کد خبر: 35354 A

توصیف پل شریدر از تجربه سفرش به ایران/ از سینما تا انقلاب و حجاب

توصیف پل شریدر از تجربه سفرش به ایران/ از سینما تا انقلاب و حجاب

پل شریدر که به دعوت جشنواره جهانی فیلم فجر در ایران حضور داشت از شگفتی‌های سفر به کشورمان نوشت.

ایران آرت: پل شریدر، فیلمنامه نویس، کارگردان و منتقد سرشناس آمریکایی پس از حضور در جشنواره جهانی فیلم فجر و بازدید از اماکن و محیط‌های دانشگاهی ایران، در پستی در صفحه فیسبوک خود با عنوان "افکار گوناگون درباره ایران"، تجربه سفر خود به ایران را توصیف کرده است.

بر اساس گزارش خبرآنلاین، شریدر در این پست نوشته است: "چند روز طول کشید که سفرم به ایران را هضم کنم، و بخشی از من هنوز در آنجاست. خیلی از ایرانی‌ها مردمی بافرهنگ و سخاوتمند هستند، و به مهمان‌نوازی خود افتخار می‌کنند که کاملاً درست هم هست. با این وجود، آن‌ها با یک شکاف در ذهن خود زندگی می‌کنند؛ انقلاب سال ۱۹۷۹٫ همه چیز به "قبل" و "بعد" تقسیم شده است. اگر هم از حکومت فعلی ناراضی باشند، همه به خوبی ارزش انقلاب را به یاد دارند و اینکه ترامپ تظاهر به جنگ می‌کند چیزی را تغییر نمی‌دهد. پس جامعه در دو سطح قرار دارد."

او در بخشی دیگر از پست خود آورده است : "با این‌که فیلم‌های آمریکایی و غربی امکان نمایش عمومی در ایران را ندارند، همه در ایران هر چیزی را که بخواهند می‌بینند. وقتی (در جلسه سخنرانی دانشگاه) سؤال کردم چند نفر فیلم "فرست ریفورمد" من را دیده‌اند، نیمی از آن‌ها دست‌های خود را بالا بردند. این اتفاق سال گذشته برای اولیور استون هم افتاد. ایرانی‌ها کتاب "سبک استعلایی در سینما" نوشته من را ترجمه کردند و دو ساعت در یک کلاس با دانشجویان درباره آن بحث کردیم."

شریدر همچنین در بخش دیگری از پست خود به موضوع حجاب که برایش جالب بوده است، می‌پردازد: "مانند هر چیز دیگر در ایران، حجاب مانند یک تیغ دولبه است. در حالی که قرار بود حجب و حیا را ترویج کند، گاها معکوس عمل می‌کند. زنان ایرانی به شکل زیبایی خود را آرایش می‌کنند، روسری‌های خود را به سبکی بی‌نظیر به سر می‌کنند، و به شیوه خود، کاملا جذاب هستند."

او در بخش دیگری از پست خود نظرات انتقادی هم دارد: "ایرادهایی هم هست. سانسور رسمی، ترافیک، غذاها (گوشت و شیرینی دوست ندارم !)، گرایش به موتیف‌های تزئینی (تجملاتی) که بیش از اندازه رایج است، اما سفر به ایران را به عنوان مقصدی برای همه کسانی که ذهن‌های باز و کنجکاو دارند، توصیه می‌کنم، اما گروهی سفر کنید. بی‌نظمی این قدر هست که تنهایی از پس آن برنیایید. تهران شهری پر از اتوبوس‌های گردشگری، با بازدیدکننده‌های غربی است و البته قدمت تاریخی دارد."

 

5187473

جشنواره جهانی فیلم فجر پل شریدر
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین