کد خبر: 7094 A

بررسی وضعیت فیلم های توقیفی(قسمت اول)

شوخی با ماجراهای 88 و یک بسیجی نامتعارف؛ داستان دو فیلم توقیفی

شوخی با ماجراهای 88 و یک بسیجی نامتعارف؛ داستان دو فیلم توقیفی

دو فیلم خرس (خسرو معصومی) و خیابان های آرام (کمال تبریزی) چرا توقیف شدند و آیا امیدی به اکران عمومی آنها وجود دارد؟

ایران آرت: چرخه ادامه دارد؛ بعضی فیلم ها از محاق بیرون می آیند و تعدادی جایشان را می گیرند. در دولت یازدهم هم دور خیزهایی برای بیرون آوردن فیلم ها از بایگانی شد و در عوض چند تای دیگر جای آن ها را گرفتند.نمونه ی مثبت تازه اش"مادر قلب اتمی " است که بعد از سه سال فرصت نمایش پیدا کرده. این ویژگی اما چندان به کمک فیلم علی احمد زاده نیامده. چون تجربه نشان داده شاخک مردم به محاق و بایگانی حساس نیست. نمایش عمومی " مادر قلب اتمی" بهانه ای شد تا احمد رنجبر در نشریه پاراگراف پرونده ی " نه" فیلم را که همچنان در بایگانی خاک می خورند، بررسی کند تا به قول خودش ببینیم از کی به ته صف دریافت مجوز اکران رفته اند، دلیلش چه بوده و آیا شانس آمدن بر پرده ی سینما ها را دارند. این گزارش چند نکته ی دیگری هم دارد؛ از جمله سرنوشت" رستاخیز" و " خانه پدری" دو فیلم مهمی که در دولت یازدهم از پستو بیرون کشیده شدند.

فیلم خرس پس از اکران در جشنواره سی ام فیلم فجر به خاطر محتوایش به محاق رفت و با گذشت شش سال هنوز موفق به دریافت پروانه ی نمایش نشده است.

 

خرس (خسرو معصومی )

سال تولید: 1390

کی به محاق رفت: سال 90 در دولت دهم

چرا بایگانی شد؟ داستان را بخوانید متوجه می شوید: "خرس" درباره ی رزمنده ای است(پرویز پرستویی) که پس از سال ها اسارت پی می برد همسرش با مردی شارلاتان (فرهاد اصلانی) ازدواج کرده. او در تکاپو برای نجات همسرش حتی به خشونت متوسل می شود. خط کلی فیلم یادآورکتاب " من قاتل پسرتان هستم" نوشته ی احمد دهقان است که تا مدت ها درباره ی درون مایه اش حرف و حدیث هایی مطرح بود. محمد علی باشه آهنگر در " بیداری رویاها" به شکلی دیگر این سوژه را روایت کرده و از تلخی ماجرا کاسته است.

 

خیابان های آرام(کمال تبریزی)

سال تولید:1389

کی به محاق رفت؟ سال 89 در دولت دهم

چرا بایگانی شد؟ سال 88 چند فیلم درباره ی ماجراهای پسا انتخابات ساخته شد اما دست پخت کمال تبریزی یک تفاوت با بقیه دارد و آن جنس کمدی " خیابان های آرام" است. او به ارمنستان رفت و اتفاقات داخل ایران را در این کشور روایت کرد. ماجرای فیلم داستان چند دیوانه است که از آسایشگاه فرار کرده و شهر را به هم ریخته اند. رسما اعلام نشده اما شوخی با ماجرای 88 دلیل بایگانی شدن فیلم است.

تا حالا نمایش داشته؟ بله در بخش مسابقه ی جشنواره ی بیست و نهم فجر.

شانس اکران عمومی دارد؟ فیلم تا آستانه ی اکران رفت اما رنگ پرده ندید. اول گفته می شد کارگردان با زمان اکران یعنی بهمن 90 مخالف بوده، بعد تبریزی تهیه کننده را مقصر دانست که تصمیمش برای نمایش " خیابان های آرام " جدی نیست. در نهایت معلوم شد نهادی بیرون از وزارت ارشاد گفته به صلاح نیست فیلم اکران شود.

تاریخ مصرف دارد؟ بله، با گذشت زمان کارکرد خیلی از ارجاعات فیلم از دست می رود.

کمال تبریزی خسرو معصومی فیلم خرس فیلم خیابان های آرام
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین