کد خبر: 41998 A

بازیگران مشهوری که تهیه‌کننده تئاتر شدند/ از نوید محمدزاده تا مهناز افشار

بازیگران مشهوری که تهیه‌کننده تئاتر شدند/ از نوید محمدزاده تا مهناز افشار

نوید محمدزاده، ستاره اسکندری، پانته‌آ بهرام، شبنم مقدمی، آنا نعمتی و مهناز افشار از جمله بازیگرانی هستند که در چند وقت اخیر در قامت تهیه‌کننده تئاتر فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

ایران آرت: این روزها ورود تهیه‌کننده‌های خاص به تئاتر حسابی باب شده است، تهیه‌کنندگانی که از حوزه یا شاخه هنری دیگری پا به عرصه نمایش می‌گذارند.

اتفاقی که علت آن را می‌توان در مسایل و موضوعات مختلفی جست و جو کرد، از اهمیت پیدا کردن تهیه‌کننده و سپس سرمایه یک پروژه هنری در هر حوزه هنری چون سینما، تئاتر، موسیقی و حتی نمایشگاه آثار تجسمی گرفته تا توجه و تمرکز بر توانایی هنری فردی که در جایگاه تهیه کننده قرار گرفته است.

​به گزارش خبرآنلاین، در چند وقت اخیر موج تهیه‌کنندگی بازیگران در حوزه هنرهای نمایشی بسیار گسترده‌تر از سایر هنرمندان بوده است و در تازه‌ترین نمونه هم مهناز افشار تهیه‌کنندگی یک نمایش را در سیستان و بلوچستان برعهده گرفته است.

 

به همین بهانه بر بازیگران شاخصی که در سال‌های اخیر به تهیه‌کنندگی نمایش‌های ایرانی پرداخته‌اند نگاهی انداخته‌ایم.

بازیگران تئاتری که تهیه‌کننده شدند

برخی از بازیگران مطرح که در فهرست تهیه‌کنندگان تئاتر نامشان در سال‌های اخیر به چشم می‌خورد، خود سبقه تئاتری داشته و به عنوان یک حامی در کنار گروه‌های نمایشی قرار می‌گیرند تا کمک و همراهشان باشند.

نوید محمدزاده، بازیگر مطرح این روزهای سینما یکی از چهره‌هایی است که به شکلی جدی وارد حوزه تهیه‌کنندگی تئاتر شده است، اما نکته‌ای که در مورد او وجود دارد و به تبع آن بازخوردهای منفی هم از سوی فعالان این حوزه نگرفته، پشتوانه تئاتری است که دارد.

محمدزاده از جمله بازیگرانی است که بازیگری را از تئاتر آغاز کرد و پس از سال‌ها فعالیت روی صحنه به گفته کارشناسان توانست در قامت هنرپیشه‌ای توانمند در مدیوم سینما بدرخشد.

او با وجود سر شلوغی که در سینما دارد، دست از تئاتر نکشیده است و سالانه حداقل در یک نمایش به ایفای نقش می‌پردازد، اما تمرکز محمدزاده بیشتر از روی صحنه به پشت صحنه منتقل شده است و این بازیگر نشان داده است کشف استعدادهای تازه تئاتری و حمایت از آن‌ها برایش اهمیت دارد، به همین دلیل در قامت تهیه‌کننده نمایش کنار جوانان مستعدی که در ابتدای راه هستند قرار می‌گیرد تا ضمن ایجاد انگیزه، حامی آن‌ها برای برداشت قدم‌های بعدی در این مسیر باشد. از جمله این نمایش‌ها می‌توان به "است"، "دریم لند" و "عند از مطالبه" اشاره کرد.

1

از دیگر چهره‌های شاخصی که در تئاتر سبقه طولانی داشته‌اند و به تهیه‌کنندگی روی آوردند می‌توان به ستاره اسکندری اشاره کرد که در تازه‌ترین فعالیتش سال پیش تهیه‌کنندگی نمایش علی رفیعی، کارگردان مطرح تئاتر ایران با نام "خانه برناردا آلبا" را برعهده داشت.

او که مدتی پیش در قامت مدیریت تئاتر باران فعالیت خود را آغاز کرد، پیش از این هم به عنوان تهیه‌کننده تئاتر در نمایش‌هایی چون "سی و سه درصد نیل سایمون" به کارگردانی افسانه ماهیان، "بریدگی‌ها" به کارگردانی رضا شاهبداغی و "عروسی خون" به کارگردانی مسعود نورمحمدیان به فعالیت پرداخته بود.

پانته‌آ بهرام دیگر بازیگر شاخصی است که به واسطه سابقه تئاتری‌اش، نامش در این مجموعه قرار می‌گیرد که تهیه‌کنندگی نمایش "جنگ بازی" را برعهده داشت. او علت تهیه‌کنندگی‌اش را حمایت از بچه‌های تئاتری مقیم شهرستان عنوان کرد و همچنین خسرو احمدی بازیگر تئاتر و تلویزیون که تهیه کنندگی نمایشی چون "زهرمار" به کارگردانی علی احمدی (پسرش) را برعهده داشت.

بازیگرانی که مخاطب جذب می‌کنند

از طرف دیگر حضور و البته بیشتر نام برخی از بازیگران به عنوان تهیه‌کننده یک نمایش می‌تواند بر جذب مخاطبان و همچنین اسپانسر برای آن بسیار تاثیرگذار باشد. اتفاقی که از نظر بسیاری از فعالان این حوزه چندان مضر نیست چرا که به اعتلای تئاتر و افزایش مخاطبان این حوزه کمک می‌کند.

البته در مقابل برخی از متخصصان این حوزه هم که مخالف حضور بازیگران پرمخاطب و غیرتئاتری روی صحنه بودند، با چنین رویکردی برای جذب مخاطب و اسپانسر مخالف هستند.

2
نمایش زیبایی گاهی زن است

نمایش "زیبایی گاهی زن است" با کارگردانی سهراب حسینی و تهیه‌کنندگی رامبد جوان که تجربه حضور روی صحنه را در قامت بازیگر را دارد، مدتی پیش روی صحنه رفت. جوان البته پیش تر هم چنین تجربه‌ای داشت و تهیه‌کنندگی نمایش "مثل شلوار جین آبی" به نویسندگی و کارگردانی و بازی احسان گودرزی را برعهده داشت.

چندی پیش هم آنا نعمتی، بازیگر سینما و تلویزیون برای نخستین بار تهیه‌کنندگی تئاتر را با نمایش "رویاهای دم صبح" به کارگردانی بهاره مشیری برعهده داشت.

مقدمی و افشار، تهیه‌کنندگان تازه

شبنم مقدمی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و مهناز افشار تازه‌ترین نمونه حضور بازیگران در قامت تهیه کننده یک نمایش هستند.

مقدمی تهیه‌کنندگی نمایش "سوختن" را برعهده دارد که نویسندگی آن را مهرداد کوروش نیا و کارگردانی مشترک نمایش را علیرضا آرا (همسر شبنم مقدمی) و علی‌رضا اولیایی بر عهده دارند.

همچنین مهناز افشار طبق آنچه اعلام شده است به منظور حمایت از تئاتر شهرستان‌ها، هنرمندان و زنان بلوچ تهیه‌کنندگی "داغ یک شبانه بلوچی" از نیکشهر را برعهده گرفته است.

نکته‌ای که نباید از یاد برد

حضور تهیه‌کننده در تئاتر به گفته بسیاری از فعالان این حوزه پدیده جدیدی است، آنچه مسلم است این اتفاق نیازمند کارشناسی و آسیب شناسی دقیق است تا به یک مشکل و آسیب جدی برای تئاتر ایران بدل نشود.

در واقع نوظهور بودن این پدیده که در تئاتر ایران دارای پایگاهی باسابقه نیست، باعث شده است تا هر گروه تئاتری بنا به شرایط خود و نیازی که به حمایت دارد در زمینه های مختلف دارد، تهیه‌کننده‌ای را وارد پروسه کاری خود کند بی‌آنکه به عواقب آن فکر کرده و جوانب مختلف آن را بررسی کرده باشد.

این موضوع نیازمند نقد و بررسی است تا مزایا و معایبی که دارد برجسته شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد و گرنه بدین ترتیب مشکلی تازه به مشکلات تئاتر این روزهای کشور اضافه می‌شود.

 

ستاره اسکندری مهناز افشار رامبد جوان آنا نعمتی شبنم مقدمی نوید محمدزاده پانته آ بهرام
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین