کد خبر: 39038 A

امنیتی‌ها ممنوع می‌کنند، ما اجرا!/ ایران‌آرت از حواشی ممنوع‌التصویری‌های اخیر تلویزیون و واکنش غیرمودبانه یکی از مسوولان صداوسیما گزارش می‌دهد

امنیتی‌ها ممنوع می‌کنند، ما اجرا!/ ایران‌آرت از حواشی ممنوع‌التصویری‌های اخیر تلویزیون و واکنش غیرمودبانه یکی از مسوولان صداوسیما گزارش می‌دهد

"به زبان فارسی گفتم، اگر کسی متوجه نشده..." این لحن عصبی و غیر مودبانه مدیر صدا و سیما خطاب به افکار عمومی ست پس از آنکه پای نهاد‌های امنیتی و قانونی را وسط کشید!

ایران‌آرت، سیدمهدی یکه‌سادات: دی‌ماه سال گذشته بود که طی گزارشی در ایران‌آرت با تیتر «هالیوود، بانوانِ ممنوعه و لالیگا؛ سه‌گانه‌ی ایران‌آرت درباره تلویزیون ایران» درباره ممنوع‌التصویرها و ممنوع‌الصداهای صدا و سیما، پرسشی را مطرح کردیم و نوشتیم: «تا کنون پیش نیامده هیچ‌یک از چهره‌هایی که می‌شنویم در صداوسیما ممنوع‌التصویر یا ممنوع‌الصدا هستند، طی ابلاغی رسمی متوجه شوند که چنین بلایی سرشان آمده است. می‌بینید تو را به خدا! بازی عجیبی است؛

عده‌ای می‌دانند که جای‌شان در صداوسیما نیست اما این سازمان همیشه ادعا می‌کند که حضور کسی را در تلویزیون و رادیو ممنوع نکرده است.

مثلا این را همه می‌دانند که باران کوثری یا فاطمه معتمدآریا نمی‌توانند در برنامه‌ای تلویزیونی حضور یابند و حتی تیزر‌های تبلیغاتی فیلم‌ها با حضور آنها نمی‌تواند از شبکه‌های تلویزیونی پخش شود، اما کسی نمی‌داند واقعا چرا؟

البته که می‌شود حدس زد مواضع سیاسی و اجتماعی برخی از این چهره‌ها و به خصوص مواضع انتخاباتی‌شان خوشایند سران سازمان صدا و سیما نیست، اما چرا باید در قبال چنین مواجهاتی متوسل به حدس و گمان شد؟»

ما در واقع در آن گزارش خواسته بودیم اهالی جام جم، دست کم در اعلام چرایی ممنوعیت‌ها گشاده‌دستی کنند.

البته آن روز نوشتیم اهالی سازمان هیچ‌گاه ممنوعیت حضور یا پخش چهره و صدای کسی را رسما ابلاغ یا اعلام نمی‌کند، اما امروز آنها یک گام به پیش آمده‌اند و دست کم تلویحا اعمال این محدودیت‌ها پذیرفته‌اند، اما همچنان خبری از اعلام دلایل ممنوعیت‌ها نیست.

لابد می‌دانید که دایره این ممنوعیت‌ها اخیرا گسترده‌تر هم شده است؛ یعنی ما همان گزارش را می‌توانیم دوباره نقل کنیم چرا که فحوای آن به لطف جمود و ایستایی صدا و سیما، همچنان تر و تازه است! حتی مصادیق آن گزارش را که آن زمان به بهانه تازه‌ترین ممنوعیت ایجادشده برای پیمان معادی نوشته شده بود، حالا می‌توان پر و پیمان‌تر کرد. البته همه را تا حالا شنیده‌اید و در همین ایران‌آرت هم خوانده‌اید. با این حال مروری بکنیم و بازگردیم سر بحث‌مان.

 

سرعت تحولات در سازمان بالاست!

هنوز یک هفته هم از انتشار گزارش ایران‌آرت با تیتر «پنج روایت و چند نکته ایران‌آرت درباره عجیب‌ترین ساختمان این روزهای پایتخت» نمی‌گذرد که آن گزارش را نیز می‌توانیم با افزودن مصادیقی دیگر، تکمیل کنیم!

واقعا در راهروهای جام جم چه خبر است و کی قرار است آرامش بر این رسانه حاکم شود؟ پس از درزکردن خبر ممنوع‌التصویری مهناز افشار در تلویزیون که گفته شد پخش تیزرهای فیلم «قسم» با بازی او در صداوسیما ممنوع شده است، اتفاقی مشابه برای هانیه توسلی افتاد.

باز هم ماجرا از مجرای قانونی و طی ابلاغی رسمی اعلام نشد. این بار پیام نیکفرد (مدیر روابط عمومی شرکت سینمایی خانه فیلم و پخش‌کننده ایده اصلی) با اشاره به پخش نشدن تیزرهای این فیلم از صدا و سیما گفته بود وقتی تیزرهای فیلم «ایده اصلی» را به صدا و سیما ارائه کرده‌اند به آنها اعلام شده که باید بخش‌هایی که هانیه توسلی در آن حضور دارد، حذف شود.

سرعتِ درزکردن خبرهایی از این دست از صدا و سیما آنقدر بالاست که ما هراس داریم که نکند همین حالا که در حال نگارش این گزارش هستیم، موارد و خبرهای تازه‌ای آمده باشد و گزارش‌مان را بسوزاند!

 

فقط زن‌ها نیستند

یکی از واکنش‌ها به ماجرای ممنوع‌التصویری‌های تلویزیون، مربوط است به علی بحرینی که روزنامه‌نگار است. او البته در متنی که عصبی است و حتی طنزآلود هم به نظر می‌رسد نوشته: «حذف چهره ها و اسم بازیگران زن فیلم‌های سینمایی در تبلیغات تلویزیونی همچنان خبرساز می‌شود؛ فاطمه معتمدآریا، باران کوثری، مهناز افشار، سحر قریشی و حالا هانیه توسلی.

بهتر نیست صدا و سیما با انتشار یک آیین نامه با حال استفاده از تصویر، صدا و اسم تمام بازیگران زن را در تبلیغ فیلم های سینمایی ممنوع اعلام کند؟ فکر می‌کنم اگر چنین تصمیمی بگیرند یکی دو ماه جنجال به پا می‌شود و بعدش وضعیت برای همیشه عادی خواهد شد، باور کنید این جنجال کوتاه مدت بهتر از جنجال هایی است که طی دهه اخیر بارها بارها به خاطر برخورد با یکی یا چند خانم بازیگر، صدای اهالی سینما را درآورده است».

البته که چنین آیین‌نامه‌ای هیچ‌گاه صادر نخواهد شد، اما مساله این‌جاست که مشکل فقط زنان نیستند؛ مگر ممنوع‌التصویری حسین پاکدل، محمود شهریاری، امیرمهدی ژوله، پیمان معادی و... را فراموش کرده‌ایم؟

 

فارسی گفتم، نفهمیدید؟!

دیروز و با واکنش محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما درباره روند ممنوع‌التصویری افراد در این سازمان، برگ دیگری از ماجرا رو شد.

او با انتشار رشته توییتی در صفحه شخصی خود در این باره، در واقع نخستین چهره از سازمان بود که دست کم پذیرفت، این ممنوع‌التصویری‌ها صرفا در حد گفته‌ها نیست و رسما وجود دارد. اما ماجرا، بعد دیگری هم دارد؛ ابتدا اجازه بدهید این رشته توییت‌ها را کامل نقل کنیم:

«برای چندمین بار موجی راه افتاده که صدا و سیما فلانی و بهمانی رو ممنوع التصویر کرده؛ من هم برای چندمین بار عرض می‌کنم سازمان صدا و سیما هیچ کسی رو راساً ممنوع التصویر نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد.»

«طبق قانون نهاد‌های امنیتی و قانونی بر اساس تحقیقات و حدود اختیارات‌شان از سازمان صدا و سیما درخواست می‌کنند که فلانی و بهمانی روی آنتن نباشند و رسانه ملی هم اجرا می‌کند. باز به زبان فارسی گفتم اگر کسی متوجه نشده می‌توانم زبان گردانی هم انجام بدم.»

توضیح درباره ممنوع التصویری اشخاص در صداوسیما

توضیح درباره ممنوع التصویری اشخاص در صداوسیما

 

خلاف آن‌چه رنجبران گفته که برای چندمین بار می‌گوید سازمان کسی را ممنوع‌التصویر نکرده، این بی‌تردید اولین بار است که مسوولی از مسوولان صدا و سیما، اساسا پذیرفته است که قاعده‌ای تحت عنوان ممنوعیت برای برخی چهره‌ها وجود دارد. حالا بگذریم از این‌که او گفته، این ممنوعیت‌ها، دستور برخی نهادهای امنیتی است.

به لحن غیر مودبانه آقای مدیر روابط عمومی و البته مجری سابق هم دقت کنید: «به زبان فارسی گفتم، اگر کسی متوجه نشده...». تصور دوستان از مقوله روابط عمومی چیست؟ آیا این ادبیات و این لحن، شایسته مدیر روابط عمومی مهم‌ترین رسانه کشور است؟

سازمان صدا و سیما صدا و سیما هانیه توسلی مهناز افشار ممنوع التصویر محمدحسین رنجبران
نظرات خوانندگان
  • ناشناس
    پاسخ

    کار بسیار خوبی کردن امثال باران جون و مهناز خانم باعث شدن ما به روحانی رای بدیم

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین