کد خبر: 38652 A

واکنش اپرا وینفری به مرگ برنده نوبل ادبیات/ هیچ نویسنده‌ای بزرگتر از او نیست

واکنش اپرا وینفری به مرگ برنده نوبل ادبیات/ هیچ نویسنده‌ای بزرگتر از او نیست

به دنبال درگذشت تونی موریسون نویسنده شناخته شده ادبیات آمریکا، اپرا وینفری به این فقدان واکنش نشان داد.

ایران آرت: اپرا وینفری مجری و برنامه ساز مشهور تلویزیونی پس از درگذشت تونی موریسون اولین بانوی سیاهپوست که موفق به دریافت جایزه ادبی نوبل شد، گفت: نویسنده‌ای بزرگ‌تر از او نیست.

یک روز پس از انتشار خبر درگذشت تونی موریسون که در ۸۸ سالگی فوت شد، اپرا وینفری گفت می‌دانست مرگ او از راه می‌رسد و فکر می‌کرد باید برای آن آماده باشد.

وی ادامه داد: اما وقتی در عمل این اتفاق افتاد فهمیدم پذیرشش خیلی بدتر از تصور من بود.

وینفری درباره میراث و تاثیر او بر فرهنگ آفریقایی‌های آمریکا گفت: هیچ نویسنده‌ای بزرگ‌تر از او نیست.

وی افزود: او تجربه کتاب‌خوانی را برای من تغییر داد. این تغییر بیشتر از کتابخوانی بود، درباره درک بود؛ درک ریشه‌های عمیق زخم‌هایی که بر زندگی و فرهنگ آفریقایی‌های آمریکا در طی سال‌ها و سال ها اثر گذاشته و این که بتوانی به این زخم‌ها معنا ببخشی و این کار را از طریق زبان و ادبیات انجام بدهی.

وینفری یادآور شد: برای من هیچ نویسنده‌ای بزرگ‌تر از او نیست، هیچ کسی قادر نبوده است این همه تاثیرگذار باشد به ویژه بر زندگی من و فکر می‌کنم موریسون همین‌طور بر زندگی فرهنگی آفریقایی‌های آمریکا نیز تاثیر زیادی گذاشته است. برای من هیچ کسی بیشتر از او موفق نبود.

به گزارش مهر به نقل از ورایتی، وینفری پس از درگذشت خانم موریسون در پستی که در اینستاگرام منتشر کرد به او ادای احترام کرد. وی از دوستان قدیمی این نویسنده برجسته بود و به اقتباس سینمایی از رمان «محبوب» وی نیز کمک کرد. وینفری در عین حال بازیگر و تهیه‌کننده این فیلم در سال ۱۹۹۸ هم بود.

وی همچنین در مستندی که اخیرا از زندگی این نویسنده تهیه شده حضور یافت و رمان «ترانه سولومون» او را برای کلوپ کتاب‌خوانی‌اش در سال ۱۹۹۶ انتخاب کرد.

3200476

وینفری با انتشار عکسی از موریسون و خودش، در اینستاگرام نوشت: در آغاز کلمه بود. تونی موریسون کلمات را گرفت و آنها را ترانه کرد ... «ترانه سولومون»، «از سولا»، «محبوب»، «رحمت»، «عشق بهشتی» و ... او وجدان ما بود. بیننده ما و حقیقت گوی ما. او جادوگری با زبان بود، کسی که قدرت کلمات را می‌شناخت. از آنها برای تغییر ما استفاده می‌کرد، برای آموزش ما تا کمک کند با عمیق‌ترین زخم‌ها دست و پنجه نرم کنیم و سعی کنیم آنها را درک کنیم. هر بار که کارهای او را می‌خوانم و با دیگران به اشتراک می‌گذارم، برایم هیجان‌انگیز و دلگرم کننده است. این تصویر از اولین حضور او در «اپرا شو» است. او بزرگ‌ترین در میان نویسندگان بود و کلماتش طولانی مدت حکومت خواهند کرد.

 

تلویزیون مجری مجری تلویزیون اپر وینفری
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین