کد خبر: 4141 A

برنامه جنجالی تلویزیون تعطیل شد تا روحانی رییس‌جمهور نشود؟!

برنامه جنجالی تلویزیون تعطیل شد تا روحانی رییس‌جمهور نشود؟!

از دو رو گذشته که خبر تعطیلی موقت برنامه سینمایی هفت و خبر خداحافظی با مجری این برنامه، بهروز افخمی، منتشر شد، گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره شائبه‌های سیاسی این تغییرات صورت گرفته است

ایران‌آرت: از دو رو گذشته که خبر تعطیلی موقت برنامه سینمایی هفت و خبر خداحافظی با مجری این برنامه، بهروز افخمی، منتشر شد، گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره شائبه‌های سیاسی این تغییرات صورت گرفته است. نرگس عاشوری در روزنامه ایران، طی گزارشی این شائبه‌ها را بررسی کرده است. گزیده‌ای از گزارش او را در ایران‌آرت می‌خوانید:

 

آمده بود که تریبون سینماگران در رسانه ملی باشد و به «نود» سینمایی تبدیل شود؛ اما در دو سال اخیر به تریبونی علیه سینما تبدیل شد. پاییز سال ٨٨ بود که نخستین‌بار ساخت برنامه‌ای با محوریت بررسی مسائل روز سینمای ایران مطرح شد؛ پیشنهادی که با استقبال اهالی سینما و علاقه‌مندانش مواجه شد؛ اینکه بالاخره سینما هم در تلویزیون جایی باز کرده و قرار است مشکلات و مسائل روز سینما در آن بررسی شود. 10 اردیبهشت سال 89 سرانجام انتظار به سر رسید و مجله سینمایی «هفت» روی آنتن شبکه سه سیما قرار گرفت.
فریدون جیرانی با وجود نظرات متفاوتی که نسبت به حضورش و اجرای این برنامه داشت در نهایت در مقام سردبیر و مجری، سکان هدایت این برنامه را به عهده گرفت. پس از سه سال از آغاز پخش اعلام شد که «هفت» با جیرانی به پایان رسیده و قرار است پس از وقفه‌ای کوتاه به بهانه بازی‌های جام ملت‌های اروپا تیم دیگری اجرای برنامه را به عهده بگیرد. بعد از خداحافظی گروه فریدون جیرانی از این برنامه، صندلی «هفت» با وجود گمانه‌زنی‌ها و مطرح‌شدن گزینه‌های متفاوت به محمود گبرلو رسید و او که به‌واسطه سابقه مطبوعاتی و نقدنویسی در رسانه‌های اصولگرا، در میان اهالی سینما شناخته شده بود اجرای برنامه را برعهده گرفت؛ این بار بدون نقدهای تند و تیز مسعود فراستی. «هفت» گبرلو در مقایسه با «هفت» جیرانی اما خنثی بود و نارضایتی علاقه‌مندان سینما نسبت به اجرای کند و کم‌تأثیر او سبب شد برخی سینماگران به رئیس وقت سازمان نامه بنویسند و از او بخواهند جیرانی به «نود» سینمایی‌ها بازگردد.
با وجود این، هدایت این برنامه توسط گبرلو تا ماه رمضان یعنی خرداد سال 94 ادامه پیدا کرد تا در نهایت مدیران سینمایی به بهانه تراکم برنامههای مناسبتی بار دیگر پخش این برنامه را متوقف کنند و بیشتر درباره ترکیب این برنامه و نحوه اجرای آن فکر کنند. بالاخره خبر رسید شبکه سومی‌ها این بار با بهروز افخمی و اتاق فکرشان به استانداردهای مورد نظر رسیده‌اند. شامگاه 10 مهرماه، افخمی در نخستین برنامه ترجیح داد سراغ مدیران سیما برود و به نوعی انتظارات و توقعات آنها را نسبت به ایده‌آل‌های یک برنامه تحلیلی سینمایی جویا شود. علی‌اصغر پورمحمدی ازجمله افرادی بود که افخمی برای گفت‌وگو به سراغش رفت. توصیه پورمحمدی برای فصل جدید برنامه «هفت»، ساخت این برنامه به‌گونهای بود که موجب نجات سینمای ایران شود و خواستار کمک هرچه بیشتر این برنامه به سینمای ایران شد.
فصل سوم این برنامه اما نه تنها موجب نجات سینمای ایران نشد و کمکی به سینمای ایران نکرد بلکه در مقاطع مختلف صدای معترضان را بلند کرد و با حملاتی که به سینما می‌کرد، موجب صف‌آرایی سینماگران علیه این برنامه شد. با شدت گرفتن اعتراض ها نسبت به روند اجرای این برنامه همزمان با وقفه چند هفته‌ای پخش این برنامه به مناسبت ماه رمضان، در تیرماه سال گذشته زمزمه‌های کنارگذاشتن بهروز افخمی از برنامه «هفت» به گوش رسید اما این خبر مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما به فاصله کوتاهی تکذیب شد.

در ویژه برنامه «هفت» برای جشنواره فجر اخیر علاوه بر دامن‌زدن به حاشیه‌های داوری جشنواره و منازعه مجری برنامه با مدیر وقت سینمایی، انتقادات تند و تیز فراستی نسبت به برخی آثار با گلایه جدی اهالی سینما همراه بود. در ادامه منتقد معترض سینمای ایران که بجز برهه‌ای از فصل دوم این برنامه همچنان صندلی نقدش در هفت را حفظ کرد با اظهاراتش در کمیسیون فرهنگی مجلس بار دیگر اسباب اعتراض جمعی از اهالی سینما را فراهم کرد. با اطلاعاتی که سید صادق طباطبایی یکی از نمایندگان حاضر در این جلسه درباره اظهارات فراستی مطرح کرد زمزمه‌هایی از احتمال بازبینی «گشت دو» ساخته سعید سهیلی مطرح شد تا جایی که شایعه نمایش نداشتن عمومی آن هم به گوش رسید. فراستی در این جلسه این فیلم را اثری مستهجن که نمی‌توان با اتفاق خانواده به تماشای آن نشست، خواند. اظهارات فراستی همزمان با واکنش جدی سینماگرانی همچون حمید فرخ‌نژاد، پرویز پرستویی و محسن تنابنده مواجه شد.
در حالی که طی دو سال گذشته با ادامه سیاست‌های برنامه «هفت» روند اعتراض سینماگران به نحوه اجرا و مدیریت این برنامه سرعت گرفت اما هیچ‌گاه مدیران سازمان صداوسیما به تغییر مدیریت این برنامه سینمایی تن ندادند تا اینکه روز جمعه 25 فروردین ماه در شرایطی که بیش از یک ماه به آغاز ماه رمضان باقی مانده است مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما خبر تعطیلی کوتاه مدت این برنامه سینمایی را اعلام کرد.

با وجود فراز و نشیب‌های فراوان «هفت»، پخش یک برنامه تحلیلی سینمایی در بهار اکران سینما پیش از هر زمان دیگری خواسته اهالی سینما است. گرچه برنامه «هفت» بویژه در دو سال اخیر از اهداف اولیه و فلسفه وجودی خود فاصله گرفته است اما اهالی سینما همیشه بر لزوم تداوم یک برنامه سینمایی در تلویزیون تأکید داشته‌اند و همین که آنها تریبونی برای صحبت داشته باشند تا طیف عظیمی از سینما دوستان را با خود همراه کنند اتفاق خوبی است.

بهروز افخمی. مسعود فراستی

شائبه‌های سیاسی

برخی تحلیلگران سینمایی بر این باورند که تعطیلی زودهنگام و ناگهانی این برنامه سینمایی در آستانه انتخابات، شاید همین بهانه باشد که احیاناً راه هرگونه اظهارنظر و همراهی با دولت بسته شود. تغییر تیم مدیریتی برنامه «هفت» و رفتن بهروز افخمی اگرچه از سوی علاقه مندان سینما با استقبال همراه شد اما وقفه پخش این برنامه در آستانه انتخابات با ایجاد چنین شائبه‌هایی این پرسش را ایجاد کرد که اگر چنانچه هدف مدیران سیما ایجاد تغییر در رویکرد این برنامه بوده است چرا تابستان سال گذشته این اتفاق نیفتاد؟ و اگر این تغییر در پاسخ به اعتراض اهالی سینماست، چرا مدیریت سیما در تعطیلات نوروز و وقفه در پخش این برنامه، برای اعمال هر تغییر با هر نیتی تعلل کرده است؟!

 

برنامه هفت مسعود فراستی فریدون جیرانی بهروز افخمی محمود گبرلو نرگس عاشوری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین