کد خبر: 39373 A

هایجک به سبک مهران مدیری/ "دورهمی" چگونه از تلویزیون کنار رفت؟/ ماجراهای حقوقی "شب‌نشینی"

هایجک به سبک مهران مدیری/ "دورهمی" چگونه از تلویزیون کنار رفت؟/ ماجراهای حقوقی "شب‌نشینی"

در حالیکه همه منتظر پخش فصل جدید دورهمی از تلویزیون بودند، مهران مدیری برنامه محبوبش در تلویزیون را با عنوانی جدید به شبکه نمایش خانگی برد، هرچند تهیه‌کننده برنامه می‌گوید از کجا معلوم است که "شب‌نشینی" به ‌سبک و سیاق "دورهمی" باشد...

ایران آرت: فهیمه آذرپناه در همشهری نوشت: برنامه دورهمی در 3 فصل از شبکه نسیم روی آنتن رفت؛ برنامه‌ای که توانست همچون "خندوانه" رامبد جوان مخاطبان ثابت خود را داشته باشد و با پایان فصل سوم آن، زمزمه‌های ساخت فصل چهارم آن نیز شنیده شد و همه منتظر بودند که بار دیگر این برنامه را از شبکه نسیم ببینند. اما خبر ساخت برنامه‌ای دیگر از تیم سازندگان "دورهمی" به نام "شب‌نشینی" بینندگان این تاک‌شو را مجاب کرد که از این پس باید این برنامه را در شبکه نمایش خانگی دنبال کنند. اما این سؤال وجود دارد که برنامه‌ "شب‌نشینی" که شبیه "دورهمی" است چطور از شبکه نمایش خانگی پخش خواهد شد و آیا صدا و سیما با توجه به برنامه "دورهمی" و طرح و ایده اولیه آن اجازه این کار را به مدیری می‌دهد یا سازمان قدرت مقابله نخواهد داشت؟ هر چند در این میان عوامل برنامه عنوان می‌کنند از کجا معلوم است که "شب‌نشینی" به ‌سبک و سیاق "دورهمی" باشد.

آغاز پرطرفدار

اواسط پاییز94 بود که برنامه "دورهمی" کارش را شروع کرد. مهران مدیری در تلویزیون جزو برندهایی محسوب می‌شود که همیشه و در هر حالتی مخاطب خود را دارد. شروع دورهمی با دکور عظیم ابتدا مانند اکثر برنامه‌های تلویزیونی تقلید به‌حساب می‌آمد و این بار تقلید از یک برنامه تاک‌شوی هندی اما نقد و نظر‌ها زیاد طول نکشید؛ چراکه مدیری توانست برنامه‌ای موفق را ادامه بدهد و فصل دوم و سوم آن آغاز شد. با پایان فصل سوم در سال97 بود که صحبت از ساخت فصل چهارم در سال‌جاری به میان آمد اما بنا به دلایلی ادامه برنامه منتفی شد. فصل چهارم قرار بود نوروز امسال روی آنتن برود و حتی در یک تک‌قسمتی که پخش شد، از دکور دورهمی نیز به نوعی رونمایی شد اما دیگر دورهمی در کار نبود.

از دورهمی تا شب‌نشینی

با منتفی شدن ساخت فصل چهارم "دورهمی" تیم سازنده و همراه مدیری "شب‌نشینی" را کلید زدند؛ برنامه‌ای مانند "دورهمی" که به‌نظر تنها دکور و نام برنامه تغییر کرده و به‌واقع همان برنامه‌ای است که در شبکه نسیم پخش می‌شد. تنها نکته‌ای که سازندگان درباره "شب‌نشینی" عنوان کردند این است که تماشاگران در این برنامه با مهمانان ویژه‌ و گفت‌وگوهای ویژه‌تری مواجه می‌شوند. به‌نظر تنها یک قسمت از "شب‌نشینی" ضبط شده و مهمانان آن نیز پیمان قاسم‌خانی و سامان احتشامی بودند. نویسندگی این برنامه را مانند "دورهمی" امیر وفایی برعهده دارد و مصطفی احمدی تهیه‌کننده آن است.

شب‌نشینی کی به خانه‌ها می‌آید؟

با این حال در برنامه کاری شلوغ مهران مدیری، فعلا خبری از "شب‌نشینی" نیست. از یک سو پخش سریال "هیولا" در شبکه نمایش خانگی و از سوی دیگر برگزاری کنسرت‌های مدیری باعث شده پخش سریال به تعویق بیفتد. حالا هم خبر رسیده که "شب‌نشینی" قرار است در فصل اول در 10قسمت توزیع شود و این روزها دیگر ضبط نمی‌شود. شاید دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد. شاید یکی از دلایل علاوه بر مشغله‌های مدیری، تلویزیون باشد و اینکه مشکلات حقوقی برای ساخت برنامه جلوی پای سازندگانش قرار داده است؛ سؤالی که نه مسئولان سازمان و نه سازندگان پاسخی به آن ندادند. تماسی با مصطفی احمدی، تهیه‌کننده برنامه داشتیم تا در این باره از او نیز بپرسیم هر چند یکی دیگر از عوامل برنامه پاسخ داد اما در واکنش به این سؤال عنوان کرد: "از کجا معلوم است که شب‌نشینی شبیه دورهمی باشد."

گریزان از سؤال، پشیمان از پاسخ 

اینکه آیا مهران مدیری حق دارد برنامه‌ای را که قبلا با هزینه سازمان تولید و روی آنتن برده بار دیگر با همان سبک و سیاق و تنها با تغییر نام به شبکه خانگی ببرد، از مسئولان سازمان پیگیر شدیم. یک پروسه یک هفته‌ای که مانند همیشه هیچ جوابی به آن داده نشد. انگار خود مسئولان سازمان برایشان هیچ‌چیز مهم نیست و یا اصلا جرأت پاسخگویی ندارند. هماهنگ کردن با مرتضی رنجبران، مدیر روابط عمومی سازمان و پاسکاری‌های معمول و اینکه چه می‌خواهید بدانید و بپرسید خودش پروسه‌ای 4روزه بود و در نهایت رسیدن به اداره کل مالکیت فکری و حقوق بین‌الملل صدا و سیما. بعد از چند روز تکرار سؤال برای مدیران و مسئول دفترها قرار شد با مسلم ملکی، سرپرست این اداره گفت‌وگویی داشته باشیم. با هماهنگی از سوی روابط عمومی تماس گرفته شد و در نهایت اینکه چه سؤالاتی دارید. اما باز هم تسلسل باطل آغاز شد، هماهنگی با مدیر روابط عمومی و درنهایت اگر توانستیم پاسخ می‌دهیم. 10روز فرصت کافی است و به‌نظر رسید گزارش نوشته شود شاید جواب از سوی مدیران سازمان بماند مانند همیشه برای بعدها ...

مهران مدیری دورهمی شب نشینی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین