کد خبر: 7283 A

بررسی وضع فیلم های توقیفی (قسمت سوم)

باز هم اتفاقات سال 88 و یک فیلم غیراخلاقی شفاهی!

باز هم اتفاقات سال 88 و یک فیلم غیراخلاقی شفاهی!

مشکلات «آشغال‌های دوست‌داشتنی» و «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» و شانس اکران آنها

ایران‌آرت: چرخه ادامه دارد؛ بعضی فیلم ها از محاق بیرون می آیند و تعدادی جایشان را می گیرند. در دولت یازدهم هم دور خیزهایی برای بیرون آوردن فیلم ها از بایگانی شدو در عوض چند تای دیگر جای آن ها را گرفتند. نمایش عمومی " مادر قلب اتمی" بهانه ای شد تا احمد رنجبر پرونده " نه" فیلم را که همچنان در بایگانی خاک می خورند، بررسی کند تا به قول خودش ببینیم از کی به ته صف دریافت مجوز اکران رفته اند، دلیلش چه بوده و آیا شانس آمدن بر پرده ی سینما ها را دارند.

آشغال های دوست داشتنی ( خسرو معصومی )

سال تولید: 1391

کی به محاق رفت؟ سال 91 در دولت دهم

چرا بایگانی شد؟ " آشغال های دوست داشتنی " از جمله فیلم هایی است که با الهام از اتفاقات سال 88 ساخته شد. محسن امیر یوسفی پیر زنی ( شیرین یزدان بخش ) را محور قصه قرار داده که خانه اش یک شب مخفیگاه معترضان انتخابات می شود؛ مابقی قصه گذشته سیاسی و حال خانواده او را در بر می گیرد. این مضمون فیلم را به محاق فرستاد.

تا حالا نمایش داشته؟ فیلم چند بار در محافل خصوصی به نمایش در آمده و یک بار در سالن وزارت ارشاد برای اهالی رسانه اکران خصوصی شد.

شانس اکران عمومی دارد؟ علی جنتی، وزیر پیشین ارشاد گفته بود به فیلم مجوز نمایش داده نخواهد شد. مسئولان دولت دهم هم مشابه چنین نظری داشتند. با چنین پیشینه ای بخت " آشغال های دوست داشتنی" برای رسیدن به اکران عمومی کم است.

تاریخ مصرف دارد؟ هم بله ، هم نه. هر چه بگذرد، نشانه گذاری های مقطعی فیلم کم رنگ می شود اما مفاهیمی چون " لزوم گفت و گو برای عبور از بحران" فاقد تاریخ مصرف است.

اردادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا ( عبدالرضا کاهانی)

سال تولید: 1395

کی به محاق رفت؟ سال 95 در دولت یازدهم

چرا بایگانی شد؟ عوامل فیلم می گویند دلیل خاصی برای صادر نشدن مجوز نمایش "ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا" به آن ها اعلام نشده. برای رسیدن به پاسخ چند روایت را مرور می کنیم که همگی حکم به بایگانی فیلم کاهانی می دهند ؛ از جمله گفته های ضیاءالدین دری و محمدحسین لطیفی اعضای سابق شورای صدور پروانه نمایش. دری گفته بود : "فیلم کاهانی یک فیلم غیر اخلاقی شفاهی است ." البته بعداً مصاحبه اش را تکذیب کرد. این هم نظر لطیفی : "در مورد فیلم آقای کاهانی جمع نظرات این است که امکان اصلاح برای این فیلم وجود ندارد ." عباس نادری، دبیر شورای پروانه نمایش هم اینطور گفته بود :"شورای تصمیم گرفت که به فیلم "ارادتمند؛ نازنین ، بهاره ، تینا" به دلیل اشکالات محتوای که به این فیلم وارد شده ، پروانه نمایش ندهد."

تاحالا نمایش داشته ؟ نه .

شانس اکران عمومی دارد؟ نمی دانم چون فیلم را ندیده ایم با استناد به حرف های بالا شانس آن کم است .

تاریخ مصرف دارد؟ نمی دانیم ، چون فیلم را ندیده ایم . 

 

عبدالرضا کاهانی خسرو معصومی فیلم ارادتمند نازنین، بهاره، تینا فیلم آشغال های دوست داشتنی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین