کد خبر: 36343 A

5 فیلم‌ خوب جشنواره کن که جایزه نگرفتند

5 فیلم‌ خوب جشنواره کن که جایزه نگرفتند

برخی فیلم‌ها در هفتادودومین جشنواره کن با استقبال منتقدان روبه‌رو شدند اما جایزه‌ای در خور نگرفتند.

ایران آرت: نظر منتقدان فیلم کن همواره با نظرات هیأت داوران در فستیوال فیلم کن همسان نبوده و نیست. در هفتادودومین دوره جشنواره کن درحالی‌که بسیاری از منتقدان در این سایت‌ها به فیلم "احمد جوان" امتیاز میانه یا بدی داده بودند، برادران داردن -کارگردانان این اثر سینمایی- جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کردند. به فیلم‌های "روزی روزگاری در هالیوود" اثر کوئینتین تارانتینو و فیلم "ببخشید تو را از دست دادیم" کن لوچ حتی اشاره‌ای هم در بیانیه داوران نشده بود. به گزارش همشهری، سایت طعم سینما چند فیلم را که با استقبال خوب منتقدان روبه‌رو شدند اما داوران عنایتی به آنها نکردند مرور کرده است.

فانوس دریایی

1

فیلم "فانوس دریایی" اثر رابرت ایگرز با بازی رابرت پاتینسون و ویلم دافو، جایزه فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان) را در بخش 2هفته کارگردانان جشنواره کن از آن خود کرده است. این فیلم هم ترسناک و هم خنده‌دار توصیف شده است. درواقع فانوس دریایی فیلمی است که هم شما را می‌ترساند و هم هیجان زده می‌کند. داستان این فیلم درباره 2نگهبان فانوس دریایی در اوایل قرن بیستم در شهر مین است. این دو نفر نمی‌توانند با تنهایی خود در خلوتگاه اطراف فانوس دریایی کنار بیایند و به‌تدریج از فرط تنهایی در حال دچار شدن به جنون هستند. منتقدان همچنین این فیلم را بسیار سیاه توصیف کرده‌اند که از قضا به‌صورت سیاه و سفید نیز فیلمبرداری شده است. منتقدان همچنین این فیلم را به‌دلیل جنبه‌های فنی‌، کارگردانی، بازی ویلم دافو و رابرت پاتینسون (بازیگری که به تازگی برای ایفای نقش در فیلم بتمن انتخاب شده است) ستوده‌اند. سایت روتن تومیتوز که با استناد به‌نظر منتقدان به فیلم‌ها امتیاز می‌دهد، بر مبنای نظر 41منتقد به این فیلم 98درصد امتیاز داده است. این سایت با اشاره به مجموع برآیند منتقدان درباره فیلم فانوس دریایی نوشته است: داستانی گیرا که به نحو درخشانی فیلمبرداری شده و 2بازیگر بسیار خوب آن را پیش برده‌اند. ساخت فیلم فانوس دریایی، رابرت ایگرز را به‌عنوان کارگردانی با استعداد درخشان تثبیت کرده است. سایت متاکریتیک که دیگر سایت شناخته‌شده ارائه‌دهنده نظر منتقدان است، با استناد به‌نظر 15منتقد از مجموع 100 امتیاز به فیلم فانوس دریایی 91 امتیاز داده است.

آتلانتیک

2

ماتی دیوپ، نخستین زن سیاهپوست با اصالت آفریقایی است که در جشنواره کن 2019 با فیلم "آتلانتیک" برنده جایزه گرند پرکس (برابر با جایزه نقره‌ای) شده است. آتلانتیک نخستین فیلمی است که ماتی دیوپ به تنهایی کارگردانی کرده و به‌طور مستقیم به بخش نوعی نگاه جشنواره کن راه یافته است. در این فیلم ماتی به جنوب صحرای آفریقا و منطقه‌ای که اصالتا به آنجا تعلق دارد می‌رود تا فیلمی با داستان مهاجران (آتلانتیک) بسازد. این فیلم به زبان وولوفی (زبانی که در سنگال، گامبیا و موریتانی به آن سخن می‌گویند) روایت شده است. او اجازه می‌دهد سوژه‌های فیلم، داستان خود را درباره دلیل مهاجرت از سنگال بگویند. اغلب این مهاجران دلیل خاصی برای مهاجرت ندارند و بیشترشان می‌گویند که می‌خواهند از سنگال به‌جایی دیگر در جست‌وجوی آینده‌ای بهتر سفر کنند. دیوپ پیش‌تر با کلر دنیز از کارگردانان معروف فرانسوی، به‌عنوان دستیار کار کرده است؛ از همین رو کلر دنیز نیز از دستیار جوان خود در راه ساخت نخستین فیلمش حمایت کرده بود. منتقدان در کن به گرمی پذیرای فیلم آتلانتیک شدند، اگر چه در برخی از نقدها نیز به برخی نقصان‌ها در فیلم اشاره شده است. منتقدان همچنین رازآلود و فریبنده‌بودن این فیلم را ستوده‌اند. به‌نظر می‌رسد که هیأت داوران کن بیشتر به‌دلیل فیلمنامه احساسی دیوپ مجاب شده باشند جایزه گرند پریکس کن را به وی اهدا کنند.

سوت‌زن‌ها (گومرا)

3

فیلم "سوت‌زن‌ها" اثر کورنلیو پرومبیو -کارگردان و فیلمنامه نویس رومانیایی- است که پیش‌تر به‌خاطر فیلم "12:08 دقیقه غرب بخارست" جایزه دوربین طلایی کن در سال2006 را از آن خود کرده بود. فیلم دیگر وی "گنج" نیز در جشنواره کن 2019 در بخش نوعی نگاه به نمایش درآمد که برنده جایزه نوعی استعداد شد. فیلم سوت‌زن‌ها اثر جدید پرومبیو با وجود اینکه نظر مثبت منتقدان را جلب کرده بود، اما هیچ جایزه‌ای برای کارگردانش به ارمغان نیاورد. سوت‌زن‌ها یک فیلم جنایی رومانیایی است که داستان آن در گومرا در یکی از جزایر مجمع‌الجزایر قناری اسپانیا می‌گذرد. داستان این فیلم درباره افسر پلیسی است که در رومانی دنبال یافتن مکان اختفای 30میلیون یورو پولی است که در چنگ گروهی مافیایی قرار دارد. اما مشکل اینجاست که اعضای مافیا برای آنکه پلیس پی به مضمون مکالماتشان نبرد به نوعی زبان رمز‌آلود موسوم به زبان سوت صحبت می‌کنند و به همین جهت این افسر پلیس به جزیره گومرا می‌رود تا زبان سوت را در این جزیره از مجمع‌الجزایر قناری فرابگیرد.

دیلدا 

4

این دومین باری است که کانتمیر بالاگوف -کارگردان روس- در بخش نوعی نگاه حضور می‌یابد. او در کن 2019 با فیلم "دیلدا" توانسته است جایزه کارگردانی بخش نوعی نگاه جشنواره کن و همچنین جایزه فیپرشی را دریافت کند. این فیلم، داستانی تاریخی با موضوع محاصره لنینگراد (سن‌پترزبورگ کنونی) توسط نازی‌ها در سال1943و مقاومت قهرمانانه مردم این شهر را روایت می‌کند. منتقدان، این فیلم را یک درام قدرتمند تاریخی توصیف کرده‌اند که به‌صورت شگفت‌آوری غم‌افزا، دقیق و تا حد زیادی ملایم است.

صعود 

5

همه فیلم‌های حاضر در بخش نوعی نگاه جشنواره کن زیر ذره‌بین منتقدان قرار نگرفت. هدف از نمایش فیلم‌ها در بخش نوعی نگاه کشف استعدادهای جدید و شناساندن آنها به مخاطبان است. برخی از این فیلم‌ها نظیر فیلم "صعود" می‌توانند خوشایند باشند و به‌عنوان سورپرایزی غیرقابل انتظار به دل منتقدان و تماشاگران بنشینند. فیلم صعود نخستین فیلم میکل آنجلو کووینو است. داستان این فیلم درباره 2دوست است که پیوند عمیقی با هم دارند اما حوادثی در ادامه سبب به‌هم خوردن این پیوند عاطفی می‌شود. اغلب منتقدان، صعود را به‌دلیل فیلمنامه مبتکرانه، عنصر کمیک و بازی طبیعی شخصیت‌های اصلی فیلم ستوده‌اند.

جشنواره فیلم کن آتلانتیک روزی روزگاری در هالیوود احمد جوان فیلم دیلدا فیلم صعود سوت زن ها
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین