کد خبر: 35052 A

اولین کتاب آقای بازیگر منتشر شد/ خمیر شدن نیمی از تیراژ کتاب‌ها

اولین کتاب آقای بازیگر منتشر شد/ خمیر شدن نیمی از تیراژ کتاب‌ها

بازیگر کشورمان که به تازگی اولین کتابش را منتشر کرده است می‌گوید: در حال حاضر در کشور ما با 85میلیون جمعیت، تیراژ کتاب هزار تا است، که از آن هزارتا هم شاید 500 تای آن خمیر شود.

ایران آرت: سیاوش طهمورث، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که به تازگی به جرگه نویسندگان هم پیوسته است، ضمن حضور در غرفه نشر "نودا"، در سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در گفت‌وگو ایبنا از انتشار اولین کتاب خود با نام "از تو می‌گویم" خبر داد و گفت: اصلا قصد چاپ کردن نوشته‌هایم را نداشتم، ولی دوستان اصرار داشتند که این نوشته‌ها را چاپ کنم. البته به غیر از این مجموعه داستان، نمایشنامه و فیلمنامه هم دارم.

او ادامه داد: رشته اصلی من حوزه‌های کارگردانی و بازیگری، صداپیشگی، دوبله در رادیو و طراحی است و به طور کلی در رشته‌های نمایشی فعالیت دارم، این است که نوشته‌هایم با هدف و به خاطر نویسنده شدن نیست. اما به هر حال درددل‌ها و دیدگاه‌هایی دارم که می‌توانم آن‌ها را در قالبی غیر از هنرهای نمایشی ارائه بدهم؛ به همین دلیل آن‌ها را برای خودم نوشتم که دوستان لطف داشتند و پیشنهاد چاپ آن‌ها را دادند.

طهمورث در ادامه درباره اولین کتاب خود گفت:  کتاب "از تو می‌گویم"، شامل قصه‌های کوتاهی است که در یک مجموعه جمع‌آوری شده است. چون الان دیگر متاسفانه خواننده‌های کتاب ما حوصله خواندن کتاب‌های صد یا دویست صفحه‌ای و بیشتر را ندارند. بنابراین بهتر است که برای آن‌ها قصه‌های کوتاه نوشته شود، تا به خواندن عادت کنند-ما الان عادتمان را از دست داده‌ایم- و وقتی که به خواندن عادت کردند، می‌توان کم‌کم آن را وسیع‌تر کرد و موقعیت کامل‌تری برای آن ایجاد کرد.

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه ضمن گلایه از وضعیت نشر و مطالعه کتاب در کشور، گفت: در حال حاضر در کشور ما با 85میلیون جمعیت، تیراژ کتاب هزار تا است، که از آن هزارتا هم شاید 500 تای آن هم خمیر شود. یعنی کتاب‌خوان نداریم. چند دلیل هم دارد؛ یکی اینکه کاغذ گران است که در نتیجه کتاب هم گران می‌شود و از طرفی هم الان وضع به گونه‌ای است که هر کسی به خودش اجازه می‌دهد که هرچه دلش می‌خواهد را بنویسد و چاپ کند. بنابراین با این اوصاف جامعه کتاب‌خوان نمی‌شود.

طهمورث در ادامه درباره ارتباط نویسندگی و سینما و اثر آن‌ها بر یکدیگر اظهار کرد: اگر نویسنده و فیلمنامه‌نویس نداشته باشیم- که متاسفانه الان نسبتا نداریم- در نتیجه سینمای ما به این ابتذال کشیده می‌شود. چون نویسنده‌ سینما نیست و وقتی هم نویسنده نباشد، چیزی نوشته می‌شود، که هر کسی به خودش اجازه می‌دهد آن نوشته را کارگردانی کند، چرا که آن نوشته ضعیف است. البته کارگردان و 90درصد بازیگرانی هم که برای ایفای نقش‌های آن می‌آیند، در همان حد هستند و در نتیجه این وضع سینمای ما می‌شود.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان از انتشار کتاب‌های دیگری از خود در آینده نزدیک خبر داد و گفت: نوشته‌های دیگری هم دارم که برای چاپ آن عجله‌ای ندارم. اما به اصرار دوستان و به مرور چاپ خواهد شد. برای امسال یک کتاب دیگر هم در دست دارم، که آن هم در قالب داستان کوتاه است و به زودی چاپ خواهد شد. علاوه بر این فیلمنامه و شعر هم دارم که زمان دقیق چاپ آن مشخص نیست.  

 

نمایشگاه کتاب تهران سیاوش طهمورث از تو می گویم
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین