کد خبر: 39727 A

فوتوکال ونیز؛ از جانی دپ و راجر واترز تا صحرا کریمی و زنان افغان/ عکس‌ها

فوتوکال ونیز؛ از جانی دپ و راجر واترز تا صحرا کریمی و زنان افغان/ عکس‌ها

فیلم‌ ایتالیایی "در انتظار بربرها" و مستند بریتانیایی "راجر واترز: ما + آن‌ها" در دهمین روز هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمدند.

ایران آرت: جمعه در دهمین روز برگزاری جشنواره فیلم ونیز 2019، آخرین فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل در لیدو به نمایش درآمدند.   

در این روز فیلم ایتالیایی "در انتظار بربرها" (Waiting For The Barbarians) به کارگردانی سیرو گرا کارگردان کلمبیایی با بازی جانی دپ ستاره آمریکایی به‌عنوان یکی از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شد.

"در انتظار بربرها" از روی کتابی تحسین‌شده به همین نام نوشته جان ماکسول کوتسی نویسنده معروف اهل آفریقای جنوبی ساخته شده است که اولین بار در 1980 منتشر شد و خیلی زود در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت. (کوتسی در 2003 برنده جایزه نوبل ادبیات شد و دو بار نیز جایزه ادبی من بوکر را دریافت کرده است).

0

جانی دپ در "در انتظار بربرها"

دپ، مارک رایلنس، رابرت پتینسن و گرتا اسکاکی در "در انتظار بربرها" بازی می‌کنند که داستان آن در یک مستعمره‌ دورافتاده در مرز یک امپراتوری بی‌نام روی می‌دهد.  قاضی دادگاه بخش و مدیر این مستعمره مرزی (رایلنس) به دنبال یک بازنشستگی آسان است. او و همکارانش در این شهر به آرامی و به‌صورت مسالمت‌آمیز با بومیان آزاد که به آن‌ها بربر گفته می‌شود زندگی می‌کنند، اما با آمدن سرهنگ جول (دپ) آرامش مستعمره به هم می‌ریزد. وظیفه سرهنگ گزارش فعالیت‌های بربرها و وضعیت امنیتی در مرز است. بازجویی‌های بی‌رحمانه او، رفتار زشت با بربرها و شکنجه یک زن بربر جوان بی‌پاسخ نمی‌ماند و..

02

جانی دپ

سیرو گرا که فیلم "آغوش مار" به کارگردانی او در 2015 نامزد اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد و سال پیش "پرندگان مهاجر" (آدم‌های همیشه مسافر) دیگر ساخته او نماینده کلمبیا در اسکار بود، درباره پروژه جدید خود گفته است: وقتی ما کار روی رمان جان ماکسول کوتسی را شروع کردیم، تصورم این بود که این داستان در یک دنیای دورافتاده و در دورانی دور اتفاق افتاده است. با ادامه کار، حس کردم آن زمان و مکان دور نزدیک‌تر و نزدیک‌تر شده است. حالا که کار ما تمام شده است، داستان به‌نوعی روایتی از دوران معاصر به نظر می‌رسد.

جمعه فیلم ایتالیایی "مافیا دیگر مانند سابق نیست" (The Mafia Is No Longer What It Used to Be) به کارگردانی فرانکو مارسکو فیلمساز اهل سیسیل نیز به‌عنوان دیگر رقیب جایزه شیر طلای این دوره جشنواره ونیز به نمایش درآمد.

03

"مافیا دیگر مانند سابق نیست"

این فیلم نگاهی گروتسک به پالرموِ دوران معاصر از منظر لتیتزیا باتایا عکاس معروف دارد که در دهه‌های 1970 و 1980 جنگ‌های مافیایی در پالرمو را به تصویر کشید.

در بخش خارج از مسابقه، مستند بریتانیایی "راجر واترز: ما + آن‌ها" (Roger Waters: Us + Them) به کارگردانی ‌شان اونز و راجر واترز روی پرده رفت.

04

"راجر واترز: ما + آن‌ها"

این فیلم روایتی از تور کنسرت‌های "ما + آن‌ها" مؤسس و عضو سابق گروه پینک فلوید است. آهنگ‌هایی از آلبوم‌های پینک فلوید و آلبوم آخر خود واترز به نام "این همان زندگی است که ما واقعاً می‌خواهیم؟" در "راجر واترز: ما + آن‌ها" اجرا می‌شود.

05

راجر واترز و ‌شان اونز

"تشییع جنازه رسمی" (State Funeral) به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا فیلمساز اوکراینی نیز جمعه در بخش خارج از مسابقه روی پرده رفت.

لوزنیتسا در این فیلم با استفاده از تصاویر آرشیوی که بیشتر آن پیش از این دیده نشده است، مراسم تدفین ژوزف استالین دیکتاتور شوروی سابق در مارس 1953 را به تصویر می‌کشد. انتشار خبر مرگ استالین در پنجم مارس 1953، کل اتحاد جماهیر شوروی را شوکه کرد. مراسم تدفین او با حضور ده‌ها هزار سوگوار برگزار شد.

06

"تشییع جنازه رسمی"

"تشییع جنازه رسمی" تمام ابعاد این مراسم را که روزنامه پراودا از آن به‌عنوان "خداحافظی بزرگ" یاد کرد به تصویر درمی‌آورد و تماشاگر را به شکلی بی‌سابقه با تجربه دراماتیک و ابزورد زندگی و مرگ تحت رژیم استالین سهیم می‌کند. "تشییع جنازه رسمی" تولید مشترک هلند و لیتوانی است.

"همه عشق دیوانه‌وار من" (Tutto il mio folle amore) تازه‌ترین ساخته گابریله سالواتورس فیلمساز ایتالیایی برنده اسکار نیز در بخش خارج از مسابقه روی پرده رفت.

این فیلم با الهام از کتابی نوشته فولویو ارواس نویسنده ایتالیایی ساخته شده و روایتی از داستان واقعی یک پدر و پسر - فرانکو و آندرا آنتونلو - است. وینسنت 16 ساله مبتلا به اوتیسم است. مادرش النا و ماریو شریک زندگی او از وینسنت مراقبت می‌کنند. او پدر واقعی‌اش ویلی را هیچ‌وقت ندیده است. یک شب ویلی ناگهان به دیدن پسری می‌رود که پیش از این هرگز ندیده بود و متوجه می‌شود این پسر کسی نیست که همیشه تصورش را می‌کرد و...

07

"همه عشق دیوانه‌وار من"

سالواتورس 69 ساله پیش از این نیز با دو فیلم "دندان‌ها" (2000) و "ایتالیا در یک روز" (2014) در جشنواره ونیز حضور داشت. او کارگردان فیلم "مدیترانه‌ای" است که در 1992 برنده اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد.  

در آخرین ساعات روز جمعه مستند بریتانیایی "هیچ‌وقت تنها یک رؤیا نبود: استنلی کوبریک و چشمان کاملاً بسته" (Never Just a Dream: Stanley Kubrick And Eyes Wide Shut) به کارگردانی مت ولز نیز در ونیز نمایش داده شد.

استنلی کوبریک چند دهه به دنبال راهی بود که داستان "چشمان کاملاً بسته" را به تصویر بکشد و در نهایت موفق هم شد، اما چند روز پیش از پایان کار از دنیا رفت. "هیچ‌وقت تنها یک رؤیا نبود: استنلی کوبریک و چشمان کاملاً بسته" یک مستند کوتاه است که در آن کسانی که کوبریک را خیلی خوب می‌شناختند، از ماجرای این پروژه و فصل آخر دوران کاری او می‌گویند. 

همزمان با نمایش "هیچ‌وقت تنها یک رؤیا نبود: استنلی کوبریک و چشمان کاملاً بسته" در لیدو فیلم "چشمان کاملاً بسته" (Eyes Wide Shut) کوبریک نیز نمایش داده شد. این فیلم تولید 1999 آمریکا و بریتانیاست و نیکول کیدمن، تام کروز و سیدنی پولاک در آن بازی می‌کنند.

08

صحرا کریمی و کتایون شهابی

روز جمعه همچنین "حوا، مریم، عایشه" (Hava, Maryam, Ayesha) نخستین فیلم بلند داستانی صحرا کریمی از افغانستان در بخش افق‌ها پخش شد. کریمی در این فیلم کلیشه‌های رایج در مورد افغانستان خصوصاً درباره زنان را به چالش می‌کشد و زندگی سه زن از سه قشر متفاوت جامعه در کابل امروز را به تصویر می‌کشد.

مریم افشار، حسیبا ابراهیمی و آروز آریاپور بازیگران اصلی "حوا، مریم، عایشه" به تهیه‌کنندگی کتایون شهابی تهیه‌کننده ایرانی هستند. فیلمبرداری در شهر و کوچه‌پس‌کوچه‌های کابل و در لوکیشن‌های واقعی با حضور بازیگران و نابازیگران افغانستانی انجام شد و تمام کارهای پس از تولید فیلم در ایران صورت گرفت.

هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز 28 اوت (6 شهریور) آغاز شد و شنبه 7 سپتامبر (16 شهریور) با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برندگان به کار خود پایان می‌دهد.

تریلر هنری "The Burnt Orange Heresy" به کارگردانی جوزپه کاپوتوندی با بازی کِلِیس بَنگ، الیزابت دبیکی، دانلد ساترلند و میک جگر فیلم اختتامیه جشنواره ونیز 2019 است. داستان این فیلم که تولید مشترک بریتانیا و ایتالیاست، درباره یک دلال بلندپرواز آثار هنری است که اجیر می‌شود تا یک اثر نقاشی نایاب را از یکی از مرموزترین نقاشان تاریخ بدزد، اما نقشه از کنترل می‌شود و...

جشنواره فیلم ونیز که قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیاست، در سال‌های اخیر به ویترینی برای نمایش فیلم‌های مطرح در فصل جوایز سینمایی در هالیوود تبدیل شده است. "جاذبه"، "بردمن"، "لا لا لند"، "سه بیلبورد بیرون ابینگ، میزوری"، "رسیدن"، "سوگلی"، "شکل آب" و "ستاره‌ای متولد می‌شود" جزو فیلم‌هایی هستند که در سال‌های اخیر در جشنواره ونیز روی پرده رفتند و بعداً در فصل جوایز سینمایی موفق ظاهر شدند.


علی افتخاری

جانی دپ راجر واترز در انتظار بربرها صحرا کریمی راجر واترز: ما+آنها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین