کد خبر: 43310 A

۱۰ فیلم برتر دهه به انتخاب هالیوود ریپورتر/ از "مکس دیوانه" تا "روزی روزگاری در هالیوود"

۱۰ فیلم برتر دهه به انتخاب هالیوود ریپورتر/ از "مکس دیوانه" تا "روزی روزگاری در هالیوود"

منتقد سینمایی هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر دهه گذشته را معرفی کرد.

ایران آرت: آثار منتخب "تاد مک‌کارتی" منتقد سینمایی "هالیوود ریپورتر" برای دهه‌ی ۲۰۱۰ شامل فیلم‌هایی از "دیوید فینچر"، "اولیور آسایاس"، یک فیلم حماسی بین‌المللی بیش از پنج ساعته و یک درام تاریخی با بازی "سرشا رونان" می‌شود.

به گزارش 30نما، "تاد مک‌کارتی" منتقد "هالیوود ریپورتر" می‌نویسد مرور فیلم‌هایی که به نظر او ممکن بود جایی در فهرست بهترین آثار سینمایی یک دهه‌ی گذشته داشته باشند موجب شد متوجه شود که بعضی از آن‌ها هنوز در زمانه‌ی ما ریشه دارند و بعضی دیگر در حالی که چند سالی بیشتر از تولیدشان نگذشته، گویی به عصر دیگری تعلق دارند.

۱. کارلوس (Carlos) – ۲۰۱۰

1

همان‌گونه که "پدرخوانده" واکنشی بود به جنایت‌های قرن بیستم، فیلم/مینی‌سریال تاریخی "کارلوس" هم عکس‌العملی است به تروریسم بین‌المللی. نسخه‌ی کامل این فیلم به کارگردانی "الیور آسایاس" پنج و نیم ساعت است و بازی "ادگار رامیرز" در نقش "کارلوس شغال" تروریست ونزوئلایی در دهه‌ی ۱۹۷۰ لحظه‌ای بیننده را ناامید نمی‌کند.

۲. شبکه‌ی اجتماعی (The Social Network) – ۲۰۱۰

2

این فیلم یک دهه قبل ساخته شد اما از آنجا که "آرون سورکین" نویسنده‌ی فیلمنامه و "دیوید فینچر" کارگردان، به همراه "جسی آیزنبرگ" در نقش "مارک زاکربرگ"، با دقت و به شکلی به‌شدت سرگرم کننده، تولد فیسبوک در سال ۲۰۰۳ را مستندسازی کرده‌اند، فیلم گویی به نسلی گذشته تعلق دارد.

۳. درون لوین دیویس (Inside Llewyn Davis)


3

یک فیلم سورئالیستی با لحنی تلخ که زندگی مردی با بازی "اسکار آیزک" را روایت می‌کند که ممکن است "باب دیلن" دیگری شود اما نمی‌شود زیرا انسان احمق و بی‌استعدادی بیش نیست. اگرچه "برادران کوئن" قصد داشته‌اند فیلمی در مورد "باب دیلن" بسازند، اما شخصیتی خلق کرده‌اند که فراموش‌شدنی نیست.

۴. تنها عشاق زنده مانده‌اند (Only Lovers Left Alive) – ۲۰۱۳

4

داستانی از عشقی به معنای واقعی کلمه ابدی با بازی "تیلدا سوئینتن" و "تام هیدلستن" در نقش دو خون‌آشام، در فیلمی به کارگردانی "جیم جارموش" که به هیپستریزم را به تکامل‌یافته‌ترین فرم خود به تصویر کشیده‌ است. فیلم از هر نظر در بالاترین سطح خود قرار دارد و چیره‌دستی کارگردان را ثابت می‌کند.

۵. ندیمه (The Handmaiden) – ۲۰۱۶

5

این فیلم می‌توانست جایزه‌ی نوآورانه‌ترین داستان، و اروتیک‌ترین تریلر دهه را به خود اختصاص دهد. "پارک چان-ووک" کارگردان کره‌ای، رمان بریتانیایی معروف را به داستانی دراماتیک و سکشوال در مورد خیانت تبدیل کرده و تعلیقی آفریده که نفس‌گیر است.

۶. لویاتان (Leviathan) – ۲۰۱۴

6

فیلمی که لایه‌های فساد در پوتین روسیه را یکی پس از دیگری فاش می‌سازد، از پوست آن گرفته تا مغز استخوان. "لویاتان" به کارگردانی "آندری زویاگینتسف" از آن دسته فیلم‌هایی است که به ندرت در غرب ساخته می‌شود. جسارت، زیردستی و قدرت فیلم در نمایش تحقیرشدگی نفس‌گیر است.

۷. روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) – ۲۰۱۹

7

شاید بهترین فیلم "کوئنتین تارانتینو" نباشد، یا حتی فیلمی که استعداد او را نمایان می‌سازد. اما فیلمی است که با هر بار دیدنش مخاطب بیشتر به فیلمساز علاقه‌مند می‌شود. شاید به این علت که فیلم عاشق شخصیت‌های اصلی خودش است و نماینده‌ی فیلم‌هایی با پایان‌های خوش است که سینما در دوران تلخ تاریخ باید عرضه کند. فیلم از هر جهت شگفت‌آور و تحسین‌برانگیز است.

۸. بروکلین (Brooklyn) – ۲۰۱۵

8

درام "جان کرولی" از این حیث که از یک رمان اقتباس شده، خواسته‌های مخاطب را اجابت می‌کند، و موضعی سنتی در مقابل فرهنگ می‌گیرد، با دیگر عناوین حاضر در این فهرست متفاوت است. علاوه بر این، به زمانه‌ی خاصی تعلق ندارد و دقیق‌تر از این نمی‌تواند داستان شخصیت ایرلندی مهاجری در سال ۱۹۵۱ را روایت کند. "بروکلین" یکی از تکان‌دهنده‌ترین فیلم‌های دهه‌ی اخیر است.

۹. مکس دیوانه: جاده‌ی خشم (Mad Max: Fury Road) – ۲۰۱۵

9

"جاده‌ی خشم" به کارگردانی "جورج میلر" و بازی "شارلیز ترون" و "تام هاردی" عطش چهل ساله‌ی هواداران چندگانه‌ی "مکس دیوانه" را فرونشاند. این ماجراجویی و تعقیب و گریز دیوانه‌وار در دل کویری بی انتها اکشن در سینما را به اوج رساند.

۱۰. دروازه‌بانان (The Gatekeepers) – ۲۰۱۲

10

این مستند به کارگردانی "درور موره" اسرار سازمان اطلاعات و امنیت داخلی "شاباک" یا "شین بت" اسرائیل را فاش می‌کند و یادآور می‌شود که شاید در آینده دچار سقوط شود.

 

هالیوود هالیوود ریپورتر روزی روزگاری در هالیوود مکس دیوانه: جاده خشم بروکلین فیلم کارلوس
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین