کد خبر: 37610 A

کاهش فروش سینماهای آمریکا و انگلستان / ظهور کمپانی‌های نوظهور نتفلیکس، آمازون و اپل چالش بزرگ سینماها

کاهش فروش سینماهای آمریکا و انگلستان / ظهور کمپانی‌های نوظهور نتفلیکس، آمازون و اپل چالش بزرگ سینماها

انجمن سینماداران انگلستان در تحلیلی با مقایسه آمار مجموعه درآمد فیلم‌های پرفروش 6 ماهه نخست سال 2019 میلادی نسبت به میزان فروش فیلم‌ها در همین دوره در سال گذشته اعلام کرده است که این میزان 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 ایران‌آرت: نشریه گاردین اعلام کرد، آمار نشان می‌دهد که سینماروها در 6 ماهه نخست امسال تقریبا 19 میلیارد دلار برای تماشای فیلم‌ها هزینه کرده‌اند؛ این در حالی است که در همین دوره در سال 2018 بالغ بر 20 میلیارد دلار بوده است که از بی‌نتیجه بودن طرح انتخاب فیلم‌ها حکایت دارد.

تحلیل‌گران بر این باور هستند که سینماروها از طرح‌های انتخابی و امتیازدار برخی فیلم‌های اکران شده ناراضی هستند و انتخاب آثاری چون «مردان سیاه‌پوش: بین‌الملل»، «گودزیلا: سلطان هیولاها»، «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان» و «فیلم لگو 2: قسمت دوم» انتظارات هواداران هنر هفتم در هالیوود را برآورده نکرده است.

تحقیقات نشان می‌دهد کاهش فروش فیلم‌ها در انگلستان، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای صنعت سینما، نیز وضعیتی مشابه اما کمی بدتر دارد؛ در این کشور میزان فروش بلیت سینماها در 6 ماه نخست سال میلادی با 9/4 درصد کاهش به سقف حدود 5/6 میلیارد دلار رسیده است. در عین حال نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که در آمریکا تعداد بلیت‌های فروخته شده نیز با 8 درصد کاهش حدود 623 میلیون بوده است.

این درحالی است که دست‌اندرکاران صنعت سینمای هالیوود امیدوار هستند به یمن اکران پیش از موعد فیلم‌هایی چون «پلنگ سیاه» و «انتقام‌جویان: نبرد بی‌پایان» در روزهای پایانی 6 ماه نخست سال 2019 میلادی حداقل رکورد مدت مشابه سال گذشته را حفظ کنند.

با این وجود «فلیپ کلپ»، مدیر اجرایی انجمن سینماهای انگلستان گفته است: «باید بیاد داشته باشیم که سال 2018 را با فیلم‌های خوبی آغاز کردیم و آثار سینمایی چون «جنگ ستارگان: آخرین جدای» و «بزرگ‌ترین شومن» هم‌چنان بازده خوبی دارند.» وی می‌افزاید: امسال شروع خوبی نداشتیم و باید اعتراف کنیم که در سه ماه نخست سال به طور خاص نتایج آن‌گونه که انتظار داشتیم محقق نشد.

کارشناسان هنر هفتم یکی دیگر از چالش‌های روبروی صنعت سینما را در رقابت با شرکت‌های نوظهور و پرقدرت سینما چون آمازون و نتفلیکس می‌دانند که به زودی کمپانی‌های دیزنی و اپل نیز به آن‌ها افزوده خواهند شد. در عین حال سینماها ناچار هستند با تولیدات شبکه‌های تلویزیونی مانند HBO که آثار پربیننده‌ای چون «بازی تاج و تخت» را ارائه کرده است رقابت کنند.

با تمام این تفاسیر «کلپ» امیدوارانه معتقد است به دلیل نزدیکی اکران فیلم‌هایی چون «انتقام‌جویان: پایان بازی» نشانه‌های خوبی برای سینماها انتظار می‌رود. اگر چه تحلیل‌گران بر این باور هستند که کاهش آمار فروش به ویژه در آمریکا به این دلیل است ارزیابی‌های دست‌اندرکاران صنعت سینما «ابلهانه» بوده است.

«میشل پاچر»، از تحلیل‌گران موسسه آماری «ودباش» آمریکا دراین‌باره می‌گوید: سرمایه‌گذاران تمامی تمرکز خود را بر روی یک مشت عناوین ناامیدکننده گذاشته‌اند به همین دلیل سینماروها علاقه خود را به تجربه دیدن فیلم در سینما از دست داده‌اند.

«کلپ» با وجود کاهش فروش سینماها در 6 ماه نخست، امیدواری می‌گوید: در نیمه دوم سال با وجود اکران فیلم‌هایی چون «جنگ ستارگان: اسکای‌واکر به‌پا می‌خیزد»، «جوکر»، «شیر شاه»، این شانس وجود دارد که گرچه نتوانیم از رکورد فروش سال گذشته عبور کنیم اما حداقل شاید بتوانیم وضعیت را ثابت نگه داریم.

 

 

 

 

 

 

لگو مردان سیاه پوش چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: دنیای پنهان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین