کد خبر: 68654 A

حسن فتحی| سریال شهرزاد| سریال جیران

حسن فتحی از میان شهرزاد و جیران کدام را انتخاب می‌کند؟

حسن فتحی از میان شهرزاد و جیران کدام را انتخاب می‌کند؟

کارگردان دو سریال شهرزاد و جیران می‌گوید جیران یک قدم جلوتر از شهرزاد بود. او همچنین به شائبه الگوگیری اش از سریالهای ترکی واکنش نشان داد.

ایران آرت: حسن فتحی که پس از مدتی سکوت پس از ساخت و پخش سریال پرحاشیه «جیران»، با ماهنامه سینمایی فیلم امروز تصویری گفت‌وگو کرده است، درباره ساخت این مجموعه تاریخی، دشواری‌های زمان ساخت، چگونگی قصه‌پردازی، انتخاب شخصیت‌ها و بازیگران و دشواری‌های کاری در دوران کرونا مطالبی را بیان کرد.

این کارگردان درباره تجربه ساخت «جیران» و فراز و نشیب‌ها و حاشیه‌هایی که این مجموعه تاریخی از زمان ساخت تا پخش پشت سر گذاشت، توضیح داد: نقطه شروع «جیران» حدود چهار سال پیش بود و در طرحی که آقای احسان جوانمرد(نویسنده) با آقای عفیفه(تهیه کننده) مطرح کردند و نشست و برخاست و گفت و شنودهای بسیاری روی آن طرح انجام شد تا نهایتاً تصمیم به ساخت جیران گرفته شد. فکر می‌کنم «جیران» چهاردهمین سریالی است که در طول این ۳۰ سال ساختم. تمام مولفه هایی که در آثار قبلی ام است، در این سریال هم می توانید ببینید. روابط عاشقانه، عشق مثلثی، تقابل بین عشق و قدرت در یک برهه خاصی از تاریخ دوران قاجار که به عصر ناصری معروف است.

او سپس به تعدد شخصیت ها در سریال «جیران» اشاره کرد و درباره انتخاب منطقی بازیگران و نحوه شکل‌گیری این انتخاب ها هم گفت: در مرحله اول در کاری که با آقای احسان جوانمرد داشتیم اتفاق افتاد. در آن مرحله ما خیلی به همدیگر سخت گرفتیم. اگر بخواهم از مقدار کاغذهایی که ما نظراتمان را روی آن می‌نوشتیم و مدام خط می زدیم بگویم شاید چیزی حدود یک یا دو تن کاغذ شده باشد! ما در آن مرحله خیلی با وسواس کار کردیم. باز هم من فکر می‌کنم حفره‌هایی در کار ایجاد شد که اگر فرصت بیشتری می‌گذاشتیم نتیجه بهتری می‌گرفتیم. آقای جوانمرد هم انصافا پا به پای من و وسواس‌هایم آمد و حتی یک جاهایی وسواس های خودش بیشتر بود. در اجرا و انتخاب شخصیت‌ها باید بگویم خیلی خوشحالم چون «جیران» از حیث گروه بازیگران یکی از شیرین ترین تجربه های زندگی ام بود. تعداد کثیری از بازیگران مطرح و به نام سینما و تئاتر در «جیران» جمع شدند و در آن شرایط سخت کرونایی انصافاً ما یک مورد حاشیه هم نداشتیم.

کارگردان «جیران» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کلیت قصه «جیران» و الگوی ذهنی‌اش از این مجموعه در واکنش به این دیدگاه که شاید از نظر برخی ها کار کمی مشابه به سریال‌های ترکی پربیننده بود، تصریح کرد: اصلاً و ابداً از این الگوی ذهنی استفاده نکردم. شاعر معروف آلمانی یک قطعه شعری دارد و می‌گوید: چنان که آغاز کرده‌ای همیشه بر همان خواهی بود. من فکر می‌کنم این، داستان فیلمسازهای مولف است. همواره در هر اثری ممکن است شما چیزهای جدیدی پیدا کنید و از نظر بیان فنی و بصری به درک جدیدی برسید اما نهایتاً قالبی را برای تولید یک اثر انتخاب می کنید که بیانگر درد و رنج ها و دغدغه هایی باشد که تجربه کرده اید و درکی باشد که راجع به جامعه خود دارید و همینطور روایت تاریخ پر فراز و نشیب جامعه خودتان.

فتحی در تکمیل همین صحبت‌هایش اضافه کرد: از این منظر آثار من به هم شباهت هایی دارند و وقتی اثری به من پیشنهاد می‌شود اگر با دغدغه ها، اندیشه ها و افکار هایی که سالهاست با من همراه است نزدیک باشد، این احتمال وجود دارد که من آن اثر را بسازم. اگر بخواهم «جیران» را با سریال «شهرزاد» مقایسه کنم شاید راجع به قصه «شهرزاد» عده‌ای معتقد باشند که قصه جذابیت بیشتری داشته اما از حیث کارگردانی به نظر می‌آید «جیران» یک قدم از «شهرزاد» جلوتر است. من همیشه به خودم سخت نمره می‌دهم.

 

سریال شهرزاد حسن فتحی سریال جیران
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین