کد خبر: 35328 A

مرد اسکاری سینمای ایران 47 ساله شد/ اینم می‌گذره اصغر آقا!

مرد اسکاری سینمای ایران 47 ساله شد/ اینم می‌گذره اصغر آقا!

حمید فرخ‌نژاد در سالروز تولد اصغر فرهادی گفت: هرجای دیگه دنیا بودی تولدت خیلی پر سر و صدا‌تر برگزار می‌شد... ولی اینم می‌گذره اصغر آقا!

ایران آرت: امروز سه‌شنبه 17 اردیبهشت اصغر فرهادی کارگردان و فیلمنامه‌نویس سرشناس کشورمان 47 ساله شد. اصغر فرهادی زاده خمینی‌شهر اصفهان است و تاکنون 8 فیلم بلند سینمایی ساخته که اکثر آنها از جمله "درباره الی"، "جدایی نادر از سیمین" و "فروشنده" موفق به کسب جوایز جهانی معتبر از جمله اسکار شده‌اند.

در سالروز تولد این کارگردان سرشناس، نرگس عاشوری در روزنامه ایران با حسین جعفریان، فیلمبردار آثار فرهادی مصاحبه کرده است. فیلمبرداری که فرهادی درباره او گفته است: "مهم‌ترین ویژگی کار حسین این است که کار خودش دیده نمی‌‌شود. این ازخودگذشتگی می‌خواهد که کار خوبی انجام دهید اما اجازه دهید کارتان دیده نشود، چون همه کار می‌کنند تا کارشان دیده شود. مخصوصاً در وادی هنر یکی از دلایل کار کردن نیاز به دیده شدن است. در کار حسین (آگاهانه یا ناخودآگاه) چه در نورپردازی و چه در کار با دوربین تکلفی دیده نمی‌شود و این از سر پختگی است."

در ادامه گفت‌وگو با حسین جعفریان و در پایان پیام تبریک دو بازیگر فیلم‌های فرهادی را می‌خوانید. 

فیلمبرداری شما به بیشتر دیده شدن فیلم‌های اصغر فرهادی کمک کرده است. در همکاری با "چهارشنبه سوری" فرهادی هنوز چهره شناخته‌ شده‌ای نبود. این فیلمساز جوان چطور توانست اعتماد یک آدم شش دانگ و حرفه‌‍‌ای را برای همکاری جلب کند.

در سفر بودم که پیمان جعفری مدیر تولید فیلم "چهارشنبه سوری" تماس گرفت و پیشنهاد همکاری داد. در آن زمان فرهادی را از نزدیک نمی‌شناختم، فیلم‌های او را هم ندیده بودم ولی اینجا و آنجا نقدهای خوبی راجع به دو فیلمی که ساخته بود و بخصوص "شهر زیبا" خوانده بودم و شنیده بودم که از کارگردان‌های خوش آتیه سینمای ایران است بنابراین با علاقه دعوت به عمل آمده را پذیرفتم.

در زمان پیشنهاد اولین همکاری، حسین جعفریان به‌عنوان فیلمبردار شناخته شده و زبده‌ در این عرصه مطرح بود در اولین مواجهه چه ویژگی فرهادی برای شما جذاب بود؟

صرف انرژی و وسواس بسیار برای پیاده کردن ایده‌هایی که در ذهن داشت و نیز مهارتش در بازی‌گرفتن از بازیگر‌ها.

01

طی دوره این سه همکاری به اعتقاد شما فرهادی چقدر تغییر کرده است و این روند را چطور ارزیابی می‌کنید.

به‌نظر من فرهادی همچنان با علاقه و وسواس و صرف انرژی بسیار کار می‌کند، تنها تفاوت شاید این باشد که در هر فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی، به‌دلیل کسب تجربه بیشتر، راحت‌تر و سریع‌تر زبان خاص بیان اید‌ه هایش را پیدا می‌کند.

آیا شما هم موافق هستید که مسیر فرهادی در ایران موفق‌تر از فیلم‌هایی است که در خارج از ایران ساخته است؟

 اگر موفقیت ‌را تنها در گرفتن جوایز بین‌المللی بدانیم بله می‌شود گفت فیلم‌های ایرانی فرهادی موفق‌تر بوده‌اند، ولی چون صِرف کسب جایزه نمی‌تواند تعیین کننده ارزش واقعی فیلم‌ها باشد بنابراین باید با جمع‌بندی نقد و تحلیل‌های مستدل خبرگان این حوزه، فارغ از حرف و حدیث‌های حاشیه‌ای بر اساس کیفیت و ارزش‌های سینمایی آثار ساخته شده به نظر قابل اعتمادی رسید.

طی این چند سال آشنایی و کار مشترک با این فیلمساز ویژگی بارز اصغر فرهادی که در ذهن شما حک شده، چیست؟

غیر از ویژگی‌هایی که قبلاً توضیح دادم همچنین باید اشاره کنم به خلاقیت و سرعت انتقال او در پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین ایده، بارها پیش‌آمد که در صحنه از نکته‌ای ایراد می‌گرفتم، فرهادی اگر قبول می‌کرد چند دقیقه می‌رفت در گوشه‌ای خلوت قدم می‌زد و فکر می‌کرد و بعد با ایده‌ای درخشان بر می‌گشت.


حمید فرخ‌نژاد و بابک کریمی که سابقه همکاری با اصغر فرهادی را دارند تولد او را تبریک گفتند. 

اینم می‌گذره اصغر آقا

حمید فرخ‌نژاد/ بازیگر

هرجای دیگه دنیا بودی تولدت خیلی پر سر و صدا‌تر برگزار می‌شد...

ولی اینم می‌گذره اصغر آقا، همچنان افتخار می‌کنیم همکار و هموطن شماییم.

ان شاءالله سال‌های دراز سایه‌ات روی سر هنر این مملکت باشه و برامون افتخار بسازی.

 تولدت مبارک همکلاسی.

143376_769


دنیایی شفاف‌تر با برادری عاقل‌تر

بابک کریمی/ بازیگر

همیشه آرزوی داشتن یک برادر بزرگتر را داشتم. یک برادر عاقل‌تر از خودم؛ کسی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم ازش یاد بگیرم و در معاشرت با او نگاهم به دنیا شفاف تر بشه. آشنایی با اصغر فرهادی این آرزو را‌ برایم برآورده کرد... و سینما در پس زمینه کار خودشو‌ میکنه.

 تولدت مبارک اصغر جان.


828046_118

اصغر فرهادی اسکار حمید فرخ نژاد حسین جعفریان بابک کریمی
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین