کد خبر: 40575 A

سفر شگفت‌انگیز ستاره هالیوود به ایران/ از جذابیت‌های تهران و یزد تا مقبره کوروش/ بهترین خاطراتم را از ایران دارم

سفر شگفت‌انگیز ستاره هالیوود به ایران/ از جذابیت‌های تهران و یزد تا مقبره کوروش/ بهترین خاطراتم را از ایران دارم

جوانا لاملی که برای ساخت مستندی با نام "راه ابریشم" به ایران آمده بود، در گفتگویی تازه سفر خود به ایران را شگفت‌انگیز دانست و گفت بهترین خاطراتش را از ایران دارد.

ایران آرت: وقتی کارلوس کی روش سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران برای عقد قرارداد به ایران آمد، در مصاحبه‌ای گفت: "تصور دیگری از کشورتان داشتم". او گفت که فکر می‌کرده ایران یک کشور جنگ زده است و با ورودش به ایران، متوجه شده این کشور پیشرفته است و مردم بسیار خوبی دارد. البته این اولین نفری نبود که با سفر به ایران، نظرش درباره این کشور تغییر کرده بود. اگر از طریق رسانه‌های خارجی ایران را بشناسید، با ورود به این کشور متوجه می‌شوید، هر آنچه شنیده بودید، دروغ بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، صحبت‌های جوانا لاملی بازیگر ۷۳ ساله هالیوود درباره ایران شگفت انگیزتر از کارلوس کی روش است. این بازیگر مشهور هالیوود برای ساخت مستندی با نام "راه ابریشم" به ایران آمد و حسابی از دیدن کشورمان ذوق زده شده بود. او درباره ایران به بی‌بی‌سی گفت: "خیلی وقت بود که می‌خواستیم به ایران برویم و هر سال به ما می‌گفتند، نه! موقعی که می‌خواستیم این مجموعه را درباره راه ابریشم بساختیم، به ما اجازه آمدن به ایران را دادند؛ این یکی از نقاط اوج زندگی من بود. رسیدن به تهران ما را کاملا شگفت زده کرد؛ چون تصور خیلی محدودی درباره ایران داشتیم؛ خبر‌ها همیشه درباره مشکلات کشور ایران است نه این که این کشور واقعا چه شکلی است. هیچ کس به من نگفته بود، ایران یک کشور درجه یک، فوق پیشرفته، فوق العاده زیبا و سرسبز است. این کشور از هر جهت باشکوه و دوست داشتنی است. با رفتن به مراکز خرید و غذا خوردن می‌شد فهمید که ایرانیان چقدر با سلیقه هستند. واقعا دیدن رشته کوهی که اسمش البرز است، معرکه بود. همه چیز تهران، من را شگفت زده کرد."

جوانا لاملی 3

لاملی در بخش دیگری از صحبت هایش به بازار تهران اشاره کرد و گفت: "هر چیزی را می‌دیدم می‌خواستم بخرم؛ ولی نمی‌توانستم همه چیز را بیاورم. به مغازه‌ای رفتم؛ مغازه دار گفت بیایین داخل بنشینید که خنک شوید و نیاز نیست چیزی بخرید؛ ولی این بهترین روش برای ترغیب من به خرید است. کافی است بگویید نخر من می‌گویم نه من باید آن فرش را بخرم."
 

یزد معرکه‌تر از آن است که بتوانم بگویم

وقتی مجری بی بی سی از لاملی می‌پرسد که کسی به شما گفت سر قیمت چانه بزنید، لاملی بیان کرد: "من در هند به دنیا آمدم و در شرق آسیا بزرگ شدم. ولی من هیچ وقت چانه نمی‌زدم. اتفاقا بعضی وقت‌ها می‌گویم من می‌خواهم بیشتر پرداخت کنم، طوری من را نگاه می‌کنند که انگار  دیوانه ام. پدر بزرگم در جوانی کنسول بود و یکی از ماموریت هایش اینجا در ایران و شهر شیراز بود. نتوانستیم به کرمانشاه برویم جایی که پدر بزرگم مدتی در آن جا خدمت کرده بود. سفر ما از تهران به سمت جنوب بود. به شهر معرکه یزد رفتیم. این شهر خیلی بیشتر از آنی است که بتوانم بگویم، بی نظیر است. یزد خیلی من را تحت تاثیر قرار داد. نمی‌دانم قضیه چه بود. از بچگی با کِشتی به خاور دور می‌رفتیم و بر می‌گشتیم. خیلی وقت‌ها در جا‌های گرم مثل بندر پیاده می‌شدیم. از آن زمان خیلی به کویر گرم و عظیم علاقه داشتم. یک دفعه در یزد به آن رسیدم. آنجا بادگیر‌های عظیم داشت که روش فوق العاده پیشرفته و زیبایی برای خنک کردن ساختمان هاست.

جوانا لاملی 2

کیفیت غذا و نوشیدنی فوق العاده بود

لاملی درباره کیفیت غذا و نوشیدنی در ایران اظهار کرد: من گیاهخوارم. اینجا بهترین غذا‌های دنیا را خوردم. هر غذایی که خوردم از قبلی بهتر و طعمش عالی بود. همیشه نان کنار غذا بود. سالاد، دانه‌های انار و شیرین‌ترین گوجه فرنگی‌های دنیا هم بود. انگار در ایران همه چیز را برای گیاه خوار‌ها درست کردند. البته شما خیلی غذا‌های گوشتی هم دارید. خوردن آن نوشیدنی‌های غیر الکلی لذت بخش بود. کیفیت آبمیوه ها، شربت ها، غذا و ... فوق العاده بود.

مردم ایران خیلی سخاوتمند و دوست داشتنی هستند

این بازیگر هالیوود درباره مردم ایران هم گفت: مردم با جان و دل از ما استقبال می‌کردند. هر جا می‌رفتیم از ما می‌پرسیدند کجایی هستید. وقتی می‌گفتیم بریتانیایی و انگلیسی هستیم، می‌گفتند چه عالی؛ ما دوستتان داریم. ما هم می‌گفتیم، دوستتان داریم. ایرانیان خیلی دوست داشتنی، سخاوتمند و محترم بودند. همیشه آماده بودند که توضیح دهند؛ قسمت کنند و نشان بدهند که بخشنده هستند. احساس بی نظیری بود. ایران کشور فوق العاده‌ای است.

جوانا لاملی

هیچ کشوری مانند ایران برایم خاطره سازی نکرد

مجری بی بی سی در ادامه پرسید: شما برای این مجموعه (مستند راه ابریشم) به هشت کشور مختلف سفر کردید؛ کدام خاطره بیشتر از همه یادتان مانده است؟ لاملی پاسخ داد: "واقعا بهترین خاطراتم از ایران بود. وقتی جلوی مقبره کوروش می‌ایستید که یک بنای جهانی، مثل اهرام مصر است، واقعا حس عجیب و باورنکردنی دارید. با دیدن آن مقبره احساس می‌کردم که نه فقط شخص کوروش بلکه زیبایی و عظمت کار معمار اثر را احساس می‌کنم. این اوج سلیقه است. بعد از آن جا به تخت جمشید رفتیم؛ از پله‌های کوتاهِ چوبی بالارفتیم و آن جا ایستادیم.

 

هالیوود بازیگر زن جوانا لاملی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین