کد خبر: 6018 A

سه فیلم اروپایی جایزه فیپرشی فیلم کن را از آن خود کردند

سه فیلم اروپایی جایزه فیپرشی فیلم کن را از آن خود کردند

فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) برندگان خود را شناختند.

ایران آرت : فیلم فرانسوی "120 ضربان در دقیقه" (120 Heartbeats Per Minute) به کارگردانی رابین کامپیو، فیلم روسی "صمیمیت" (Closeness) به کارگردانی کانتمیر بالاگوف و فیلم پرتغالی "کارخانه هیچی" (The Nothing Factory) اولین فیلم بلند داستانی پدرو پینیو، شنبه عصر در جشنواره فیلم کن، جوایز فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را به خود اختصاص دادند.

برندگان جوایز فیپرشی یک روز پیش از آن اعلام برنده جایزه نخل طلای این دوره جشنواره کن توسط هیئت بخش مسابقه رسمی به ریاست پدرو آلمودوار، معرفی شدند.

جوایز فیپرشی به یک فیلم‌ برتر در بخش‌ مسابقه، یک فیلم برتر در بخش نوعی نگاه و یک فیلم برتر در بخش دو هفته کارگردانان یا هفته منتقدان اعطا می‌شود.

جایزه فیپرشی در بخش مسابقه اصلی به "120 ضربان در دقیقه" رسید. داستان این فیلم با بازی ناول پرز بیسکایارت، آرنو والوا و ادل اینل در اوایل دهه 1990 روی می‌دهد و درباره گروهی فعال در زمینه اچ‌آی‌وی/ایدز در پاریس است. "120 ضربان در دقیقه" یکی از فیلم‌های تحسین‌شده جشنواره کن امسال است و در نظرسنجی از منتقدان بین‌المللی جزو پنج یا شش فیلم اول قرار دارد.

"صمیمیت" جایزه فیپرشی در بخش نوعی نگاه را دریافت کرد. داستان این فیلم در 1998 در یک خانواده یهودی در روسیه روی می‌دهد که یک آدم‌ربایی آن‌ها را از هم گسسته است.

جایزه فیپرشی در بخش هفته منتقدان یا دو هفته کارگردانان نیز به "کارخانه هیچی" اعطاء شد. این کمدی/درام/موزیکال درباره گروهی کارگر است که کارخانه‌ای را که قرار است از آن اخراج شوند، اشغال می‌کنند، اما نقشه آن‌ها طبق برنامه پیش نمی‌رود.

آلیسن سایمن (آمریکا) رئیس داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان بود. توماس آدیان (فرانسه)، رودریگو فونسکا (برزیل)، باربارا لوری لاشاریر (فرانسه)، ویدیاشانکار جویس (هند)، پی‌یر پاژو (کانادا)، ایوا پیدرو (اسپانیا)، سیلوانا سیولستری (ایتالیا) و موده استاینکیر (نروژ) دیگر اعضای هیئت داوری بودند.

جایزه فیپرشی در بخش مسابقه اصلی، همیشه با جایزه داوران بخش مسابقه رسمی یکی نیست. فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم سال گذشته "تونی اردمان" را انتخاب کرد، اما این فیلم در بخش مسابقه رسمی جایزه‌ای نگرفت. هرچند در دو سال گذشته، برندگان جایزه فیپرشی در بخش مسابقه اصلی یا برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شدند ("پسر شائول") یا در این بخش نامزد بودند ("تونی اردمان").

داوران کلیسای جهانی نیز روز شنبه جایزه اصلی خود را به فیلم "تابندگی" (Radiance) به کارگردانی نائومی کاواسه تولید مشترک ژاپن و فرانسه دادند. این فیلم درباره یک فیلمبردارِ گرفتار تنبلی چشم و ارتباط او با زنی است که از دنیا بریده است. ماساتوشی ناگاسه و آیامه میساکی در "تابندگی" بازی می‌کنند.

کاواسه 47 ساله ارتباطی طولانی با جشنواره کن دارد. او در 1997 با "سوزاکو" اولین فیلم خود برنده جایزه دوربین طلایی شد و در 2007 با فیلم "جنگل سوگواری" جایزه بزرگ داوران بخش مسابقه اصلی را گرفت. کاواسه در 2009 هم جایزه کالسکه طلایی جشنواره را دریافت کرد. فیلم‌های "شارا" (2003)، "هانزو" (2011) و "هنوز آب" (2014) ساخته او در بخش مسابقه جشنواره رقابت کردند و در 2015 فیلم "آن" به کارگردانی او در بخش نوعی نگاه نمایش داده شد. کاواسه در 2013 یکی از داوران بخش مسابقه اصلی بود.

 

هفتادمین جشنواره فیلم کن
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین