کد خبر: 39729 A

فیلم کارگردان ایرانی راهی اسکار ۲۰۲۰ شد/ ماجرای قاچاق بردگان جنسی

فیلم کارگردان ایرانی راهی اسکار ۲۰۲۰ شد/ ماجرای قاچاق بردگان جنسی

فیلم "جوی" به کارگردانی سودابه مرتضایی به عنوان نماینده سینمای اتریش در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز سینمایی اسکار در سال ۲۰۲۰ شد.

ایران آرت: در ادامه روند معرفی نمایندگان کشورها برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار، سینمای اتریش فیلم "جوی" ساخته سودابه مرتضایی سینماگر ایرانی-اتریشی را به آکادمی معرفی کرد. 

به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، این فیلم که درباره قاچاق بردگان جنسی آفریقایی به اتریش است، اولین نمایش خود را در جشنواره ونیز سال گذشته تجربه کرد و در نهایت موفق به کسب جایزه "لیبل سینمای اروپا" از این جشنواره شد و در ادامه نیز جوایزی چون بهترین فیلم بخش رقابتی شصت و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم لندن (BFI) و جایزه ستاره طلایی بهترین فیلم از هفدهمین جشنواره فیلم مراکش را کسب کرد. 

سینمای اتریش تاکنون چهار بار به جمع نامزدهای نهایی جایزه شاخه بهترین خارجی راه یافته است و دوبار با فیلم‌های "جاعلان" ساخته "اشتفان روزویتسکی" (۲۰۰۷) و "عشق" از "میشائیل هانکه" (۲۰۱۲) موفق به کسب جایزه اسکار خارجی شده است. 

سینمای کرواسی با فیلم "مالی" ساخته "آنتونی نویچ" و اروگوئه با "صراف" ساخته "فدریکو وروی" نیز جدیدترین کشورهایی هستند که به جمع کشورهای رقابت‌کننده در اسکار ۲۰۲۰ پیوسته‌اند. 

سال گذشته در مجموع ۸۹ کشور فیلم‌ منتخب خود را برای رقابت در این شاخه از اسکار ارسال کردند که در نهایت ۸۷ کشور واجد شرایط رقابت شناخته شدند و در نهایت سینمای مکزیک با فیلم "روما" ساخته "آلفونسو کوارون" برنده اسکار بهترین فیلم خارجی شد و امسال تاکنون ۳۴ کشور فیلم نماینده خود را برای حضور در این شاخه انتخاب کرده‌اند. 

آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم خارجی که از امسال به شاخه بهترین فیلم بین‌المللی تغییر نام داده، اول اکتبر ۲۰۱۹ (۱۰ مهرماه) تعیین شده است.

فهرست نامزدهای نهایی جوایز اسکار ۲۰۲۰ روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) اعلام خواهد شد و مراسم اعطای جوایز نود و دومین دوره این رویداد سینمایی در تاریخ ۹ فوریه (بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن) برگزار خواهد شد.

 

سودابه مرتضایی اسکار 2020 اسکار فیلم خاجی فیلم جوی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین