کد خبر: 32869 A

آقای رامبد جوان به خودت شلیک نکن!

آقای رامبد جوان به خودت شلیک نکن!

فرق رامبد جوان با رسانه های تندرو که فقط برچسب می زنند و با یک کلیدواژه به خشک و تر اتهام می چسبانند چیست؟ این پرسش مخاطبان ایران آرت است، او به ساعت ها تدریس "قضاوت نکنیم"، خود در خندوانه خندید!

ایران آرت : حسین هاشم پور :  راستش حق چنان با خوانندگان ایران آرت است که این مطلب به احترام انبوه اظهار نظرهای اعتراضی آنها منتشر می شود.

لب کلام مخاطبان ایران آرت این است که چرا وقتی پولاد کیمیایی بدون سند به سینماگران همکارش اتهام پول کثیف می زند و ایران آرت این گونه پاسخ می دهد:" آقای پولاد کیمیایی همه در اتاق شیشه ای هستیم لطفا سنگ نیندازید"

چرا در برابر اتهام زنی رامبد جوان سکوت پیشه کرده است.

رامبد جوان اخیرا در گفتگو با یک رسانه گفته است:" در زمینه پولشویی در سینما شک ندارم، همه هم می‌دانیم این واقعیت است و حتی می‌دانیم چه کسانی هستند و در کدام پروژه‌ها مشغول‌اند…"

برخی صفحات تندرو مجازی و همکاران رسانه ای شان هم از این گفته دست افشان تیتر زدند:" تنور پولشویی داغ شد، رامبد نشانی پول های کثیف را هم می داند"( نقل به مضمون )

جالب اینکه رامبد خان در پاسخ به خبرنگار که به درستی می پرسد :" خب این‌قدر دقیق اطلاع دارید چرا به قوه قضاییه خبر نمی‌دهید؟ " می خندد و می گوید :" مگر من پلیسم!"

جای جناب خان در این مصاحبه خالی بود که با آن لهجه خاصش بپرسد که راممممبد تو اگه پلیس نیستی و به اسرار پشت پرده ساخت فیلم ها دسترسی و از حساب بانکی همکارانت اطلاع داری، پس دقیقا چی هستی؟!"

بله، پرواضح است آقای جوان مانند آقای کیمیایی جوان به سیاق این روزها بداخلاقی می کند، تهمت را مانند سنگ پرت می کند، بدون آنکه لحظه ای بیندیشد این کار می تواند چه عواقب خطرناکی برای اتمسفر سینمای ایران درست کند که این روزها هر کس به آن لگدی می‌زند، یا به قول مدیرعامل خانه سینما در آیین اختتامیه فجر، زخمی به سینما می زند.

پولاد کیمیایی هم بدون آنکه اسم فیلمی را بیاورد، گفته بود:" همه ما می دانیم پول این فیلم ها از کجا می آید." و جالب که خودش چند دقیقه بعد با اتهام وجود پول کثیف در فیلمش مواجه شد!

افسوس که شعاع دایره بداخلاقی در جامعه ما رو به رشد است و سرعتش از بالا رفتن قیمت گوشت و پراید هم بیشتر است.

به نظر می رسد اتاق فکری که در اندیشه به خاک مالیدن پشت هنر ایران و خانه نشین کردن هنرمندان است، سنگ خوبی را به آب انداخته، چون می دانسته به جهت روابط سرد خانواده هنر ایران و تسری بداخلاقی به همه قشرهای جامعه، بخشی از هنرمندان حاشیه های به اصطلاح پولشویی را پر آب و تاب تر خواهند کرد.

ایران آرت پیرو بیانیه پنجم دی ماه معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدعی شد دست‌کم یک اتاق فکر در پی حاشیه آفرینی برای هنر و هنرمندان است؛ در روزگار افت محبوبیت دولت، و جیب از همیشه خالی تر وزارت ارشاد چه ترفندی بهتر از شائبه پول کثیف تا سرمایه ها از هنر فرار کنند و پروژه های هنری به حداقل ترین وجه خود تنزل یابد.

این اتاق فکر می داند از اساس سرمایه، ترسو است و در جایی که احساس ناامنی کند نمی ماند. از این رو با غبارآلود کردن فضا و طرح یک شائبه کلی و کور به عنوان ورود پول های مشکوک  قصد کرد از ورود سرمایه سرگردان علاقمند به هنر جلوگیری کند، سرمایه گذار هم که سرش درد نمی کند دچار دردسر شود می رود بازار سکه، ارز و خودرو سرمایه اش را می خواباند و بدون هیچ گونه تهدیدی پول روی پول می گذارد.

لابد در پی فرار سرمایه ها و ناکامی پروژه های هنری، هنرمندان هم می فهمند برای حمایت از این دولت دچار چه اشتباه تاریخی شده اند و از کرده خود پشیمان می شوند. تورم و گرانی که بیداد می کند، بیکاری هم به سفره فرهنگ و هنر علاوه تر می شود تا اعتراض ها ابعاد تازه ای به خود گیرد.

اتاق فکر مزبور به خوبی می دانست خیلی زود روشن می شود آن فیلم کوتاه حاشیه سازی که از یک تئاتر سه سال پیش به اسم تئاتر روی صحنه منتشر کرد، یا عکس‌های مسئله ساز از تئاترهشت سال پیش و یا نمایشگاه تجسمی پنج سال قبل به عنوان رویدادهای در حال اجرا زود برملا و رسوا می شود اما دامنه اتهام "ورود پول مشکوک به هنر" چیزی نیست که فقط دامان محمد صادق رنجکشان، سعید ملکان،سید رضا میرکریمی، محمد خوشنام و… را بگیرد و حتمن به لطف بداخلاقی هایی از جنس پولاد ها و رامبد ها به قسم محسن تنابنده، شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار… تسری خواهد یافت.

  • چرا به دادستان و قوه قضائیه اعتماد نمی کنید؟

واقعا چرا امثال رامبد جوان و پولاد کیمیایی که مدعی اند می دانند پول برخی فیلم ها از کجا می آیند، مستندات خود را به دستگاه قضا تسلیم نمی کنند؟

اگر از اسم چنین گزارش دادن هایی ابا دارند، اتهام های مبهم و کلی که می زنند زشت تر نیست؟

آیا خانواده هنر ایران که همواره دیوار کوتاهی داشته و هر کس تا توانسته یادگاری های بد بو و بد خط روی آن به جای گذاشته، باید از اهالی اش هم آسیب ببیند؟

اصلا چرا مدعی العموم ، رامبد ها و پولاد ها، ده نمکی ها، سید ضیا هاشمی ها، … و حتی چند رسانه ای که قسم حضرت عباس می خورند می دانند پول کثیف سر سفره سینماست را احضار نمی کند تا مستندات خود را تقدیم قانون کنند و دامان سینما از این آلودگی احتمالی منزه و پاک شود؟

بیست و سوم بهمن آقای عباس جعفری دولت آبادی، دادستان محترم تهران در مصاحبه‌ای رادیویی در پاسخ به سؤالی درباره ورود پول‌های مشکوک به سینما، گفت: «مهم‌ترین مصداق آن در این زمینه وام کلانی بود که گرفته و خرج شد و سریال خانگی معروفی بود که تولید شد و منحصر به این مورد نیست و ما در گذشته در پرونده‌های دیگری این موضوع را می‌بینیم. اصل اینکه در مسائل فیلمسازی و سینما افرادی می‌آیند و تهیه‌کننده وجوهی را خرج می‌کند، تأیید می‌کنیم و مصداقش همین پرونده‌ای است که اسم بردید، البته از دستگاه‌های ذی‌ربط، گزارشاتی خواستیم که بیشتر موضوع را واکاوی کنند.» دادستان تهران ادامه داد: «ما پرونده‌هایی در دادسرای فرهنگ و رسانه داریم که این ردپا‌ها معلوم است، اما از آنجا که پرونده به دادگاه نرفته از آوردن نام معذورم.»

وی تصریح کرد: «اینکه عده‌ای در حوزه سینما پولشویی می‌کنند را تأیید می‌کنیم، کما اینکه چندین پرونده در دادسرا مفتوح است و مهم‌ترین آن همان بود که اسم بردید و منجر به کیفرخواست شده است، اما منتظر گزارشات تکمیلی برای پرونده‌های دیگر هستیم.»

حال پرسش جدی این است که چرا اهالی سینما منتظر این گزارشات تکمیلی نمی شوند؟ چرا رامبد جوان ها مانند فلان رسانه تندرو که همیشه شمشیرعلیه هنر کشیده اند عمل می کنند؟

  • پرونده پولشویی اشتباهی

اول اسفند، تابناک خبر داد: یکی از چهره‌هایی که انگشت اتهام پولشویی در سینما به سمت او دراز بود و از قضا در جشنواره فیلم فجر نیز با یک فیلم حضور داشت، پیش از این رویداد دستگیر و پس از بررسی وضعیت مالی‌اش، تداوم فعالیتش از سوی این نهاد بلامانع اعلام شد و در همین راستا به فعالیت خود در حوزه سینما ادامه داده است؛ شخصی که با تکیه بر بیت کوین به ثروت قابل توجهی دست یافته و ظاهراً این نوع کسب درآمد در زمره پولشویی قرار نگرفته است.

شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد، یکی از چهره‌های فعال در سینما که در طول چند سال در شماری از پروژه‌های سینمایی نیز دخیل بوده و برخی انگشت اتهام پولشویی در سینما را به سمت او نیز نشانه رفته بودند، چندی پیش توسط یکی از نهادهای نظارتی دستگیر و همزمان از دفاترش بازرسی شده است. شواهد امر چنین حکایت دارد که نهاد نظارتی مربوطه، فعالیت این شخص را قانونی و بلامانع تلقی کرده و منشأ پول‌های این شخص را مصداق پولشویی یا تبدیل پول‌های آلوده و منابع مالی مشروع تلقی نکرده است.

این شخص به مسئولان امر اسناد مثبتی نشان داد که ثابت می‌کرده با سرمایه گذاری در پول دیجیتال بیت کوین و افزایش چشمگیر ارزش این پول دیجیتال توانسته ثروت قابل توجهی به دست آورد و بخشی از این ثروت را صرف سرمایه گذاری در حوزه سینما و تولید تعدادی فیلم سینمایی کرده است.

متاسفانه همه ما اطمینان داریم هیچ رسانه تندرویی بابت تهمت هایی که به این فرد زدند، عذرخواهی نخواهند کرد، اما از امثال رامبد ها و پولاد ها که مردم به جهت کسوت هنرشان دوست شان دارند این انتظار بدیهی می رود بابت اتهام کلی شان که به آلوده ترشدن فضای هنر انجامیده است یک عذرخواهی ساده کنند، چنین هنرمندانی بزرگ تر می شوند.

  • چرایی سکوت ایران آرت؟

ایران آرت اظهار نظرات بسیارعجیب غریب رامبد جوان را منتشر نکرده است.از این حیث این قدرعجیب که او سال هاست در  برنامه موفق و پرطرفدار خندوانه شعار قضاوت نکردن، تهمت نزدن و انسان بودن داده اما به وقت عمل، پایش لغزیده است!

راستش میان گفته های رامبد جوان و پولاد کیمیایی یک تفاوت مهم وجود دارد: آقای پولاد کیمیایی در نشست جشنواره فیلم فجر در حضور همه رسانه ها این اتهامات را اعلان کرد و به طبع بازتاب رسانه ای بیشتری داشت. اما جناب رامبد جوان در گفتگو با یک رسانه این حرف ها را زد و تنها رسانه های تندرو ماهی خود را از آن گرفتند.

دیگر اینکه پولاد کیمیایی شاید از سرعصبانیت بابت جا به جا کردن زمان اکران فیلمش، خودآگاه آن اتهام کور را بر زبان راند و رامبد جوان به جهت سماجت خبرنگار. کمااینکه آقای جوان در ادامه آن اظهار نظر غیرقابل باورش گفته است:" اساساً گردش مالی سینما مگر چقدر است که بخواهیم این‌قدر روی آن حساس شویم. به نسبت خیلی از صنایع دیگر، گردش مالی سینما شوخی است."

در عین حال، صدالبته حق با مخاطبان ایران آرت است و این چیزی از عمق فاجعه نمی کاهد. زیرا شهرت و محبوبیت رامبد جوان بسیار بیشتر از کیمیایی جوان است و به طبع ضریب تاثیر گفته های او افزون تر است.

امیدواریم همه ما همانی باشیم که جلوی دوربین ها سعی داریم آن را نمایش دهیم.

 

حسین هاشم پور حسین عبدالهاشم پور رامبد جوان محمد صادق رنجکشان
ارسال نظر

آخرین اخبار

پربیننده ترین