کد خبر: 36094 A

انتخاب بهترین‌های تاریخ سینمای ایران/ "گوزن‌ها" بهترین فیلم شد

انتخاب بهترین‌های تاریخ سینمای ایران/ "گوزن‌ها" بهترین فیلم شد

با انتخاب 140 منتقد سینمایی فیلم "گوزن‌ها" به‌عنوان بهترین فیلم و داریوش مهرجویی به‌عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایران انتخاب شدند.

ایران آرت: در تازه‌ترین نظرسنجی ده ساله مجله فیلم که به انتخاب بهترین فیلم‌های ایرانی و خارجی منتقدان اختصاص دارد فیلم سینمایی "گوزن‌ها" به کارگردانی مسعود کیمیایی با رأی 140 منتقد سینمایی به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران انتخاب شد. "گوزن‌ها" در نظرسنجی قبلی این مجله در سال 88 هم این عنوان را به دست آورد و در دو نظرسنجی سال‌های ۷۸ و ۶۷ فیلم "گاو" به کارگردانی داریوش مهرجویی به‌عنوان بهترین فیلم انتخاب شده بود.

به گزارش ایران‌آرت، "گوزن‌ها" محصول سال 1353 با بازی بهروز وثوقی و فرامرز قریبیان است و بهروز وثوقی برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد در سومین جشنواره جهانی فیلم تهران در سال 1353 را از آن خود کرد. "گوزن‌ها" در سال 1381 نیز در رأی‌گیری از 55 فیلم‌شناس ایرانی همراه با "باشو غریبه کوچک" به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شناخته شد.

در نظرسنجی شماره جدید مجله فیلم، "ناخدا خورشید" به کارگردانی ناصر تقوایی، "باشو غریبه کوچک" به کارگردانی بهرام بیضایی، "درباره الی" به کارگردانی اصغر فرهادی و "هامون" به کارگردانی داریوش مهرجویی در رتبه‌های دو تا پنج قرار گرفتند. "جدایی نادر از سیمین" که بیشترین جایزه را برای سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی کسب کرده است هم در رتبه ششم این نظرسنجی قرار گرفته است. فیلم‌هایی از علی حاتمی، عباس کیارستمی، امیر نادری، سهراب شهیدثالث و فریدون گله نیز در فهرست برترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار گرفته‌اند.

e0983860-1d66-46d1-9c8c-edbaaa4b969e

در این نظرسنجی آثار داریوش مهرجویی بیشترین حضور را در انتخاب‌های منتقدان داشتند تا با اعلام این مجله او به عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینمای ایران معرفی شود. پس از مهرجویی، بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، مسعود کیمیایی و اصغر فرهادی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در نظرسنجی‌های پیشین مجله فیلم این عنوان به بهرام بیضایی رسیده بود و در نظرسنجی سال 88 بهترین کارگردان معرفی شد. 

تمامی فیلم‌سازان موج نوی سینمای ایران در جمع ده کارگردان برتر منتقدان قرار دارند و از نسل جدید فیلم‌سازان تنها اصغر فرهادی توانسته به جمع ده فیلم‌ساز برتر منتقدان راه یابد.

همچنین منتقدان مجله فیلم در یک نظرسنجی دیگر به ترتیب (همشهری کین با 37 رای)، ( سرگیجه با 36 رای)، (پدرخوانده یک با 34 رای)، (کازابلانکا با 23 رای)، (هشت و نیم با 21 رای)، (هفت سامورایی با 20 رای)، (ریو براوو با 18 رای)، (2001، ادیسه فضایی با 18 رای) و (داستان توکیو با 17 رای) را به‌عنوان برترین فیلم‌های سینمای جهان انتخاب کردند.

اصغر فرهادی بهرام بیضایی جدایی نادر از سیمین داریوش مهرجویی ناصر تقوایی سهراب شهیدثالث درباره الی بهروز وثوقی فیلم گاو گوزن ها ناخدا خورشید باشو غریبه کوچک
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین