کد خبر: 33095 A

وضع قانون جدید در پی موفقیت فیلم آلفونسو کوارون / مکزیکی‌ها اسکار "رما" را جشن گرفتند

وضع قانون جدید در پی موفقیت فیلم آلفونسو کوارون / مکزیکی‌ها اسکار "رما" را جشن گرفتند

دادگاه عالی مکزیک در پی موفقیت فیلم "رما" قانونی وضع کرده‌ که به سبب آن، کارگران محلی که شباهت زیادی به یکی از شخصیت‌های فیلم دارند، از حق دریافت مزایای امنیت اجتماعی برخوردار خواهند شد.

ایران آرت: آلفونسو کوارون، کارگردان فیلم "رما"، در مراسم اسکار ۲۰۱۹ تاریخ‌ ساز شد. او اولین کارگردان مکزیکی است که برنده جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار شده‌ است.

با این که فیلم او نتوانست عنوان بهترین فیلم اسکار را به دست بیاورد، اما با سه جایزه مهم از اسکار بازگشت، و از همه اینها مهمتر این است که فیلم او، جرقه‌ای برای جریان دوباره بحث‌ها در مورد کلاسیسم و نژاد‌پرستی در مکزیک بود.

فیلم "رما"، فیلمی در مورد شرح حال تقابل سیاه و سفید است که وی کشمکش‌های خود به عنوان یک کودک تحت نظر پرستار در دهه ۷۰ مکزیک را به تصویر می‌کشد. او با این فیلم جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌برداری و بهترین فیلم زبان خارجی را دریافت کرد.

در طی مراسم، فیلم "رما" از همان اولین نمایش، به عنوان برنده احتمالی بهترین فیلم مطرح شد، اما در عصر همان روز، این جایزه بزرگ به فیلم Green Book تعلق گرفت، فیلمی که ساخته‌ی پیتر فارلی است و موضوع آن در مورد زندگی واقعی پیانیستی است که بدون در نظر گرفتن اختلاف‌های نژادی، با راننده‌اش رابطه‌ای دوستانه دارد.

بسیاری، از برنده شدن فیلم کتاب سبز (Green Book) شگفت‌زده شدند. یکی از آنها اسپایک لی سازنده فیلم Blakkklansman بود. کسی که بعدها نظر خود را اینگونه بیان کرد: "داوران اشتباه قضاوت کردند."

به گزارش سایت کلاغه، در مکزیک، هزاران شهروند در مکان‌های عمومی تجمع کرده بودند که مراسم اسکار را بر روی صفحه‌های بزرگ ببینند. فضا زمانی که فیلم "رما" برنده جایزه بهترین فیلم زبان خارجی و بهترین کارگردانی شد، بسیار شاد بود، اما پیشی گرفتن الیویا کلمن، بازیگر فیلم The Favourite از Yalita Aparicio، بازیگر فیلم "رما"، و کسب عنوان بهترین بازیگر زن و در پی آن اول شدن Green Book به عنوان بهترین فیلم، از خوشحالی آن‌ها کاست.

بسیاری در مکزیک، بر این عقیده بودند، فیلمی که جوایز مهمی را از آن خود کرده است، استحقاق دریافت بهترین جایزه اسکار را نیز داشته است. یک تصویر معروفی در رابطه با این موضوع در فضای توییتر منتشر شد، که مردی را نشان می‌داد که صندلی اش از پشت در حال افتادن است.

فیلم "رما" جوایز چشمگیری را ازآن خود کرد: برترین جایزه مکزیک در قسمت فیلم‌های زبان خارجی؛ جایزه بهترین تصویربرداری برای آلفونسو کوارون، که خود به تنهایی کار فیلم برداری را انجام داده‌است؛ و با برنده شدن ۵ جایزه از ۶ جایزه مخصوص کارگردانی، عنوان بهترین کارگردان را نیز کسب کرده‌است. و نامزد شدن بازیگر اصلی این فیلم، Aparicio برای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن، خود یک موفقیت تلقی می‌شود.

بازیگر فیلم "رما"ِ، گائل گارسیا برنال که در کنار کوارون در فیلم Y Tu Mama Tambien کار می‌کرد، برنده شدن او را یک موفقیت بزرگ می‌داند؛ از آن‌جایی که در مکزیک به تازگی Andres Manuel Lopez Obrador به عنوان رئیس جمهور منتصب شده است، تبعیض نژادی باعث ایجاد مشکلاتی برای این فیلم شده‌است.

برنال می‌گوید:"متاسفانه، نژادپرستی در مکزیک بسیار زیاد است."

خبر خوب این است که این فیلم سبب شده‌ که بحث و گفت‌و‌گو در مورد مشکلات تقسیم اجتماعی بالا گرفته‌ است. دادگاه عالی مکزیک اخیرا قانونی وضع کرده‌ است که به سبب آن، کارگران محلی که شباهت زیادی به شخصیت Cleo در فیلم دارند، حق دریافت مزایای امنیت اجتماعی را دارند. این بخشی از هدف کوارون از ساخت این فیلم است.

کواروندر کنفرانس بعد از جشن گفت:"این چیزی که شما به دنبال آن هستید، مدنظر اسکار نیست، مهمترین چیز این است که بینندگان و آکادمی به دنبال شخصیتی همانند همین کارگر بومی، هستند."

اسکار اسکار 2019 آلفونسو کوارون فیلم رما
نظرات خوانندگان
  • آرتیست
    پاسخ

    همین فیلم اگر در ایران ساخته میشد به بهونه سیاهنمایی توقیف میشد و بعد از 6 سال اکرانش میکردن و فیلم میسوخت. وضع قانون جدید بماند!

ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین