کد خبر: 36894 A

"کفرناحوم" موفق‌ترین فیلم تاریخ سینمای عرب

"کفرناحوم" موفق‌ترین فیلم تاریخ سینمای عرب

"کفرناحوم" ساخته نادین لبکی عنوان موفق‌ترین فیلم تمام تاریخ دنیای عرب را ازآن خود کرد.

ایران آرت: درام نامزد اسکاری "نادین لبکی" کارگردان لبنانی با عنوان "کفرناحوم" تمام رکوردهای سینمای عرب را جابجا کرد که بیشتر مدیون مارکت سینمای چین است. 

در حالی که این دور از رویداد سینمایی کن برای سینمای کشورهای عربی ناامیدکننده بود اما معدود آثاری از همین منطقه در رقابت‌ها و رویدادهایی مهم به موفقیت‌هایی چشمگیر دست یافتند که همین موفقیت باید دلیلی برای خرسندی صنعت سینمای عرب باشد.

"کفرناحوم" ساخته "نادین لبکی" کارگردان زن لبنانی با نامزدی اسکار و نیز دریافت جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کن ۲۰۱۸ عنوان موفق‌ترین فیلم تمام تاریخ دنیای عرب را ازآن خود کرده است.

پس از اکران آغازین در ۲۹ آوریل، "کفرناحوم" که داستان نوجوانی ۱۲ ساله است که از دست خانواده‌اش می‌گریزد، در گیشه سینمای کشور چین خوش درخشید.

با وجود فروش گیشه خانگی یک میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری این فیلم که با اکرانی محدود توسط کمپانی سونی انجام گرفت و آمار ناامیدکننده از دیگر مارکت‌های شاخصی همچون فرانسه با ۶۳۵ هزار دلار و بریتانیا با ۱۸۴ هزار دلار، اما اتفاق خوب برای این فیلم در چین رخ داد. به دنبال اکران موفق این فیلم در این کشور تنها در آخر هفته اکران اول خود در این کشور ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروش داشت که این موفقیت مرهون راهکار رندانه کمپانی "راود پیکچرز" برای زمان و نوع اکران "کفرناحوم" در چین بود.

تا موعد جشنواره کن و موفقیت این فیلم در این رویدادمهم سینمای جهان، فروش کلی فیلم به رقم ۴۰ میلیون دلار رسیده بود و حالا این رقم به ۵۴ میلیون دلار رسیده است و حتی از فیلم "شَزَم"، "دامبو" و به تازگی از "علاءالدین" هم بالاتر ایستاده است.

DdzDXLZVMAAz5C4

به گزارش فارس به نقل از هالیوود ریپورتر، ویژگی‌های قابل توجه فیلم کفرناحوم تمام رکوردهای سینمای عرب را شکسته است. نادین لبکی کارگردان این فیلم موفق، در سال ۲۰۰۷ با اولین فیلم بلند خود "کارامل" که آن هم تا پیش از این، بزرگ‌ترین فیلم موفق سینمای عرب بود، در زمان خود ۱۴ میلیون دلار فروش داشت. مقام دوم در دست "حیفا المنصور" کارگردان سعودی بود که ۶ میلیون دلار برای فیلم "وجده" کسب کرده بود. مقام سوم هم با فروش ۴ میلیون دلاری به فیلم "بهشت" تعلق داشت که به کارگردانی "هانی ابو اسعد" ساخته شده بود. این فیلم نیز نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم زبان خارجی را در کارنامه خود دارد.

مهم‌ترین وجه موفقیت فیلم "کفرناحوم" به حضور و خوب دیده شدن این فیلم در مارکت چین برمی‌گردد که به عنوان پدیده‌ای بالقوه از دنیای عرب معرفی شده است و در این مارکت در حال توسعه و غیرقابل پیش بینی، با استقبال مخاطبین این کشور پرجمعیت مواجه شده است.

محمد حفظی تهیه‌کننده معروف مصری و مدیر فستیوال فیلم قاهره در مورد مارکت سینمایی کشور چین می‌گوید: اکران فیلم‌های منطقه ما در کشور چین، اولویت و آمال و آرزوی هر فیلمسازی است، چراکه برای ما بسیار تعیین‌کننده است. موضوع فیلمی چون "کفرناحوم" مساله فقر است و می‌توان آن را به هرجای این کره خاکی تعمیم داد؛ از این رو اینچنین مضامینی با استقبال مواجه می‌شوند.

البته برخی از تهیه‌کنندگان اهل خاورمیانه تمام موفقیت گیشه‌ای فیلم "کفرناحوم" را مدیون مارکت چین نمی‌دانند و سهم عمده آن را مربوط به شخص خود "نادین لبکی" کارگردان فیلم و بخشی از آن را هم به اعتبار نامزدی این فیلم برای جایزه اسکار  می‌دانند.

با این وجود چین در سال‌های اخیر در راستای ارتقاء جایگاه تجاری خود در جهان، به سرعت در حال گسترش تمام حوزه‌های سینمایی خود بوده و سالانه چند صد سالن سینما به سالن‌های خود می‌افزاید و همچنین در بخش تولید محتوای سینمایی سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده است.

 

فیلم سینمایی نادین لبکی کفر ناحوم کارگردان زن سینمای عرب
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین