرحش را در اینجا می‌توانید بخوانید، گفتیم که از میان فیلم های روی پرده سه مورد را زنان کارگردانی کرده اند: پوران درخشند "زیر سقف دودی" ، منیر قیدی "ویلایی ها" و غزاله سلطانی "پرسه در حوالی من". این همزمانی فرصت مناسبی است تا از نگاه آمار و ارقام ، پرونده ی "کارگردان های زن سینمای ایران" را بررسی کنیم . فعال ترین ، پرجایزه ترین، جوان ترین و مسن ترین کارگردان و آن ها که تنها یک فیلم ساخته اند. به برخی از مباحث در قسمت اول اشاره کردیم و حالا بقیه موارد:

 

پرجایزه‌ترین، رخشان بنی‌اعتماد

پرافتخار ترین زن سینمای ایران در جشنواره های داخلی و خارجی است . فیلم های 1 و 12سیمرغ جشنواره ی فجر، هشت تندیس خانه سینما و 11جایزه خارجی به دست آورده که مهم ترینشان شیرطلایی و نیز برای فیلمنامه "قصه ها" است . بنی اعتماد برای کارگردانی "نرگس" سیمرغ گرفته و به خاطر کارگردانی "نرگس" سیمرغ گرفته و به خاطر کارگردانی "زیرپوست شهر" و "خون بازی" تندیس.

 

17 سهم جایزه بازیگران از همکاری با کارگردان زن

باران کوثری برای "خون بازی" سیمرغ و تندیس گرفته. گلاب آدینه به خاطر "روسری آبی" سیمرغ مکمل و برای "زیر پوست شهر" تندیس نقش یک زن را به دست آورده است . مریلا زارعی برای "شیار143" و "زیرسقف دودی" سیمرغ بلورین نقش اول گرفته و برای "دوزن" تندیس مکمل را از آن خود کرده اند. افسر اسدی با "عبوراز غبار" سیمرغ مکمل به دست آورده . شهاب حسینی سیمرغ اصلی را برای "سوپراستار" در کارنامه دارد. نیکی کریمی و گوهر خیراندیش به ترتیب تندیس نقش اول و دوم "واکنش پنجم" را به خانه بردند؛ کریمی برای "دوزن" هم تندیس اصلی را گرفته . رویا تیموریان برای "زندان زنان" برنده تندیس اصلی شده. شبنم مقدمی برای "نفس" و ثریا قاسمی به خاطر "ویلایی ها" سیمرغ مکمل را به دست آورده اند.

 

سریال‌سازترین

مرضیه برومند با ساخت 11سریال گوی سبقت را از دیگر بانوان کارگردان ربوده. سریال های او دارای تنوع اند: عروسکی، فانتزی، اجتماعی و کودکانه. "آرایشگاه زیبا" ، "همه بچه های من"، "خونه مادربزرگه"، "قصه های تابه تا" و "آب پریا" از جمله سریال های او هستند . پریسا بخت آور با "من یک مستاجرم"، "پشت کنکوری ها" و "یادداشت های کودکانه" توانایی اش را در ساخت سریال های جذاب اثبات کرده .

 

پرکارترین تهیه‌کننده

فرشته طاهرپور

طاهرپور پرکارترین تهیه کننده ی زن سینمای ماست که تا الان 11فیلم تهیه کرده . به خاطر علاقه مندی شخصی اش بیشتر فیلم هایش با موضوع کودک ساخته شده اند: گلنار، پاتال و آرزوهای کوچک، مدرسه پیرمردها و نخودی . منیژه حکمت هم نه فیلم تهیه کرده و دوتای آن را خودش ساخته.

 

چند سالگی؟

19کارگردان بین سی تا چهل سالگی کارشان را استارت زدند. به 9 کارگردان 33 و 35 ساله این ها را اضافه کنید: شالیزه عارف پور (حیران) و یاسمن ملک زاده (درد مشترک) 39سال، منیزه حکمت (زندان زنان) 38سال، نگار آذربایجانی ( آینه های روبه رو) و تینا پاکروان (خانم) 36 سال، مرضیه برومند (شهرموش ها) ، یلدا جبلی (داره صبح میشه ) و سهیلا گلستانی (دو) 34، غزاله سلطانی (پرسه در حوالی من) 32سال و مریم دوستی (دریاچه ماهی) 30سال.

 

مشترک‌ترین سن

پنج کارگردان در سی و سه سالگی اولین فیلم بلندشان را ساختند " رخشان بنی اعتماد "خارج از محدود". نیکی کریمی "یک شب". مونازندی حقیقی "عصرجمعه" ، مانلی شجاعی فرد "میگرن" و فائزه عزیز خانی "روزمبادا" ، چهار کارگردان هم در سی و پنج سالگی پشت دوربین ایستاده اند" شهلاریاحی "مرجان"، پریسا بخت آور "دایره زنگی" پوران درخشنده "رابطه" و آیدا پناهنده "ناهید".

مسن‌ترین کارگردان

فرهاد بهزاد وقتی "حریر" را ساخت 59سال داشت. انسیه شاه حسینی در پنجاه سالگی روی صندلی کارگردانی نخستین فیلمش "غروب شد بیا" نشست.

چهل ساله ها

هفت کارگردان در دهه چهارم عمرشان سراغ کارگردانی رفته اند: مهشید افشار زاده (پنج ستاره) 48سال. نادره ترکمانی (خاله سوسکه)، آزیتا موگویی (تراژدی) و منیر قیدی (ویلایی ها) 44سال، بهنوش صادقی (خانه دیگری) 43 و نرگس آبیار (اشیا از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیگ ترند) 41سال، زهرا مهستی بدیعی (حسنک 42سال.

جوان ترین کارگردان

تارا اوتادی جوان ترین کارگردان است که موقع ساخت "پنج تا پنج " بیست و هفت ساله بود. تهمینه میلانی هم "بچه های طلاق" را در بیست و نه سالگی ساخت.

 

پرفروش ترین

موفق ترین گیشه

"شهر موش ها" به کارگردانی مرضیه برومند با 12میلیارد و 500میلیون تومان موفق ترین فیلم در گیشه است که سال 93 اکران شد. سقف قیمت بلیت در این سال هفت هزار تومان بود.

اولین میلیاردی

"آتش بس1" تهمینه میلانی اولین فیلم سینمای ایران است که وارد باشگاه میلیاردی شد. این اتفاق سال 85 افتاد و تا یکی دو سال پیش عضویت در باشگاه میلیاردی ها برای فیلم ها افتخار به حساب می آمد. 

این گزارش را احمد رنجبر در همشهری جوان منتشر کرده است

 

پوران درخشنده نیکی کریمی تهمینه میلانی مرضیه برومند رخشان بنی اعتماد پریسا بخت آور
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین