کد خبر: 38459 A

تقدیر از هنرمندان به خاطر همراهی با هلال احمر/ مرجانه گلچین و حمید هیراد: ما هستیم

تقدیر از هنرمندان به خاطر همراهی با هلال احمر/ مرجانه گلچین و حمید هیراد: ما هستیم

مرجانه گلچین می‌گوید: در زمان وقاع بلایا و حوادث طبیعی، ما هنرمندان می‌توانیم پل ارتباطی دوستانه‌ای باشیم بین دستگاه‌های کمک‌رسان و مردم.

ایران آرت: برگزاری جلسه تقدیر از هنرمندان در زمینه کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان سیل، زلزله یا حوادث طبیعی باعث شده که هنرمندان از نهادهای کمک‌رسانی مثل هلال‌احمر بخواهند از پتانسیل آنان برای فرهنگ‌سازی به درستی استفاده شود. 

مرجانه گلچین یکی از همین هنرمندان است که در روزهای گذشته در مراسم تقدیر از جامعه فرهنگی و هنری کشور در ساختمان صلح هلال‌احمر حضور داشت و حالا به روزنامه شهروند می‌گوید که سازمان هلال‌احمر به دلیل تخصص و آگاهی که در زمینه کمک‌رسانی دارد، می‌تواند از هنرمندان برای فرهنگ‌سازی و آموزش استفاده کند تا از طریق صفحات مجازی آموزش‌های دوستانه‌ای با مردم داشته باشیم.

هنرمندان باید بدانند چطور کمک کنند

به گزارش شهروند، راه و رسم زندگی هنرمندان و سلبریتی‌ها نه فقط در ایران بلکه در تمام دنیا برای مردم جالب است و همین جذابیت‌ها همیشه آموزش و فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم از طریق آنان را راحت‌تر کرده است. اگرچه گاهی انتشار عجولانه برخی تصاویر از طریق آنان یا مثلا ورود فردی در پروسه کمک‌رسانی نه‌تنها کمکی به بهبود شرایط نکرده بلکه حتی کار را سخت‌تر کرده است و دقیقا همین‌جاست که دستگاه‌های مسئول باید قدم‌هایی برای بالابردن آگاهی هنرمندان بردارد.

مرجان گلچین دقیقا بر همین اساس از هلال‌احمر می‌خواهد که در این زمینه هنرمندان را سازماندهی کند: "علاج درد قبل از وقوع حادثه است اما در ایران وقتی گرفتار می‌شویم، دریاچه‌ها خشک و جنگل‌ها نابود می‌شوند و به فکر آلودگی هوا و نبود آب می‌افتیم." او معتقد است که اگر قرار بر همکاری هنرمندان و سلبریتی‌ها با سازمان‌های حمایتی باشد، باید به آنها آموزش‌های لازم داده شود: "من به‌عنوان یک هنرمند اگر بخواهم کمک کنم، باید بدانم چطور وارد عمل شوم که موثر باشم و دست‌وپاگیر نباشم. بنابراین تعامل و همکاری قبل از وقوع حادثه باید ایجاد شود. خوشبختانه به دلیل اعتماد و لطفی که مردم به هنرمندان و ورزشکاران دارند، ما می‌توانیم پل ارتباطی دوستانه‌ای باشیم بین دستگاه‌های کمک‌رسان و مردم. همین حالا هم برخی آموزش‌ها در حوزه محیط‌زیست یا حمایت از حقوق حیوانات از طریق هنرمندان به صورت خودجوش انجام می‌شود اما بهتر است این کمک‌ها  را با آگاهی کامل انجام دهند و این آگاهی حتما از طریق کسانی که در این زمینه آموزش‌‌های لازم را دیده‌اند، به هنرمندان منتقل خواهد شد."

در میان دستگاه‌های کمک‌رسان این عقیده وجود دارد که سیر کمک‌های مردم در سیل اخیر نسبت به زلزله کرمانشاه سازماندهی‌شده‌تر بود و حتی آن را در میان آمار‌های مقایسه‌ای کمک‌های نقدی و غیرنقدی هم گفته‌اند. البته از نظر این بازیگر کهنه‌کار سینما و تلویزیون ایران هم این اتفاق پیش آمده است: "منطقا در سیل امسال، سازماندهی‌تر عمل شد اما معتقدم همچنان آموزش در زمینه امدادرسانی کم است، درصورتی که از طریق مدارس، سرای محلات، صداوسیما آگاهی مردم بیشتر خواهد شد، می‌شود به مردم آموزش داد. سازمان هلال‌احمر هم می‌تواند برنامه‌های آموزشی در این زمینه تهیه کند و حتی از وجود هنرمندان، به‌عنوان مجری برای انتقال مفاهیم آموزشی استفاده کند."

وای از آن روزی که تهران زلزله بیاید

در سال‌های گذشته از کارشناسان حوزه زلزله‌شناسی گرفته تا مسئولان شهری و دولتی بارها نسبت به زلزله احتمالی تهران و ابعاد گسترده‌ آن هشدار داد‌ه‌اند اما هیچ‌وقت هشدارها به یک حرکت جمعی تبدیل نشد و بعد از مدتی همه چیز به دست فراموشی سپرده شد. مرجان گلچین هم مثل همه ما نگران این رویه و عواقب زلزله‌ احتمالی است: "زلزله در تهران به مصیبت بسیار بزرگی و یک فاجعه تاریخی تبدیل خواهد شد اما خیلی ساده از کنار آن عبور می‌کنیم. متاسفانه در این سال‌ها در مکان‌هایی که نباید ساخت‌وساز انجام می‌شد، حتی برج هم ساختند. بنابراین باید اطلاع‌رسانی و آموزش در مدارس و به شهروندان را از یک جایی شروع کنیم، درحالی ‌که دور هم جمع می‌شویم، حرف‌ می‌زنیم، چای می‌نوشیم و همه چیز می‌رود برای فاجعه بعدی."

هنگام سیل به مناطق نرفتم تا مشکل ایجاد نشود

حمید هیراد یکی دیگر از هنرمندانی است که در مراسم تقدیر حضور داشت و حالا درباره گزارش عملکرد و صحبت‌های رد‌و‌بدل‌شده در این برنامه به "شهروند" توضیحاتی دارد: "در مقام صحبت‌‌کردن همیشه موضوعات زیادی گفته می‌شود ولی وقتی به عمل می‌رسد، خیلی اتفاقات نمی‌افتد و من امیدوارم حرف‌هایی که زده شد، در حوزه کمک‌رسانی به عمل برسد."

او می‌گوید، طبق آن چیزی که بیشتر در صفحات مجازی و رسانه‌ها در ماجرای سیل دیدم، پررنگ‌بودن کمک‌های جمعیت هلال‌احمر و ارتش و سپاه و بقیه ارگان‌های حمایتی بود: "امیدوارم همیشه این‌طور باشد و ما هنرمندان هم بتوانیم گوشه کوچکی از کار را بگیریم. البته در زمان سیل حتی مراجعه حضوری به مناطق نداشتم و ترجیح دادم که از دور کمک کنم، چون گاهی مراجعه حضوری برای کمک‌رسانی ایجاد مشکل می‌کند. آدم‌های بزرگ دنیا هم نسبت به دولت و حاکمیت خود برای کمک اقدام می‌کنند. اعتمادسازی مردم به این ارگان‌ها وظیفه ماست و یکی از راه‌های آن این است که به جای کمک‌های شخصی، همه چیز را به نهادهای مسئول بسپاریم." او البته هنوز جزو جمعیت داوطلب نشده است ولی می‌گوید که صحبت‌هایی شده تا مقدمات آن فراهم شود.

 

زلزله هلال احمر مرجانه گلچین حمید هیراد
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین