کد خبر: 37315 A

رمانی که پس از پخش سریال پرفروش شد

رمانی که پس از پخش سریال پرفروش شد

کارشناسان بازار کتاب علت افزایش مخاطبان کتاب "سرگذشت ندیمه" را پخش مجموعه تلویزیونی اقتباس‌شده از این داستان می‌دانند.

ایران آرت: پخش سریال سرگذشت ندیمه باعث افزایش میزان فروش مجموعه رمانی به همین نام، اثر مارگارت آتوود شده است. گاردین گزارش داده، درحالی‌که فروش کتاب‌های رمان در سال2018 در بازار‌های کتاب انگلیسی‌زبان 3درصد کمتر از سال2017 میلادی بوده، اما اثر آتوود از این قاعده مستثنی است. فروش این رمان در 2سال اخیر با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است. کارشناسان بازار کتاب علت افزایش مخاطبان این کتاب را پخش مجموعه تلویزیونی اقتباس‌شده از این داستان می‌دانند. اقبال عمومی از نسخه تلویزیونی سرگذشت ندیمه باعث شده تا مردم راهی کتابفروشی‌ها شوند و نسخه چاپی‌ سریال محبوبشان را با خود به خانه ببرند.

مرگ یا احیای رمان

به گزارش همشهری، حدود یک‌قرن است که زمزمه‌های مرگ رمان به گوش می‌رسد. در سال2018 میزان فروش کتاب‌های رمان به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است. با این حال بسیاری از اهالی دنیای کتاب فرضیه مرگ رمان‌ که در سال‌های اخیر بسیار پررنگ شده را رد کرده‌اند. اما پدیده‌های فراوانی به ناگاه ظهور می‌کنند که نظریه مرگ رمان را نقض می‌کنند. با انتشار رمان جدید مارگارت آتوود "شواهد" 

(Testaments) که دنباله رمان سرگذشت ندیمه است و کتاب جدید فیلیپ پولمان تحت عنوان "سه‌گانه عناصر سیاه"، انتظار می‌رود بازار رمان در سال2019 تکانی بخورد و دوباره روندی از افزایش فروش رمان‌ها را شاهد باشیم. البته این خود به‌دلیل آن است که قرار است از این آثار اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی ساخته شود.

انجمن کتاب سال ناشران که مرجع اصلی ارائه‌دهنده آمارهای مرتبط با بازار فروش کتاب و نشریات در بریتانیاست درباره فروش رمان در سال، آمار جالبی ارائه داده است: درحالی‌که در هفته جاری میزان فروش رمان در نسخه چاپی و فرم فیزیکی 7درصد کاهش داشته، کتاب‌های دیجیتال 7درصد افزایش فروش داشته‌اند که بر این اساس می‌توان گفت در مجموع کتاب‌های رمان در سال2018 با کاهش فروش 3درصدی مواجه بوده‌اند. در مقابل کتاب‌های غیررمان در سال2018 هم در نسخه‌های چاپی و هم دیجیتال با افزایش 10درصدی مواجه شده‌اند. فروش کتاب‌های غیررمان در واقع در 5سال اخیر در مجموع 30درصد رشد داشته است.

دلایل کاهش فروش رمان‌ها

استیفن لوتینگا، مدیر اجرایی انجمن کتاب سال ناشران درباره دلایل کاهش فروش رمان‌ها در سطح جهان و بریتانیا می‌گوید: از سال2014 تا به امروز میزان فروش کتاب‌های رمان 4درصد کاهش داشته است. با وجود اینکه در میان کتاب‌هایی که انتشاراتی‌ها چاپ می‌کنند رمان‌ها به‌دلیل آنکه بهترین نوع کتاب‌ها برای پر کردن اوقات فراغت هستند، با اقبال بیشتری در میان مخاطبان عامه‌پسند روبه‌رو هستند، اما به‌نظر می‌رسد به‌دلیل افزایش تولیدات شبکه‌های اینترنتی سازنده فیلم و سریال نظیر نتفلیکس، گسترش استفاده از بازی‌های کامپیوتری یا توسعه شبکه‌های اجتماعی امروزه اقبال مخاطبان به کتاب‌های رمان کاهش یافته باشد.

با این حال مدیر اجرایی انجمن کتاب سال ناشران بر این باور است که نتفلیکس در حال از بین بردن رمان نیست، بلکه ما شاهد آن هستیم که بازی تاج و تخت و سرگذشت ندیمه از رمان‌های دارای مضمون داستانی قوی اقتباس شده‌اند و تبدیل به سریال‌های بسیار پرفروش تلویزیونی شده‌اند. در سال‌جاری نیز ما شاهد ساخت اقتباس تلویزیونی رمان عناصر سیاه توسط بی‌بی‌سی و اچ‌بی‌او خواهیم بود که این خود در ادامه می‌تواند در افزایش میزان فروش رمان عناصر سیاه اثر فیلیپ پولمان تأثیر بگذارد. همانگونه که انتظار می‌رود در سال‌جاری ساخت اقتباسی از رمان شواهد که دنباله سرگذشت ندیمه است نیز بتواند بر بازار فروش رمان تأثیر‌گذار باشد.

 

رمان فیلیپ پولمن رمان نویس سرگذشت ندیمه مارگارت آتوود فیلیپ پولمان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین