کد خبر: 7231 A

بررسی وضع فیلم‌های توقیفی سینمای ایران (قسمت دوم)

بدبختی‌های زن پس از انقلاب و دانشجوی ستاره‌دار؛ مشکلات سیاسی، مانع بزرگ اکران

بدبختی‌های زن پس از انقلاب و دانشجوی ستاره‌دار؛ مشکلات سیاسی، مانع بزرگ اکران

دو فیلم «صدسال به این سال‌ها» به کارگردانی سامان مقدم و «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان چرا توقیف شدند؟

ایران‌آرتچرخه ادامه دارد؛ بعضی فیلم ها از محاق بیرون می آیند و تعدادی جایشان را می گیرند. در دولت یازدهم هم دور خیزهایی برای بیرون آوردن فیلم ها از بایگانی شد و در عوض چند تای دیگر جای آن ها را گرفتند. نمایش عمومی " مادر قلب اتمی" بهانه ای شد تا احمد رنجبر پرونده ی " نه" فیلم را که همچنان در بایگانی خاک می خورند، بررسی کند تا به قول خودش ببینیم از کی به ته صف دریافت مجوز اکران رفته اند، دلیلش چه بوده و آیا شانس آمدن بر پرده ی سینما ها را دارند.

صد سال به این سال ها ( سامان مقدم )

سال تولید؟1386

کی به محاق رفت؟ سال 86 در دولت نهم

تا حالا نمایش داشته؟ فیلم در جشنواره ی بیست و نهم فجر برای اصحاب رسانه به نمایش در آمد.

چرا بایگانی شد؟ ظاهرا داستان " صد سال به این سال ها " می گوید با فیلمی روبه رو هستیم که سرگذشت یک زن را سه دهه روایت می کند. قصه او از دوره پهلوی شروع می شود و تا جنگ تحمیلی ادامه دارد. بر اساس روایت های غیر رسمی، خوشبختی قهرمان قصه در دوره گذشته و زجرهای او پس از انقلاب مشکل اصلی فیلم است.

شانس اکران دارد؟ در دولت دهم، رئیس وقت سازمان سینمایی قول داد مشکل " صد سال به این سال ها " را حل کند اما بارها اعلام کرد به این فیلم اجازه ی نمایش عمومی نخواهد داد. با تغییر دولت، فیلم همچنان در کمد مانده و خود مقدم هم امید چندانی به نمایش آن ندارد: " نظر دوستان فرق چندانی با نظر قبلی ها نمی کند." گفته می شود مرجعی بیرون از ارشاد باید اجازه ی نمایش آن را بدهد.

تاریخ مصرف دارد؟ دارد اما زمان زیادی تا انقضای آن باقی مانده.

 

عصبانی نیستم! (رضا درمیشیان )

سال تولید:1392

کی به محاق رفت؟ سال 92 در دولت یازدهم

چرا بایگانی شد؟ " عصبانی نیستم! " مشکلات یک دانشجوی ستاره دار ( نوید محمد زاده ) را پایه ی روایت داستان قرار داده که عاشق دختری ( باران کوثری ) می شود اما تبعات گرایش های سیاسی اش آرامش را از او سلب می کند. این قصه اعتراض برخی رسانه ها را به همراه داشت و مسئولان سینمایی هم به این نتیجه رسیدند که فیلم را از صف متقاضیان نمایش عمومی خارج کنند.

تا حالا نمایش داشته؟ فیلم در جشنواره ی سی و چهارم به نمایش درآمد و نویدمحمد زاده قرار بود برای آن سیمرغ بگیرد اما در آخرین لحظه جایزه ی او پس گرفته شد و فیلم به محاق رفت.

شانس اکران عمومی دارد؟ قرار بود با کوتاه شدن برخی صحنه ها و اعمال چند اصلاحیه مجوز نمایش عمومی بگیرد اما نگرفت و مدتی پیش نسخه ی غیر قانونی " عصبانی نیستم ! " منتشر شد. با اعمال اصلاحیه شانس اکران دارد.

تاریخ مصرف داد؟ فعلا نه

 

 

سامان مقدم رضا درمیشیان فیلم عصبانی نیستم فیلم صد سال به این سال ها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین