کد خبر: 4534 A

حرف‌های ناخداخورشید درباره این روزهای ناصر تقوایی

حرف‌های ناخداخورشید درباره این روزهای ناصر تقوایی

نسخه ترمیم‌شده فیلم «ناخداخورشید» برای نخستین‌بار در جشنواره جهانی فجر رونمایی شد؛ فیلمی که پس از سال‌ها بسیاری از مخاطبان و سازندگان این اثر سینمایی را غافلگیر کرد

ایران‌آرت: نسخه ترمیم‌شده فیلم «ناخداخورشید» برای نخستین‌بار در جشنواره جهانی فجر  رونمایی شد؛ فیلمی که پس از سال‌ها بسیاری از مخاطبان و سازندگان این اثر سینمایی را غافلگیر کرد؛ هرچند که این فیلم در غیاب سازنده‌اش، ناصر تقوایی، اکران شد و او ترجیح داد مخاطبان فیلم اثر مانای کارنامه‌اش را بدون او ببینند. در مراسم رونمایی از نسخه ترمیم‌شده این فیلم که شامگاه دوم اردیبهشت در سینما فلسطین برگزار شد، مرضیه وفامهر، همسر تقوایی، داریوش ارجمند، بازیگر و هارون یشایایی، تهیه‌کننده اثر، حضور داشتند و درباره خصلت‌های اخلاقی این کارگردان در ساخت فیلم‌هایش صحبت کردند. همچنین در سینما فلسطین نمایشگاهی از تصاویر منتخب ثبت‌شده در دوربین فیلم‌برداری «ناخداخورشید» برپا شده که از بین حدود ۲۰۰‌هزار فریم بازبینی‌شده فیلم تعداد ۶۰ تصویر منتخب به نمایش درآمده‌ است.

روزنامه شرق به بهانه نمایش این اثر سینمایی با داریوش ارجمند که برای بازی در این فیلم برنده تندیس سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد در پنجمین جشنواره فیلم فجر شد، گفت‌وگویی تزتیب داده است که گزیده ای از آن را در ایران آرت می خوانید:

 

‌*این سینما دیگر مثل گذشته نیست، همه‌چیز تغییر کرده است. همه کثرت‌گرا شده‌اند؛ از تهیه‌کننده و کارگردان گرفته تا بازیگر و دیگر عوامل فیلم‌ها. فیلمی که بیشتر می‌فروشد از دید عده‌ای فیلم موفقی است و حتما فیلم خوبی است! درصورتی‌که در گذشته این‌طور نبود. سینما در دهه ٦٠ طور دیگری بود و زحمت بیشتری برای تولید فیلم‌ها کشیده می‌شد.

 

*ناصر تقوایی یکی از سرمایه‌های سینمای ماست و تکرارنشدنی است و در تمامی زمینه‌ها استعدادش را نشان داده؛ چه در ساخت مستند، چه فیلم‌های مذهبی و چه آثار سینمایی و تلویزیونی درخشانی که کارگردانی کرده است. این مرد از ابتدای ورودش به هنر، یکی از موفق‌ترین و مهم‌ترین کارگردان‌های این کشور بوده و هست که متأسفانه این‌روزها در خلوت تنهایی خودش زندگی می‌کند و هیچ‌کس به فکر او نیست که ببیند در سر این مرد چه می‌گذرد.

 

*متأسفم که عباس کیارستمی و علی حاتمی را خیلی راحت از دست دادیم، بهرام بیضایی عزیز دور از وطن زندگی می‌کند و ناصر تقوایی نیز خانه‌نشین شده است. ناصر تقوایی آدم خاصی است و متأسفم که سینمای ما از این مرد نازنین چشم‌پوشی کرده. تقوایی در بسیاری از حوزه‌ها صاحب اندیشه و تفکر است؛ ادبیات می‌فهمد، شعر، سیاست و... و با بسیاری از مفاهیم آشناست. آدمی است که هیچ‌گاه وقتش را به بطالت نگذرانده. 

 

*ناخداخورشید را همیشه دوست داشتم و دارم. افتخار می‌کنم کار حرفه‌ای در سینما را با ناصر تقوایی شروع کردم.

 

*آرزو می‌کنم بار دیگر ناصر تقوایی را پشت دوربین ببینم و عاشقانه دوستش دارم.

داریوش ارجمند ناصر تقوایی فیلم ناخداخورشید
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین