کد خبر: 36542 A

فیلم جدید سوفی ترنر سلاخی شد

فیلم جدید سوفی ترنر سلاخی شد

"ققنوس سیاه" در حالی بدترین افتتاحیه گیشه "مردان ایکس" را به نام خود زد که منتقدان هم این فیلم را سلاخی کردند.

ایران آرت: اولین موج از نقدهای فیلم "اکس-من: ققنوس تاریکی" (X-Men: Dark Phoenix) از راه رسیدند و اغلب جز نکوهش فیلم مأموریتی نداشتند. در این فیلم که احتمالاً آخرین قسمت از چندگانه‌ی "اکس-من" است، سوفی ترنر ستاره‌ی "بازی تاج‌وتخت" در نقش "جین گری" یا "ققنوس" ظاهر شده، مایکل فاسبندر در نقش "مگنتو"، جیمز مک‌آوو" در نقش "چارلز اگزاویه"، جنیفر لارنس در نقش "میستیک"، نیکلاس هولت در نقش "بیست" و تای شرایدن در نقش "سایکلوپس". جسیکا چستین نیز در نقشی مرموز بازی کرده و سعی دارد از نیروهای افسارگسیخته‌ی گری به منظور رسیدن به اهداف شوم خود استفاده کند.

تا این لحظه فیلم "ققنوس تاریکی" از مجموع ۵۲ نقد ثبت شده در "راتن تومیتوز" امتیاز ۱۷ درصد دریافت کرده تا این عنوان در میان مجموعه فیلم‌های "اکس-من" که معمولاً نمرات بالایی کسب می‌کردند، دارای بدترین امتیاز شود. فیلم "ققنوس تاریکی" در حال حاضر امتیازی تا ۳۰ درصد  کمتر از "اکس-من: آپوکالیپس" و ۴۰ درصد کمتر از "آخرین ایستادگی" دریافت کرده و این درحالی است که آن دو فیلم بدترین عناوین چندگانه به شمار می‌آمدند.

"جفری مک‌ناب" منتقد "ایندیپندنت" به فیلم امتیاز دو ستاره می‌دهد و معتقد است که اثر "فاقد هرگونه عمق عاطفی" است. او می‌گوید: "فیلمسازان بیشتر نگران ظواهر بوده‌اند تا واکاوی احساسات درونی‌شان. این مسئله موجب می‌شود روایت به شدت یکنواخت شود."

"پیتر بردشا" منتقد "گاردین" نیز دو ستاره به فیلم می‌دهد و می‌نویسد: "اثر در ابتدا مرز شکل دادن پلات پیش می‌رود اما بعد تا قهقرای ضیافت گرافیک‌های کامپیوتری بی‌اثر به عقب بازمی‌گردد." او در ادامه می‌گوید: "جالب‌توجه‌ترین جنبه‌ی این فیلم شخصیت اگزاویه با بازی "جیمز مک‌آووی" است. او کاراکتری مبهم‌تر، زمینی‌تر و تودارتر است و البته بیشتر می‌نوشد. برای اولین بار، ما درمی‌یابیم آنچنان که تصور می‌کردیم ایدئالیست نیست. "ریون" از خودخواهی و بی‌پروایی اگزاویه که جان شاگردانش را برای موفقیت خود فدا می‌کند به خشم می‌آید."

dark-phoenix-1-1024x546

به گزارش سی نما، نقد "ورایتی" کمی مثبت‌تر است و در آن از نمایش "جیمز مک‌آووی" تحسین شده: "شخصیت پرفسور اکس لایق تمام اتهاماتی است که "ریوین" با بازی "جنیفر لارنس" به او می‌زند. با این حال، چیزی که در دفاع از خود می‌گوید نیز حقیقت دارد: او سخت در تلاش است تا از اعتبار "اکس-من" محافظت کند و اجازه ندهد نامشان بار دیگر در دنیا لکه‌دار شود. اتفاقی که در کودکی برای "جین" پیش آمده ظالمانه است، اما شاید ضروری بوده باشد. مک‌آووی با زیرکی خود در هر دو مورد همدردی ما را برمی‌‌انگیزد. "سوفی ترنر" که باید ما "جین" را به عنوان یک ابرقهرمان به ما بقبولاند به این علت که شخصیتی نابودگر است نیز به همین ترتیب عمل می‌کند. لذت "ققنوس تاریکی" در تماشای سربرآوردن او از دل خاکستر است."

"ایان سندول" منتقد "دیجیتال اسپای" می‌نویسد: "تأخیر در اکران "ققنوس تاریکی" به زیان فیلم تمام شده است. از آنجا که پایانی برای چندگانه‌ی "اکس-من" به شمار می‌آید، ناگزیر با "انتقام‌جویان: دست آخر" مقایسه می‌شود و یک سوم پایانی آن رونوشتی دقیق از "کاپیتان مارول" است. این مسئله فیلم را در وضعیتی دشوار اثری قرار می‌دهد که خوش ساخت است اما بیش از حد به دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی شلوغ شباهت دارد."

"هالیوود ریپورتر" هم فیلم را با "انتقام‌جویان" مقایسه می‌کند و می‌نویسد:‌ "در قیاس با فرجام‌ دیگر چندگانه‌های بزرگ، این یکی به وضوح فیلمی سطح پایین‌تر به نظر می‌رسد. شخصیت‌های اصلی "اکس-من" در قسمت‌های پیشین در اینجا به کاری نمی‌آیند، و اگرچه شرایط سخت "جین" به قدر کافی دراماتیک هست، و با اعمال شخصیت‌های زن دیگر در هم تنیده شده، اما لحظاتی که باید ناب و به شدت تأثیرگذار می‌بودند،‌ در عوض بی‌هیجان از آب درآمده‌اند. این فیلم به هیچ وجه پایانی رضایت‌بخش و برازنده برای ماجراجوی‌هایی که از دو دهه قبل آغاز شدند و حدود ۳۰ ساعت به طول انجامیدند نیست."

dark-phoenix-12

"انجی هان" منتقد "مشبل" می‌نویسد: "نه ساوندترک خاطره‌انگیزی در فیلم وجود دارد، نه سکانس‌های اکشن هیجان‌انگیزی، و نه حتی طنزی قابل تشخیص. "ققنوس تاریکی" آزاردهنده و یا بدترکیب نیست، اما لذتی را هم به همراه نمی‌آورد. به شکلی ربات-گونه وجود پیدا کرده و داستانی را بازگو می‌کند، بی‌آنکه توضیح دهد چه حرفی برای گفتن دارد."

"ایان فریر" منتقد "امپایر" معتقد است: ""ققنوس تاریکی" از "آخرین ایستادگی" و "آپوکالیپس" بهتر است اما هرگز به سطح "اکس ۲" (X2) نمی‌رسد و وقتی کامیاب می‌شود که قهرمانانش در کانون توجه قرار بگیرند. اگر این پایان چندگانه باشد، وداعی قدرتمندانه است و نه تماشایی."

"اینترتینمنت ویکلی" می‌نویسد: ""ققنوس تاریکی"‌ پس از دوازده فیلم در چندگانه‌ای که نزدیک به دو دهه‌ از آغازش می‌گذرد، از خاکستر فیلم احمقانه‌ی "اکس-من: آپوکالیپس" برمی‌خیزد – دقیقاً به پرنده‌ای آزاد تبدیل نمی‌شود اما شرایطی بهتر از گذشته پیدا می‌کند."

"دیوید ارلیک" منتقد "ایندی‌وایر"‌ می‌نویسد: ""ققنوس تاریکی" اولین رویداد سینمایی توخالی تاریخ این چندگانه نیست، اما این عنوان با سایرین تفاوتی دارد – این فیلم طوفان کاملی از پوچی و بیهودگی است."‌ او معتقد است: "اگر "ققنوس تاریکی" نامرغوب‌ترین بلاک‌باستر سینمایی قرن ۲۱ به نظر می‌رسد به این علت نیست که بدترین فیلم در گونه‌ی خود است – حتی بدترین قسمت چندگانه هم نیست – بلکه علت فقدان دلیل برای وجود این فیلم پرخرج و ۲۰۰ میلیون دلاری است."

انتقادها از "ققنوس سیاه" در حالی است که این فیلم در گیشه نیز ناموفق عمل کرده و در روز اول نمایش فقط ۱۴ میلیون دلار از گیشه به دست آورد. این فیلم احتمالا در پایان تعطیلات آخر هفته به رقم فروش ۳۴ میلیون دلار می‌رسد که بدترین افتتاحیه برای یک فیلم این مجموعه است.

بازی تاج و تخت سوفی ترنر مردان ایکس مردان ایکس: ققنوس سیاه ققنوس سیاه
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین