کد خبر: 5238 A

این فیلم‌ها هم پولساز است/ قصه ٤١ میلیارد تومانی «هنر و تجربه»

این فیلم‌ها هم  پولساز است/ قصه ٤١ میلیارد تومانی «هنر و تجربه»

گروه هنر و تجربه را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم سینمای ایران در چهار سال اخیر دانست. گروهی که با هزینه و امکانات اندک راه‌اندازی شد.

ایران آرت:  نیمه مهر سال ٩٣؛ درست همان زمانی که گروه هنر و تجربه برای نخستین بار اکران برخی فیلم‌های جامانده از سینمای ایران را آغاز کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد این گروه سینمایی در کمتر از سه سال، ١١٧ فیلم سینمایی داستانی را در سالن‌های محدود خود جا دهد.

این گروه سینمایی بعد از گذشت ٣٢ ماه از شکل‌گیری، این روزها آمار فروش فیلم‌های به نمایش درآمده خود را اعلام کرده است. بر اساس این آمار «ماهی و گربه» شهرام مکری با فروشی معادل ٦٣٠ میلیون تومان، پرفروش‌ترین فیلم به نمایش درآمده در هنر و تجربه است. این در حالی است که این گروه سینمایی ابتدای کار، ٨٠٠ صندلی از١٤٠ هزار صندلی سینمای ایران (چهار سالن سینما و دو سالن غیرسینمایی در سه کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان) را به خود اختصاص داد و این روزها کار خود را با ١٥٠٠ صندلی یعنی معادل یک و سه دهم درصد از کل صندلی‌های سینماها ادامه می‌دهد.

 اما رتبه دوم پر فروش‌های هنر و تجربه به «پرویز» مجید برزگر اختصاص دارد؛ فیلمی که ٤٤ هزار و ٨٦٥ نفر را به سینما کشاند و در مجموع توانست ٢٤٥ میلیون تومان به سبد اقتصادی گروه هنر وتجربه وارد کند. الهام نداف در  روزنامه شرق نوشته است: جدول منتشر شده درباره اکران و فروش فیلم‌های سینمایی در سالن‌های محدود هنر و تجربه، نکات قابل توجهی دارد. در بازه زمانی دو سال و نیم فعالیت این گروه، نام فیلم‌هایی به چشم می‌خورد که بالاخره بعد از مدت‌ها اسارت در بند ممیزی‌های سلیقه‌ای توانستند برای مخاطبان محدودی اکران شوند. یکی از این فیلم‌ها «خواب تلخ» به کارگردانی محسن امیریوسفی، سومین فیلم پر فروش هنر و تجربه با رقمی معادل ٢٤٤ میلیون تومان است. این فیلم سال ٨٢ ساخته شد و بالاخره پس از ١٢ سال از ساخت آن سال ٩٤ روی پرده سینماها رفت. «پرویز» برزگر، «گس» کیارش اسدی‌زاده، «پوسته» مصطفی آل احمد، «دونده زمین» کمال و تبریزی و... همه از جمله فیلم‌هایی بودند به بهانه‌های مختلف زمان خودشان روی پرده نرفتند. در این میان «خانه پدری» کیانوش عیاری یکی از فیلم‌های مهمی است که در مجموع در کل کشور توانست ١٠ سانس به خود اختصاص دهد. این فیلم در نیمه راه و به دلیل فشارهای وارد شده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، از پرده هنر و تجربه پایین آمد و همچنان سرنوشت نامعلومی دارد. با این حساب فارغ از مخاطبان جشنواره فیلم فجر، تنها دو هزار و ٢٥٥ نفر از مردم توانستند فیلم عیاری را روی پرده سینماها ببینند.

در نهایت گروه هنر و تجربه را می‌توان یکی از دستاوردهای مهم سینمای ایران در چهار سال اخیر دانست. گروهی که با هزینه و امکانات اندک راه‌اندازی شد و در مدت دو سال و نیم حضور خود توانسته است ٤١ میلیارد و ١١٢ میلیون تومان به چرخه اقتصادی سینمای ایران وارد کند. این گروه تا امروز ٦٦٥ هزار و ٦٢ نفر را پای فیلم‌های خود نشانده است، تعداد قابل توجهی که جایی برای «هنر و تجربه» در سبد فرهنگی شان باز کرده‌اند.

مخاطبان فیلم‌های مستند و کوتاه در این آمار محاسبه نشده‌اند.

 

شهرام مکری گروه هنر و تجربه ماهی و گربه پرویز
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین