کد خبر: 6918 A

معمایی به نام : "ارادتمند نازنین بهاره تینا"

معمایی به نام : "ارادتمند نازنین بهاره تینا"

در میان فیلم های توقیفی شاید سرنوشت فیلم عبدالرضا کاهانی مبهم تر از بقیه باشد؛ از نظارت ارزشیابی دوره ایل بیگی شنیده شده بود هر فیلمی را بتوان اکران کرد، این یکی را نمی شود!

ایران آرت: در شرایطی که در پی وعده‌های محمدمهدی حیدریان مبنی بر تعیین تکلیف فیلم‌های بلاتکلیف و توقیفی، با روی پرده آمدن فیلم مادر قلب اتمی و صدور مجوز نمایش زادبوم، به نظر می‌رسد کار کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی ادامه دارد، هنوز فیلم‌ها و فیلمسازانی هستند که در این میان بلاتکلیف مانده‌اند و البته بدون اطلاع‌رسانی شفاف از سوی شورای تعیین شده به این منظور اطلاعی نیز از کم و کیف پرونده فیلم‌شان ندارند. یکی از این فیلمسازان عبدالرضا کاهانی است که البته خود فیلمش را به سکوت برگزار نکرده و این روزها مدام در شبکه‌های اجتماعی درباره فیلم ارادتمند نازنین بهاره تینا می‌نویسد و عکس‌های جدیدی از این فیلم رو می‌کند.

ارادتمند نازنین بهاره تینا که در زمان ریاست حجت‌الله ایوبی بر سازمان سینمایی مجوز ساخت گرفت، بعدها به یکی از مشکلات دوران مدیریت ایوبی تبدیل شد. درواقع اظهار نظرهای ضد و نقیض اعضای شورای پروانه نمایش درباره قابل نمایش بودن یا نبودن فیلم باعث شده ارادتمند نازنین بهاره تینا به چیزی فراتر از یک فیلم توقیف شده تبدیل شود و البته در این مشکل ایجاد شده نمی‌توان رد پای روزنامه‌هایی خاص را در بحران‌سازی نادیده گرفت.

در غیاب این فیلم در میان نام‌هایی که هر روز درباره سرنوشت‌شان اخباری از راهروهای ارشاد به بیرون درز می‌کند، صحبت‌های حیدریان را در این مورد که بعضی از این فیلم‌های بلاتکلیف با کم کردن چند پلان می‌توانند رنگ پرده را ببینند، به رضا کاهانی یادآوری کردیم، اما رضا کاهانی مخالف هرگونه دست بردن دوباره در فیلمش بود. او به «شهروند» گفت: حتی یک پلان از فیلم را کوتاه نخواهم کرد. ما با احترام کامل به قانون و با طی تمام مسیرهای قانونی به مرحله فیلمبرداری رسیدیم و حالا نمی‌پذیریم که روند طی شده و قانونی را که به صدور مجوز ختم شده خود به آسانی زیر پا بگذاریم.

علاوه بر این شایعاتی حاکی از این است که شورای پروانه ساخت بعد از خواندن فیلمنامه این فیلم آن را رد کرده بود، اما کاهانی با دستور مستقیم ایوبی توانسته مجوز ساخت آن را به دست آورد. کاهانی در این مورد آن را کاملا رد کرده و می‌گوید: به هیچ وجه. ما از شورای صدور پروانه ساخت مجوز گرفتیم، نه از ایوبی. تازه حتی اگر هم این‌طور بود و شخص ایوبی مجوز ما را صادر کرده بود، باز هم این دلیلی بر توقیف فیلم ما نیست. ایوبی یک شخصیت حقیقی داشت و یک شخصیت حقوقی و شخصیت حقوقی او می‌توانست در روند صدور مجوز دخالت کند، با این‌که دوباره تکرار می‌کنم ما مجوزمان را قانونی گرفته‌ایم.

شایعه دیگر درباره ارادتمند... حاکی از آن است که فیلمنامه در زمان ساخت تغییر فراوان کرده و به همین دلیل قابل نمایش نیست. کاهانی به «شهروند» می‌گوید: به هیچ‌وجه. ارادتمند فریم به فریم به فیلمنامه وفادار است. به این دلیل هم جز اکران فریم به فریم ارادتمند نازنین بهاره تینا چیزی نمی‌خواهم.

البته شاید کاهانی نمی‌داند که این خواسته می‌تواند وضع فیلم را مبهم‌تر کند. کمیته بازبینی که با هدف یافتن راه‌هایی برای اکران فیلم‌های توقیفی تشکیل شده شاید اختیار صدور مجوز نما به نمای این فیلم یا هر فیلمی را نداشته باشد. درواقع با توجه به جو حاکم بر فضای فرهنگی کشور در روزهای اخیر و فشارهای جدید به دولت، اگر کاهانی در واقعیت به چیزی جز نمایش فریم به فریم فیلمش رضایت ندهد، احتمال دارد این فیلم به شکل قطعی و رسمی به محاق توقیف برود.

 

عبدالرضا کاهانی محمدمهدی حیدریان ارادتمند نازنین بهاره تینا
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین