کد خبر: 6203 A

حواشی سریال نفس ادامه دارد

کیانوش عیاری: از دیدن این فیلم‌ها دچار انزجار می‌شوم

کیانوش عیاری: از دیدن این فیلم‌ها دچار انزجار می‌شوم

کشف حجاب بانوان فیلم در مقابل محارم صورت گرفته و ضمن اینکه موهای به‌نمایش‌درآمده، مانند سریال «نفس» واقعی نیستند!

ایران آرتاین روزها بحث بر سر سریال «نفس» به کارگردانی جلیل سامان بالا گرفته است؛ دلیلش هم موی زنان بازیگر سریال است. این نکته، بازسازی فضای ایران پیش از انقلاب را طبیعی جلوه داد. کارگردان با به‌کارگیری تکنیک پرده آبی یا سبز و فیلمبرداری بازیگران ارمنی در کشور ارمنستان توانست به اصل واقعیت وفادار بماند و از این نظر در بازنمایی واقعیت موفق عمل کرد. تا این جای کار نه تنها مشکلی وجود ندارد، ‌بلکه تحسین‌برانگیز است؛ اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که برای بازنمایی واقعیت در فیلم‌های سینمایی، ‌برخی از کارگردانان ما دچار سختی و توقیف می‌شوند. نمونه عینی‌اش هم فیلم درخشان «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری است که به دلیل «کلاه‌گیس» زنان برای نمایش واقعیت، به محاق توقیف رفته! تازه کشف حجاب بانوان فیلم در مقابل محارم صورت گرفته و ضمن اینکه موهای به‌نمایش‌درآمده، مانند سریال «نفس» واقعی نیستند! بلکه کلاه‌گیس مصنوعی‌اند.
 
اتفاقا داستان ورود کلاه‌گیس به فیلم‌های سینمایی هم از تلویزیون گرته‌برداری شده است؛ یعنی کشف کیانوش عیاری نبوده! به‌طور مثال، مجموعه تلویزیونی «امیرکبیر» به کارگردانی سعید نیکپور در دهه ٦٠ که درآن زمان فضا بسته‌تر نسبت به امروز بود، شمسی فضل‌اللهی در نقش «مادام فرانسوی» در دربار ناصرالدین‌شاه کلاه‌گیس به سر داشت. یا در فیلم – سریال «یوسف پیامبر» به کارگردانی فرج‌الله سلحشور، در آرایش و گریم بانو زلیخا (کتایون ریاحی) از کلاه‌گیس استفاده کردند و تازه کلی هم به زیورآلات تزیین شد. یا در سریال «معمای شاه»، به وفور از کلاه‌گیس برای زنان استفاده شد.

حالا هم عیاری می‌خواهد به واقعیت صرف وفادار بماند. جالب است او در گفت‌وگوی اختصاصی خود با «شرق» پیش از این در برابر این سؤال که «کاملا مشخص است سادگی فیلم آگاهانه است. هرچه هنر کامل‌تر باشد به موجزترین شکل بیان می‌شود. آن‌قدر علاقه و پایبندی‌تان به واقعیت در شما قوی بود که از کلاه‌گیس برای موهای زنان استفاده کردید. به نظرم آن‌قدر این ایده عجیب است که حتی در ذهن آدم هم تصور ساخت چنین فیلمی خطور نمی‌کند؛ چون تابویی قوی است. با شرایط فیلم‌سازی‌‌ای که در ایران داریم، چطور از این مرحله گذشتید و حتی به مرحله اجرا رسیدید؟»، پاسخ داد: «وقتی فیلم «تنوره دیو» را سال ١٣٦٣ می‌ساختم، حتی قبل از آن در فیلم‌های دیگری که می‌دیدم که بازیگر در خلوت نزد محارمش هم روسری به سر دارد، دچار انزجار می‌شدم و فکر می‌کردم وقتی قدم اول را غیر‌واقعی شروع می‌کنیم، چطور می‌توانیم مدعی باشیم در قدم‌های بعدی فیلمی رئالیستی می‌سازیم که متکی بر راست‌گویی و حقیقت‌گویی باشد. به نظرم همه اینها جعلی بود.

حالا در این موقعیت، کمترین کاری که یک مسئول دلسوز در سینما می‌تواند انجام دهد این است که به فیلم‌سازی که فیلمی سالم و درعین‌حال جدی ساخته کمک کند تا فیلمش بدون واسطه ازسوی مردم مورد قضاوت قرار گیرد و اکران شود. یعنی همین کاری که الان مسئولان تلویزیون در حمایت سریال «نفس» می‌کنند؛ ادامه نمایش سریال.

 

 

کیانوش عیاری فیلم کاناپه سریال نفس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین