کد خبر: 7145 A

کرمانی‌ها هم برای تولد کیارستمی شمع فوت کردند

کرمانی‌ها هم برای تولد کیارستمی شمع فوت کردند

همزمان با سالروز تولد ۷۷ سالگی عباس کیارستمی، سالن تماشاخانه پارس و سینمای هنر و تجربه در شهر کرمان با حضور هنرمندان و مسئولین افتتاح شد.

 ایران‌آرت: همزمان با سالروز تولد ۷۷ سالگی عباس کیارستمی، سالن تماشاخانه پارس و سینمای هنر و تجربه در شهر کرمان با حضور هنرمندان و مسئولین افتتاح شد.

در این مراسم که شامگاه ۳۱ خرداد ماه برگزار شد، هنرمندانی چون محسن امیریوسفی، شهرام مکری، مجید برزگر، همایون ارشادی، مجتبی میرطهماسب، نادر مقدس، شاهین امین، افسانه منادی، معین کریم‌الدینی، محمدعلی گلاب‌زاده، و مدیرانی چون علیرضا تابش مدیرعامل فارابی، امیرحسین علم الهدی، مدیر سینمای هنر و تجربه، جعفر صانعی مقدم و هوشنگ گلمکانی از اعضا شورای سیاستگذاری هنر و تجربه حضور داشتند.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم «آبان ملک محمدی»، فعال سینمای کرمان و دست‌اندرکار این برنامه ضمن خیرمقدم به مهمانان و هنرمندان گفت: قرار بود سه سال پیش کرمان صاحب سینمای هنر و تجربه شود و سرانجام با پیگیری‌ها و حمایت‌های دوستان هنر و تجربه و اداره ارشاد کرمان، سالنی در هتل پارس به این منظور آماده شد.

به گفته او، این سالن ۸۰ نفر ظرفیت دارد و قرار است هفتگی فیلم‌های مختلف هنر و تجربه را به نمایش بگذارد.

محمدرضا علیزاده، مدیرکل ارشاد استان کرمان نیز دیگر سخنران این برنامه بود که در سخنانی ضمن ارایه آمار و تعداد تماشاگران این استان گفت: این سالن، هشتمین سالنی است که در استان افتتاح می‌کنیم.

سپس در ادامه مراسمِ افتتاحیه تماشاخانه پارس و سینمای هنر و تجربه، علیرضا تابش - مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی - با اشاره به سالروز تولد عباس کیارستمی اذعان داشت: از دهه ۸۰ میلادی که یک نوع سینمای پیچیده در جهان شکل گرفت، روایت عباس کیارستمی با فیلم هایش در جهان، روایت جذابی برای مخاطب شد، هرچند برخی منتقدان وطنی آن را درک نکردند.

او اظهار امیدواری کرد فیلم‌سازان خلاق، راه عباس کیارستمی را ادامه بدهند.

علیرضا تابش با اشاره به سالنی که افتتاح می‌شود، گفت: هر تعداد صندلی که اضافه شود، برای همه ما مایه افتخار است.

«هوشنگ گلمکانی»، منتقد و عضو شورای سیاستگذاری هنر و تجربه نیز در سخنانی گفت: نمی‌دانم حرف‌های من در این جایگاه و در این شب درست است یا نه. شاید منشا سوتفاهم شود، اما امیدوارم این اتفاق نیفتاد. ما هر وقت بزرگی را به هر دلیلی از دست می‌دهیم، می‌گوییم قدرش دانسته نشد و این "قدر ندیدن" ترجیع‌بند تمام عباراتی است که معمولا در فضای احساساتی از دست دادن عزیز مطرح می‌کنیم، اما من معتقدم عباس کیارستمی قدر دیده‌ترین هنرمند تاریخ این مملکت چه در داخل و چه در خارج از کشور است.

او در توضیح دلایل این نقطه نظرش گفت: بیشترین میزان کتاب و مطلبی که درباره یک سینماگر ایرانی در داخل و خارج نوشته شده، درباره کیارستمی است. اما او هیچوقت چون عامه‌پسند کار نکرده است، و مخاطب و علاقه‌مندان خودش را داشته است، زینت‌المجالس نبود.

هوشنگ گلمکانی در بخش پایانی سخنانش گفت: اما به نظرم تنها قدر نادیده شدن درباره عباس کیارستمی، نمایش ندادن آثار او در سینماهای کشور بود. متاسفانه اغلب سالن‌های سینمایی به دلیل وابستگی به جریان سینمای بدنه، جایی برای نمایش آثار کیارستمی و فیلم‌سازانی چون او نداشتند.

او هنر و تجربه را محل مناسبی برای نمایش آثار کیارستمی و هنرمندانی چون او  دانست.

شهرام مکری، کارگردان «ماهی و گربه» در این مراسم با اشاره به روند ساخت مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» که توسط سیف الله صمدیان درباره عباس کیارستمی ساخته شده است، گفت: عباس کیارستمی بدون توقع از دولت و با همت و یاری خودش توانست به عنوان یک آرتیست درجه یک ایرانی بدون کمک دولت و توقع از جامعه و بدون غر زدن کار کند و نشان داد می‌توان بر سینمای که متکی به تکنولوژی و سرمایه است، غلبه کرد.

وی اظهار امیدواری کرد، سالن پارس به یک پاتوق تبدیل شود و حتی اگر فیلم بد هم نشان دادند، اما علاقه‌مندان بیایند اینجا درباره فیلم و سینما بحث کنند، چون سینما به بحث احتیاج دارد.

امیر پوریا، منتقد سینما به عنوان آخرین سخنران از خاطرات حضور کیارستمی در کرمان گفت و اینکه عباس کیارستمی که به عنوان یک هنرمند کثیرالسفر شناخته می‌شد، در سفرهایش رهاتر بود.

در ادامه کیک تولد ۷۷ سالگی عباس کیارستمی در اولین سالروز نبودنش با حضور هنرمندان بریده شد.

سیف‌الله صمدیان، کارگردان فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه» که قرار بود در این مراسم حاضر باشد، به دلیل تاخیر در پرواز قبلی‌اش برای رسیدن به پرواز کرمان نتوانست در این مراسم حاضر شود.

 

 

عباس کیارستمی سیف الله صمدیان ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی تولد عباس کیارستمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین